آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33313

بازشناسی پرونده کشاورزی هلند

بازشناسی پرونده کشاورزی هلند/ مایکل هوئل بک، رمان‌نویس فرانسوی زمانی نوشت که «هلند تنها نماد یک کشور نیست، بلکه یک شرکت سهامی با مسئولیت محدود است

بازشناسی پرونده کشاورزی هلند
هلند در قلب اروپاست، اما قلب اروپا و آسیا را با تولید محصولات کشاورزی، غذا، گل، دانش و تکنولوژی تصاحب کرده است. این کشور که در مجموع مساحت 3 استان از 31 استان ایران را دارد، توانسته بدون داشتن ذخایر نفتی، سالانه 4 برابر فروش نفت ایران محصولات کشاورزی، دانش فنی کشاورزی و تجهیزات مرتبط با آن را بفروشد.

کوچک، ولی زیبا

هلند تنها کشوری است که در بسیاری از کشورها، وابسته کشاورزی فعال و مسقر در سفارتخانه یا مناطق مستعد کشاورزی آنجا دارد و آن هم آتَشه‌های بسیار با تجربه و توانمند. علاوه بر آن دانشگاه واخنینگن هلند دانشجویان نخبه‌های کشاورزی دنیا را جذب می‌کند و به آنها بورسیه می دهد تا پس از فارغ‌التحصیل شدن، به‌عنوان سفرای معنوی آن کشور در میهن خودشان، مبلغ کار و دانش هلندی و خریدار آن باشند.
دکتر حسین شیرزاد با قلم شیوای و توانای خود در مطلبی با عنوان « بازشناسی پرونده کشاورزی هلند» مطالب ویژه‌ای قلمی کرده که خواندن آن برای دست در کاران دولتی و حتی سرمایه‌گذاران خصوصی کشاورزی توصیه می‌شود.
منتظر مطالب بیشتری از صاحب این قلم (دکتر شیرزاد) باشید

***

اقتصاد سیاسی شبکه‌ لجستیک کالاهای کشاورزی امارات متحده عربی اقتصاد سیاسی شبکه‌ لجستیک کالاهای کشاورزی امارات متحده عربی
مایکل هوئل بک، رمان‌نویس فرانسوی زمانی نوشت که «هلند تنها نماد یک کشور نیست، بلکه یک شرکت سهامی با مسئولیت محدود است». این روایت کاملاً ماهیت سیاست‌های نخست وزیر مارک روته (Rutte) را از زمانی که حزب راست میانه (VVD) در سال 2010 به قدرت رسید، به تصویر می کشد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین شیرزاد، تحلیلگر و دکترای توسعه کشاورزی | او هلند را به‌عنوان یک سنگاپور جدید کنار رود راین دوباره متولد کرد و شکلی تکامل یافته از «نئولیبرالیسم مرکانتیلیستی» را با هدف جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی، اعم از مالی و متحصصین انسانی، ایجاد کرد.
اکنون هلند در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، به یکی از بزرگ‌ترین بهشت‌​​های مالیاتی در جهان تبدیل شده است. رژیم تامین اجتماعی آن برای خدمت به مهاجران با تحصیلات عالی به‌گونه‌ای بازطراحی شده تا آمستردام را به یک پایگاه جدی برای سرمایه گزاران انگلیسی‌زبان تبدیل نماید.
بیشتر بخوانید: ژئوپلیتیک دالان غذایی جدید بین منطقه ای

هلند یکی از اعضای مهم فائو و عضو سازمان تجارت جهانی

"روته"، نخست وزیری که بر همه امور نظارت تمام شمول داشته است، اکنون قرار است طولانی‌ترین رئیس دولت از زمان تأسیس پادشاهی هلند از سال 1815 شود. هلند یکی از اعضای مهم فائو (الحاق در 16 اکتبر 1945) و عضو سازمان تجارت جهانی (الحاق در 1 ژانویه 1995)است. این کشور از اول ژانویه 1948 عضو قدیمی " گات" موافقت‌نامه عمومی تعرفه‌ها و تجارت بود. این کشور به عنوان عضو اتحادیه اروپا درسیاست مشترک کشاورزی (CAP) اتحادیه شرکت نموده است تا به‌واسطه نظام یارانه‌ای به کشاورزان حمایت درآمدی یا پرداخت‌های مستقیم از طریق رهنمودهای ذیل ارائه کند:
  • الزام به فعالیت ایمن شبکه و سودآوری حداکثری کشاورزی
  • تضمین امنیت غذایی در اتحادیه و کمک به کشاورزان در تولید مواد غذایی ایمن، سالم و مقرون به صرفه
  • اعطای مشوق به کشاورزان برای تحویل کالاهای عمومی که معمولاً توسط بازارها پرداخت نمی‌شود، مانند مراقبت از روستا و محیط زیست، کشاورزان به طور کلی بر اساس وسعت مزرعه خود در هکتار از حمایت درآمد برخوردار می شوند. همه کشورهای اتحادیه اروپا باید یک پرداخت پایه، پرداختی برای روش‌های کشاورزی پایدار (سبزسازی) و پرداختی برای کشاورزان جوان ارائه دهند. از آنجایی که ارائه این پرداخت‌ها برای کشورهای اتحادیه اروپا اجباری است، اغلب به آنها پرداخت‌های اجباری گفته می‌شود. هلند اکثر حمایت‌های درآمدی برای کشاورزان را به موارد زیر مرتبط می‌کند:
  • هکتارهای کشت شده، نه مقادیر تولید شده کشاورزان برای افزایش سود باید به تقاضای بازار پاسخ دهند. احترام به محیط زیست، بهداشت گیاهان و سلامت و رفاه حیوانات، کمک به کشاورزی پایدار به عنوان انطباق متقابل ضروری است.
  • بر اساس CAP جدید که در 2 دسامبر 2021 به تصویب رسید، تغییراتی در سیستم حمایت از درآمد موجود اعمال خواهد شد و اقداماتی برای اطمینان از توزیع عادلانه‌تر حمایت مالی برای کشاورزان و کارگران در سراسر اتحادیه اروپا بصورت زیر انجام می‌شود:
  • توزیع مجدد حمایت از درآمد : کشورهای اتحادیه اروپا باید حداقل 10 درصد از پرداخت‌های مستقیم خود را به ابزار حمایت بازتوزیعی درآمد اختصاص دهند تا نیازهای درآمدی مزارع کوچکتر و متوسط ​​را بهتر برطرف کنند.
  • کشاورزان فعال : قانون جدید شامل یک تعریف اجباری اما انعطاف پذیر از کشاورز فعال است که باید توسط کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد شود، از جمله سطح فعالیت‌های انجام شده و فقط کشاورزان فعال می توانند از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار شوند.
  • مشروعیت اجتماعی : پرداخت‌های CAP با رعایت استانداردهای کار اتحادیه اروپا مرتبط خواهد بود و ذینفعان برای بهبود شرایط کار در مزارع تشویق خواهند شد.
  • همگرایی پرداخت‌ها: در CAP جدید، سطوح حمایت از درآمد، هم در داخل کشورهای اتحادیه اروپا و هم بین کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر همگرا می‌شود.
  • حمایت از کشاورزان جوان : کشورهای اتحادیه اروپا باید حداقل 3 درصد از بودجه پرداخت مستقیم خود را به کشاورزان جوان در قالب حمایت از درآمد یا سرمایه گذاری یا کمک‌های راه اندازی برای کشاورزان جوان توزیع کنند.
  • بهبود تعادل جنسیتی : برابری جنسیتی و افزایش مشارکت زنان در کشاورزی برای اولین بار بخشی از اهداف برنامه‌های استراتژیک CAP است. کشورهای اتحادیه اروپا باید این مسائل را ارزیابی کرده و به چالش‌های شناسایی شده رسیدگی کنند. تا پایان سال 2023، اقدامات فعلی حمایت از درآمد، مطابق با مفاد مقررات انتقالی CAP ادامه خواهد داشت.
حدود 17 درصد از اراضی هلند از دریا بازیابی شده است. کشاورزی و باغداری حدود دو سوم اراضی کشور را تشکیل می دهد.
بیشتر بخوانید: نگاه چینی به پدیده امنیت غذایی

هلند بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان

جالب اینجاست که نیمی از اراضی مذکور زیر سطح دریا قرار دارد و برای جلوگیری از سیل توسط دایک‌ها محافظت می‌شود. با این حال، این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است که سالانه 65 میلیارد یورو سبزیجات، میوه، گل و محصولات لبنی صادر می کند. بخش‌های غذایی و کشاورزی هلند به قدری متنوع هستند که شرکای کلیدی بسیاری در زنجیره‌های جهانی محصولات کشاورزی دارند. پروژه‌های بزرگ کشاورزی هلند بدون دریافت فاینانس از بانک‌های معتبر داخلی و اروپایی و مشارکت موسسات پرقدرت مالی آمریکایی امکان پذیر نبود.
"کنسرسیوم‌های تامین مالی" و طراحی ابزارهای سرمایه ای و اوراق بدهی ممتاز هلندی برای رشد زنجیره تامین کشاورزی با ارزش بوده و مهم است که مؤسسات مالی به تجارت کشاورزی و دانش گسترده در این بخش اعتماد داشته باشند.
نقش دولت کارآفرین در توسعه کشاورزی هلند
این به نوبه خود به هلندی‌ها امکان می دهد تا از رقابت خارجی عقب نمانند. استاندارد جهانی پایگاه تحقیق و توسعه عالی و مدیریت با کیفیت بالا نیز بسیار سودمند عمل کرده است. دولت کارآفرین و تسهیل در مشارکت عمومی-خصوصی در کشاورزی نقش مهمی در توسعه کشاورزی هلند طی 30 سال گذشته داشته است. دولت جهت‌گیری انتخابی و استراتژیک را برای سرمایه‌گذاری بالا برای تولید پرفشار در بخش کشاورزی فراهم کرده و نقش مهمی در ارائه مشوق‌هایی مانند ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تقویت تحقیقات مشترک برای کاربرد بلادرنگ، و ارائه سیاست‌های توانمند برای کشاورزی ایفا کرده است. روش‌های کشاورزی هلند بسیار نیازمند فناوری هستند.
میوه‌ها و سبزیجات در گلخانه‌های دارای فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرایط کنترل‌شده آب‌وهوایی بر خلاف کشاورزی سنتی باز کشت می‌شوند. ورودی‌هایی مانند آب، مواد مغذی، روشنایی LED و استفاده از بسترهای مصنوعی برای به حداکثر رساندن خروجی بهینه شده اند. از طریق سرمایه گذاری دولت، نوآوری‌های اولیه فناوری شامل گلخانه‌های تخصصی، با دما و رطوبت کنترل شده برای رشد محصولات در تمام طول سال ترویج شد. روشی که امروزه به طور گسترده در سراسر جهان تکرار می‌شود. ژنومیکس، مطالعات خاک و تحقیقات در مورد کاهش مصرف آب همچنین منجر به این شده است که مزارع هلندی اکنون تنها از چهار لیتر برای پرورش یک کیلوگرم گوجه فرنگی استفاده می کنند،
در حالی که میانگین جهانی 214 لیتر در هر کیلوگرم است. هلند از سال 2011، از انرژی "زمین گرمایی" برای گرم کردن گلخانه‌های خود استفاده می کند و گیاهان در سیستم هیدروپونیک رشد می کنند تا آب کمتری مصرف کنند.

پیروی از الگوی هلند، راه نجات کشاورزی ایران پیروی از الگوی هلند، راه نجات کشاورزی ایران

تعاونی‌ها در هلند

احتمالاً به دلیل نیاز به همکاری با یکدیگر در برابر یک دریای مهاجم ؛ همکاری قوی در طول زنجیره ارزش شایددر ژن هلندی‌ها باشد، امروزه نیز، یکی از دلایل کلیدی رقابت پذیری بخش میوه و سبزیجات هلندی (F&V) تعداد شرکت‌های تعاونی بزرگ در 12 استان هلند با مدیریت حرفه ای است که امکان همکاری قوی در طول زنجیره ارزش را فراهم می کند. از نظر جغرافیایی نیز میوه و سبزی در سه یا چهار خوشه کشاورزی رشد می کنند.
این خوشه‌ها به عنوان قطبی برای زنجیره‌های ارزش قوی عمل می کنند که پرورش دهندگان بذر، پرورش دهندگان، تامین کنندگان، سازندگان گلخانه، مراکز دانش، عمده فروشی، خرده فروشی و تدارکات را گرد هم می آورند تا کسب و کارهای کشاورزی قدرتمند و نوآور را تشکیل دهند. مدل «مثلث طلایی» که در آن دولت، شرکت‌های خصوصی و مراکز دانش همکاری نزدیکی دارند، در بخش تعاونی‌های سبزی و صیفی بسیار خوب عمل می‌کند. اصولا، بخش کشاورزی هلند دارای درصد نسبتا بالایی از حضور تعاونی‌ها ( coöperaties ) است.

مزارع هلند عضو یک یا چند تعاونی هستند

تعداد زیادی از مزارع عضو یک یا چند تعاونی هستند. در حالی که تعداد کشاورزان طی 50 سال گذشته به تدریج کاهش یافته است، تولیدات کشاورزی ثابت مانده است، امروزه تنها 53000 مزرعه در سال 2022 در چرخه تولید باقی مانده اند، طرفه اینکه کل ارزش افزوده تولید شده توسط کشاورزی، فرآوری مواد غذایی و توزیع همچنان 50 میلیارد یورو است. تعاونی‌ها مسئولیت سهم عمده ای از این ارزش افزوده را بر عهده دارند.
در چند دهه اخیر، یک جریان ادغام قوی بین تعاونی‌های کشاورزی و انهدام تعاونی‌های زامبی بی اثر وجود داشته است که منجر به تنها تعداد کمی یا حتی یک تعاونی در هر زیر بخش تخصصی شده است. چندین تعاونی کشاورزی هم در سطح بین المللی یا چند ملیتی فعالیت می کنند که به بزرگترین تعاونی‌های جهان تعلق دارند.
در هلند، تعاونی یک شخص حقوقی است که قادر به انعقاد قراردادها و مالکیت دارایی است. تعاونی‌ها به جای سهامداران، اعضا دارند و سود مشترک شرکت می تواند بین اعضا تقسیم شود. تعاونی می تواند به گونه ای سازماندهی شود که مسئولیت اعضا را در قبال خسارات باقی مانده پس از انحلال محدود یا حذف کند. قانون تعاونی هلند در رابطه با حاکمیت داخلی و جذب سهام از اعضا یا اشخاص ثالث انعطاف پذیر است. این امر باعث شده است که تعداد زیادی از ساختارها در اساسنامه و آیین نامه تعاونی‌ها متناسب با نیازهای استراتژیک آنها اجرا شود.
این اغلب شامل تفکیک قانونی بین اتحادیه‌های تعاونی و شرکت‌های تعاونی است. از آنجایی که شرکت تعاونی دارای سرمایه ای تقسیم شده به سهام نیست، نمی توان آن را تملک کرد. با این حال، دارایی‌های آن و شرکت‌های عضو منفرد آن برای سرمایه‌گذاری باز هستند و می‌توان آنها را خریداری کرد. تعاونی‌های هلندی و اعضای آن برای جذب سرمایه گذاری خارجی باز هستند.

جایگاه بخش کشاورزی

بخش کشاورزی هلند شهرت جهانی دارد و سنگ بنای اقتصاد هلند است که حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد. هلند در رتبه دوم پس از ایالات متحده از نظر صادرات محصولات کشاورزی در سرتاسر جهان (حدود 95.6 میلیارد یورو در سال 2020، 1 درصد افزایش نسبت به سال 2019)، قرار دارد. یک سوم صادرات جهانی کشاورزی و مواد غذایی در یک زنجیره ارزش جهانی معامله می‌شود و از این آمار بیش از 54000 شرکت در این بخش کلیدی، از مزرعه تا چنگال حضور دارندکه 12 شرکت از بزرگترین شرکت‌های کشاورزی جهان از جمله (Cargill، Heinz، Monsanto، Unilever، Mead Johnson، ConAgra و Mars) دارای منافع مشترک، سایت‌های آزمایشی تولیدی یا مزارع تحقیق و توسعه در هلند هستند، تملک شرکت‌های کشاورزی توسط سرمایه گذاران خارجی منوط به تایید قبلی خاص دولت نیست.

هیچ محدودیتی برای کسب زمین کشاورزی در هلند وجود ندارد

قوانین تایید عمومی، از جمله مجوز رقابت، به طور یکسان در مورد تملک شرکت‌ها توسط سرمایه گذاران خارجی و داخلی اعمال می‌شود. هیچ محدودیتی برای کسب زمین کشاورزی (یا حقوق استفاده) توسط یک طرف خارجی در هلند وجود ندارد.با این حال، خریدار زمین کشاورزی باید مقررات برنامه ریزی منطقه ای یا منطقه بندی ملی کاربری زمین و نظارت را در نظر بگیرد. بیشتر حقوق استفاده از زمین کشاورزی در هلند از طریق اجاره نامه کشاورزی خاص ( pacht ) که توسط "کتاب هفتم" قانون مدنی هلند تنظیم شده است، به دست می آید. بین انعقاد اجاره و انتقال اجاره تمایز وجود دارد.
انعقاد اجاره نامه مستلزم تأیید قرارداد اجاره توسط اداره اجاره‌های کشاورزی (گروندکامر) است. مستاجر می تواند اجاره نامه را به اعضای مستقیم خانواده (یعنی همسر یا فرزندان (بزرگ) بدون رضایت موجر در صورت درخواست به بخش اجاره‌های کشاورزی دادگاه منطقه (پاختکامر) منتقل کند .قرارداد اجاره کشاورزی اصولاً باید برای مدت معینی منعقد شود که 12 سال برای مزارع و زمین‌های واجد فضای مسکونی و شش سال برای زمین زراعی خالص است. هیچ مناقصه اجباری یا رویه‌های تایید قبلی برای خرید و فروش زمین کشاورزی مورد نیاز نیست. شرایطی که تحت آن مقامات دولتی می توانند زمین (کشاورزی) را مصادره کنند در قانون سلب مالکیت (Onteigeningswet) مشخص شده است.
سلب مالکیت تنها در صورتی مجاز است که منافع عمومی را تامین و دارای شرایط خاصی باشد. علاوه بر این، وضعیت مالی مالک زمین نمی تواند در نتیجه سلب مالکیت تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد.

مالیات نقل و انتقال اموال کشاورزی

مالیات نقل و انتقال املاک 6% قیمت فروش است و در فروش و انتقال اموال غیر منقول به غیر از ملک مسکونی توسط خریدار قابل پرداخت است. با این حال، معافیت‌ها هم در دسترس هستند. به ویژه، فروش و واگذاری و زمین کشاورزی در صورتی از مالیات نقل و انتقال املاک معاف است که این زمین برای مدت ده سال پس از واگذاری به بهره برداری کشاورزی ادامه دهد. در صورت عدم تکمیل این مدت ده ساله، خریدار اصولاً مسئول مالیات نقل و انتقال ملک خواهد بود.
در امور کشاورزی، برخی از معافیت‌های جزیی نیز اعمال می‌شود، به عنوان مثال زمانی که یک شرکت به دلیل سیاست‌های دولت باید جابجا شود و دولت زمین را به دلیل موجه خریداری می کند. برای خانه‌های کشاورزی، مالیات بر دارایی 2درصد و برای انبارها و گلخانه‌ها، 8درصد اعمال می‌شود. یک شرکت مشمول مالیات بر درآمد شرکتی با نرخ 25.8درصد است. در این کشور، زمین کشاورزی دارایی تلقی می‌شود که ارزش خود را از دست نمی دهد.
بنابراین نمی توان آن را برای مقاصد مالیاتی مستهلک کرد. اگر زمین مورد استفاده در یک شرکت کشاورزی فروخته شود، معافیت برای سود حاصله(landbouwvrijstelling) وجود دارد. در صورتی که سود ناشی از افزایش ارزش بین زمان خرید و فروش باشد، مشروط بر ادامه استفاده کشاورزی از زمین توسط خریدار، مالیاتی بر سود فروشنده تعلق نمی گیرد.
بیشتر بخوانید: رویای ارگانیک، یک درام تراژیک سریلانکایی

کنترل منابع آب

در هلند، منشا حکمرانی یا مقامات اجرایی آب به قرون وسطی باز می گردد. اولین دایک‌ها و سازه‌های کنترل آب توسط کسانی که مستقیماً از آنها سود می‌برند،یعنی عمدتاً کشاورزان، ساخته و نگهداری می‌شد. همانطور که ساختارها گسترده تر و پیچیده تر شدند، اولین هیئت‌های آب شروع به ظهور کردند و شوراها از افرادی که علاقه مشترک به کنترل سطح آب در زمین خود داشتند تشکیل شد. در اصل، اینها اغلب فقط یک منطقه کوچک یا دایک‌ها را کنترل می کردند.
با گذشت زمان، اینها در 21 اداره آب منطقه ای موجود امروزی ادغام شده اند. هلند دارای 21 اداره آب منطقه ای است . مقامات آب منطقه ای، مسئول مدیریت آب در سطح منطقه و محلی هستند. مفهوم حکمرانی آب را می توان به عنوان مراقبت عمومی که به حفاظت در برابر سیل، رژیم آب (آب‌های سطحی و زیرزمینی به دو مفهوم کمی و کیفی) و آبراه‌ها مربوط می‌شود، توصیف کرد.مقامات آب، انتخابات برگزار می کنند، مالیات می گیرند و مستقل از سایر ارگان‌های دولتی عمل می کنند.
مقامات آب منطقه ای می توانند تصمیماتی اتخاذ کنند که برای شهروندان الزام آور است و به عنوان مثال تصویب آئین نامه‌های منطقه ای با مقررات اجباری و ممنوعیت‌ها، اعطا یا رد مجوز و اخذ مالیات بعهده آنهاست. مقامات آب منطقه ای مسئول مدیریت مقداری آب در توده‌های آبی هستند که دارای منافع منطقه ای و محلی میباشند. بنابراین مسئولان آب منطقه‌ای می‌توانند برداشت آب را منوط به مجوز و یا در صورت خشکسالی و کمبود آب احجام اضافی را ملغی کنند.

سیر تاریخی زنجیره‌های ارزش کشاورزی

وقتی که اولین سیاست‌های مهم کشاورزی دولتی هلند در حدود سال 1800 تصویب شد، کشاورزان (به ویژه در استان‌های ساحلی) بسیار متخصص و صادرات محور و رقابتی بودند. همگام با کشاورزان، سیاسیون دولتی هم به اهمیت بخش کشاورزی پی بردند و کمپانی "هند شرقی هلند "را در اوایل قرن هفدهم تأسیس نمودند، این کمپانی به مدت کمتر از 20 سال خود را به عنوان اولین شرکت بین المللی که به تجارت محصو لات کشاورزی اختصاص داشت، تثبیت کرد.
مدیران شرکت با توسعه زیرساخت‌های زنجیره ارزش و لجستیک، تکامل زنجیره‌های ارزش کشاورزی را آغاز کردند. کمپانی هند شرقی هلند، سهام فروخت تا سرمایه گذاران کوچک در هلند بتوانند در بخشی از موفقیت این شرکت، شراکت داشته باشند.
کمپانی اولین شرکتی بود که در بورس اوراق بهادار، سهام خود را عرضه کرد. این شرکت با تکیه بر ایده‌های جدید تجاری و لجستیک برون مرزی در ساختار کسب و کار تجارت کشاورزی انقلابی ایجاد کرد. علاوه بر این، آنها تجارت جهانی محصولات کشاورزی را دوباره نوسازی و بازتعریف کردند. در اروپای غربی، همراه با دانمارک و بریتانیا، هلند؛ پربازده ترین کشور کشاورزی بود و دو دلیل مهم ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی برای این موقعیت ممتاز وجود داشت.
اولین مورد، ابتکارات و نوآورهای نوین در فناوری کشاورزی بود. هلند در قرون وسطی (در حدود قرن 11) توسعه دنباله بندها و گاوآهن‌های سنگین اسب، را اختراع نمود و با استفاده از این فلز سنگین، کشاورزان در کشورهای شمالی می‌توانستند خاک‌های حاصلخیز، اما سنگین خود را شیارکشی و زراعت کنند. این کار باعث افزایش جمعیت کشور و رشد شهرها شد. دلیل دوم، موقعیت منحصر به فرد هلند در دلتای رودخانه ای در کنار دریا و استفاده از پتانسیل لجستیکی کرانه‌ها و پس کرانه‌های بحری بود. بهترین مناطق هلند، مناطقی بودند که در نزدیکی آب قرار داشتند.
هلند با دریای شمال هم مرز بود و در دلتای رود راین و دیگر رودخانه‌های اصلی قرار داشت. قبل از انقلاب صنعتی، حمل و نقل از طریق آب حدود 10 برابر ارزان تر از خشکی بود. آب، و خطوط کشتی رانی مناطق را به هم متصل می کرد. هلندی‌ها به لطف آب توانستند شیر، کره و پنیر صادر و غلات وارد کنند. در واقع،کشاورزی هلند از قرون وسطی با تجارت دریایی در هم آمیخته است. هلند در مقایسه با سایر مناطق اروپایی، همیشه در دامداری نمونه بوده و در زمینه دام تخصص بیشتری نسبت به همتایان اروپایی خویش داشته است. هلندی‌ها می توانستند درصد بالایی از تولیدات خود را مثلاً شیر، کره و پنیر در ابتدا به لندن و سپس به منطقه صنعتی "روهر" در آلمان صادر کنند و با پولی که به دست می آوردند می‌توانستند غلات از کشورهای بالتیک بخرند.

تغییر قابل توجه پایان قرن 19

انقلاب صنعتی در هلند به انقلاب حمل و نقل منجر شد. در دهه‌های پایانی قرن نوزدهم تغییر چشمگیر چیزی بود که مورخان هلندی آن را به بروز بحران کشاورزی جهانی نیز تعبیر می کنند. چون به تدریج کشت غلات در سایر نقاط جهان و ارسال آن به بنادر اروپایی امکان پذیر شد. این امر باعث کاهش چشمگیر قیمت محصولات کشاورزی شد وکشورهای اروپایی را وادار به واکنش کرد. در این میان کشورها واکنش متفاوتی نشان دادند. فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها با اهرم یارانه از کشاورزان و قیمت‌های خود محافظت کردند. چون در غیر این صورت کشاورزان بی دفاع، هیچ وسیله ای برای سرمایه گذاری در مشاغل دیگر نداشتند. اما از آنجایی که هلندی‌ها پیشرفت‌هایی در بهره‌وری تکنیکی داشتند، تصمیم گرفتند جهش بهره‌وری جدیدی ترتیب دهند. پس دولت وارد عمل شد و شبکه کاملی از مدارس کشاورزی، ایستگاه‌های آزمایشی، افسران ترویج کشاورزی ایجاد کرد تا مزیت بهره‌وری در فنآوری را که هلند در اختیار داشت افزایش دهد.

نزدیکی میان شهرها و قرابت با لندن

در طول قرن‌ها، هلند در مقایسه با فرانسه یا آلمان، همیشه کشوری پرجمعیت بوده است.فاصله کوتاه کشاورزان با شهرهای هلند و آن شهرها تا لندن، آنها را بر آن داشت تا تولیدات خود را در مقایسه با آلمان و فرانسه تشدید کنند. در دسترس بودن حمل و نقل منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل شد و کار در نزدیکی شهرها به کشاورزان اجازه داد تا محصولات فاسد شدنی تولید کنند که می توانستند در شهرها بفروشند. علاوه بر این، هلند زباله‌های شهری زیادی داشت که می توانست به عنوان کود یا خوراک دام استفاده کند. برای قرن‌ها، صنعت پردازش کشاورزی هلند از تجارت آزاد و مرزهای باز برخوردار بود. این امر شرکت‌ها را در معرض رقابت شدید قرار داده و آنها را مجبور به کاهش هزینه‌ها و نوآوری در فرآیندهای تولید و بازاریابی و فروش خود می نمود.
موقعیت کشور در شمال غربی اروپا به هلند امکان دسترسی آسان به بازارهای بزرگ و مشتریان ثروتمند را می دهد از سوی دیگر، همکاری منسجم باشرکتهای بین المللی در کل زنجیره ارزش کشاورزی-غذایی و همچنین کیفیت عالی زیرساخت‌ها، قابلیت‌های لجستیکی و موقعیت‌های بندر "روتردام" و فرودگاه بین‌المللی "اسخیپول" در نزدیکی آمستردام و یک اکوسیستم پر رونق از تامین کنندگان در ماشین آلات، ساخت و ساز، آبیاری، مشاوره و فناوری اطلاعات و پشتیبانی پولی-مالی مقوم زنجیره تامین هلندی‌هاست. مایکل پورتر، اقتصاددان مشهور، نشان داده است که چگونه خوشه‌بندی فعالیت‌های متفاوت اما نزدیک به هم، کسب‌وکارها را به نوآوری بهتر ، رقابت بهتر، و در عین حال به اشتراک گذاشتن دانش و همکاری تشویق می‌کند. او از تولید گل شاخه بریده هلندی به عنوان نمونه ای از نظریه خود استفاده کرد.منطقه Westland، نزدیک به بندر روتردام، به دلیل باغبانی گلخانه ای شهرت جهانی دارد.
همچنین خوشه‌هایی از کشاورزی لبنیات، تجارت بذر و فرآوری کاکائو وجود دارد که محصول همکاری بین دولت، بخش خصوصی و موسسات دانش است. در هلند، هر سه ذینفع از نزدیک بر روی سیاست‌های دولت در زمینه‌هایی مانند آب و هوا و مدیریت آب کار می‌کنند و در مورد نقشه راه استراتژیک نوآوری برای روباتیک، کلان داده و هر موضوع دیگرآنها منابع مالی خود را تجمیع کرده و درآمدها را به اشتراک می گذارند. هدف نهایی این است که بخش کشاورزی هلند بخشی از یک اقتصاد دایره ای بین المللی و پیچیده باشد.

تغییر ات جدید در بافت کشاورزی

تقریباً از دهه 1980، خطوط تاریخی در بافتار کشاورزی هلند تغییر کرد و بتدریج زندگی شهری، جغرافیای کشور را فرا گرفت چنانکه تا امروز، حومه روستایی را تقریباً نامحسوس اما مطمئناً به نوعی پارک بین مناطق شهری تبدیل کرده است.کشاورزان هلندی به سختی متوجه می شوند که به کشاورزان شهری تبدیل شده اند. کشاورزان هلندی از مولدترین کشاورزان اتحادیه اروپا بودند. آنها توسط مرزهای اروپا محافظت می شدند. بافت جمعیتی کشاورزان در حال پیر شدن است. نیمی از هلندی‌ها در حال حاضر در مناطق شهری زندگی می کنند. هلند دیگر مزیت تولید در شهرها را ندارد و اکثر کشاورزان به کشاورزان شهری تبدیل شده اند.
علاوه بر این، کشاورزان با محدودیت‌های زیادی که توسط سیاست‌های شهری اعمال می‌شود، مواجه هستند. معیشت و زندگی کشاورزان هلندی آسان نیست. چون مزیت رقابتی آنها در حال فرسایش است. سیاست‌های سنتی بازار دیگر به نفع کشاورزان هلندی نیست. تولید نوآوری‌ها در مجتمع کشاورزی و صنعتی ادامه خواهد داشت، اما نه دیگر به "روش‌های قدیمی". سهم کشاورزان هلندی در خرید پردازشگرهای مواد خام کاهش خواهد یافت. تجار از جای دیگری مواد خام می خرند و می توانند مزارع حتی گیاهان خود را جابجا کنند. کشاورزی شهری شده هلند بسیار شلوغ است.
زمین بسیار گران و نیروی کار گران تر است، بنابراین برای رقابت باید کارآمدتر از دیگران باشد و این رقابت باعث نوآوری و فناوری می‌شود. با این حال،هلند در سال 2017، به ارزش 111 میلیارد دلار کالاهای کشاورزی ، شامل 10 میلیارد دلار گل و 7.4 میلیارد دلار سبزیجات صادر کرد.

صادرات فناوری باغبانی هلند

باغبانی متمرکز در هلند از شیوه‌های کشاورزی منطقه‌ای و از لحاظ تاریخی موفق سرچشمه می‌گیرد. امروزه بیش از 90 درصد از کل محصولات باغبانی در هلند به مناطقی در سراسر اروپا و حتی به سایر قاره‌ها صادر می‌شود. آیا صادرات فیزیکی گوجه فرنگی، خیار و فلفل فلفل دلمه ای یک مدل تجاری پایدار برای آینده است؟ افزایش کیفیت و توجه به جزئیات در تولیدات انبوه نشان دهنده کالایی شدن آن چیزی است که قبلاً باغداری با ارزش بالا بود.
با نگاهی به آینده درمی یابیم که در دهه آینده، باغبانی هلند در صحنه صادرات جهانی بزرگترین صادر کنده نه محصولات فیزیکی گلخانه ای، بلکه فناوری‌های مدرن تولید است. از هر بذر هلندی تا هر سیستم گلخانه ای معرفی شده هلندی، محصولاتی اند که تضمین می‌کنند تا گلخانه‌ها با دقت ساعت کار ‌کنند، که منجر به عملکرد ثابت محصول و فرصتی برای مدیریت کیفیت می‌شود. درآینده، هلند به عنوان یک مرکز تولید بسیار گران خواهد بود لذا بازده تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت و آنها را از تجارت خارج خواهد کرد. اما، آینده باغبانی هلند در صادرات اینترنت اشیاء، سخت افزار، نرم افزار، هوش مصنوعی و مهارت‌های مدیریتی به بازارهای نزدیک به مصرف کنندگان در سراسر جهان نهفته است. کشاورزی هلندی می‌تواند خود را به یک سیستم تولید از راه دور، کاملاً خودکار و کاملاً جهانی تبدیل کندکه می توان آن را "چندملیتی پسا کووید" نامید.

ترکیب شرکای تجاری

در سال 2021، آلمان در زمره بزرگترین مصرف کننده بین المللی محصولات زیستی هلند (26.3 میلیارد یورو) قرار گرفت و پس از آن بلژیک (12.1 میلیارد یورو)، فرانسه (8.6 میلیارد یورو) و بریتانیا (8.6 میلیارد یورو) قرار گرفتند.گیاهان و گل‌های زینتی داغ ترین اقلام صادراتی هلند هستند که در سال 2021 حدود 12 میلیارد یورو به دست آوردند. محصولات لبنی، تخم مرغ، گوشت و سبزیجات در مجموع بیش از 25 میلیارد یورو سود دارند. اگرچه هلند عمدتاً در تجارت کشاورزی با سایر کشورهای اروپایی شرکت می کند ، اما همچنین شریک تجاری مهمی برای بسیاری از کشورهای کم درآمد است.
این کشور بزرگترین واردکننده دانه‌های کاکائو در جهان است و برخی از کشورها به شدت به فعالین هلندی برای فعال نگه داشتن صنایع کاکائو و سایر صنایع وابسته هستند. برای مثال سیرالئون کمتر از 3 درصد از کل واردات کاکائو هلند را تشکیل می دهد، اما این کشور بیش از 97 درصد کاکائو خود - پنجمین محصول صادراتی خود - را به هلند ارسال می کند .البته این بدان معنا نیست که هلند به دیگر کشورها وابسته نیست. هلند برای تغذیه جمعیت خود به شدت به واردات مواد خام از کشورهای کم درآمد وابسته است. در واقع، استفاده از زمین مورد نیاز برای مصرف غذای هلندی به تنهایی یک و نیم برابر کل مساحت کشاورزی موجود در هلند است و بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای که برای تغذیه هلندی‌ها انجام می‌شود، در خارج از کشور ، به ویژه در مناطق کم تر توسعه یافته و متوسط ​​انجام می‌شود.
از آنجایی که صنایع غذایی هلند قادر به تولید مقدار قابل توجهی ارزش افزوده با فرآوری کالاهای کشاورزی وارداتی است، سهم بزرگی از دستمزدها، سرمایه گذاری‌ها و سود در زنجیره تامینی که این کشور در آن شرکت می کند نه در خارج از کشور بلکه در هلند اتفاق می افتد. اما هیچ وقت وابستگی این کشور به واردات، امنیت غذایی آن را به شدت تهدید نمی کند. در واقع، هلند از نظر تئوری می تواند غذای کافی برای تغذیه جمعیت خود تولید کند . اگرچه این امر مستلزم تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی است. بیش از نیمی از "صادرات کشاورزی" هلند "صادرات مجدد" است. حتی لاله‌های معروف هلندی از آمریکای لاتین می آیند. بزرگترین بخش صادرات کشاورزی هلند، باغبانی زینتی است.
آن هم گل، درختچه، پیاز و غیره. بخش دیگری از صادرات آنها مواد غذایی وارداتی و سپس صادرات مجدد است. مهم ترین چیزی که باید بدانیم این است که هلند بیشتر از صادراتش وارد می کند و در واردات محصولات از کشورهای دیگر و تغذیه آن برای حیوانات بی نظیر است. اما از نظر کالری، صادرات بسیار کمتری نسبت به واردات دارد.

جغرافیای فرصت‌های تجاری برای هلند

هلند که به‌عنوان دروازه‌ای به اروپا قرار دارد، به‌عنوان قطب ترانزیت محصولات کشاورزی عمل می‌کند و 4.6 میلیارد یورو محصول از 107 کشور وارد می‌کند، ارزش افزوده به این محصولات از طریق جمع‌آوری، بسته‌بندی مجدد و فرآوری، و صادرات تقریباً دو برابر آن دارد. کشاورزی دارای تمرکز بین المللی قوی است و تقریباً 20 درصد از کل ارزش صادرات هلند را تشکیل می دهد. حدود 50 درصد از مازاد تجاری هلند از تجارت محصولات کشاورزی حاصل می‌شود.حدود 6 درصد تجارت جهانی میوه و 16 درصد سبزیجات از هلند انجام می‌شود. هلند بیشتر محصولات خود را به آلمان صادر می کند اما امروزه بازارهای رو به رشد و نوظهور دورتر هستند.
اقتصادهای آسیایی به رشد سریع خود ادامه می دهند و کشورهای در حال توسعه قدرت خرید قوی تری دارند. به ویژه، چین، منبع فرصت‌های قابل توجهی است. همچنین بازار رو به رشدی در آفریقا هم وجود دارد، اما موقعیت این قاره به عنوان یک قدرت خرید در مراحل ابتدایی و اولیه است. چون تمرکز در آنجا بیشتر بر مداخله دولت است تا توسعه تجارت بخش خصوصی؛کشورهای آمریکای جنوبی، به ویژه برزیل، اگرچه ارتباطات ویژه صادرات و واردات با ایالات متحده دارند. با این وجود فرصت‌هایی برای هلند نیز وجود دارد، به عنوان مثال، بخش باغبانی در شیلی و کلمبیا به سرعت در حال رشد است. در همه این کشورها اقتصاد محلی تأثیر زیادی بر توسعه بخش غذا و تجارت کشاورزی دارد. به طور کلی، بطور مستمر در جیره‌ها، تقاضای جهان برای پروتئین با کیفیت بالا مانند لبنیات، گوشت و سبزیجات بیشتر می‌شود. این تغییر توسط طبقات متوسط ​​رو به رشد ایجاد می‌شود که تصمیم می گیرند هرچه بیشتر برای رژیم غذایی خود هزینه کنند.

سیستم‌های دایره ای کشاورزی هلند

در اقتصاد دایره ای، چرخه غذا به صورت احیا کننده و در صورت امکان به صورت محلی تولید می‌شود. زیست توده از محصولات جانبی کشاورزی گرفته تا کود، آب باران یا آب مصرف شده به طور بهینه استفاده می‌شود . ضایعات مواد غذایی و ضایعات بسته بندی کاملاً قابل بازیافت طراحی شده اند. رژیم‌های غذایی سالم که به مرزهای سیاره احترام می گذارند ترویج می شوند و دسترسی به آنها آسان تر است و منافع زیست محیطی و اقتصادی با منافع مردم و حیوانات متعادل است. مزایای سیستم‌های کشاورزی دایره‌ای از اقدامات اقلیمی و انعطاف‌پذیری گرفته تا حفاظت از تنوع زیستی، امنیت غذایی و بهبود فرصت‌های تجاری بسیار زیاد است.اکنون، هلندی‌ها به نوآوری و مهارت فنی که در کشاورزی (دایره ای) آورده اند، افتخار می کنند.
آنها به تلاش‌های خود برای ظرفیت‌سازی و اشتراک دانش، چه از طریق فعالیت دیپلماتیک سفارت‌های هلند یا نشر نوآوری‌های دانش مدرن یا دانش بومی دانشگاه واگنینگن (WUR) دانشگاهی افتخار آمیز برای جهان تلاش می کند تا منافع کشورهای کم درآمد را در مرکز تحقیقات خود حفظ کرده و نگه دارد و ارزش این کار غیر قابل انکار است.
عالمان واگنینگن اعتقاد دارند، برای جلوگیری از تداوم نابرابری‌های جهانی در مورد مواد غذایی، حرکت فراتر از صادرات دانش و تحمیل فناوری بسیار مهم خواهد بود و یک سوال کلیدی که باید به آن پرداخته شود این است که چگونه می‌توانیم برای سیستم‌ها و مهارت‌های دانش بومی ارزش قائل شویم و راه‌حل‌هایی ایجاد کنیم که بهترین‌ها را ایجاد کنند. در یک نمونه مورد؛ کشور هلند ضایعات پلاستیکی با ارزش بالا را برای بازیافت به کشورهای مجاور اروپا می فرستد، در حالی که زباله‌های پلاستیکی کم ارزش به کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی و مالزی ارسال می‌شود.
این سه کشور با هم 57 درصد از کل صادرات ضایعات بسته بندی پلاستیکی هلند را به خود اختصاص داده و سالانه 26.3 کیلو تن زباله بسته بندی پلاستیکی را از طریق تجارت مستقیم و غیرمستقیم با هلند دریافت می کنند. از آنجایی که هلند به دنبال افزایش نرخ جمع آوری ضایعات مواد غذایی و بسته بندی، تغییر به سمت مواد مبتنی بر زیست، افزایش فرآوری کود (و احتمالاً صادرات کود) است، باقیمانده‌های محصولات کشاورزی ممکن است به کالای بعدی تبدیل شوند که شکاف تجاری دایره ای را بیش از پیش افزایش دهد . هنوز اطلاعات کمی در مورد تأثیر این استراتژی‌ها بر اشتغال و زمین - و استفاده از منابع در خارج از کشور - وجود دارد و مطالعاتی مانند گزارش شکاف دایره‌ای برای هلند عمدتاً بر تأثیرات محلی متمرکز است

نوآوری‌های هلندی، کشاورزی برای آینده

به طور کلی، نوآوری ، همیشه بخش کلیدی فرهنگ و جامعه هلندی بوده است و واقعاً به توسعه روش‌های کشاورزی مدرن‌تر کمک کرده، هزینه تحقیق و توسعه در هلند در 30 سال گذشته بیش از سه برابر شده است، که حدود 2 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است! بنابراین، جای تعجب نیست که هلندی‌ها به نوآور بودن و آینده نگر بودن شهرت دارند. مثلا استفاده از ضایعات غذایی برای تغذیه حیوانات مزرعه در هلند بسیار متداول است. به طور طبیعی، با افزایش تقاضای جهانی برای گوشت، نیاز دائمی به تغذیه دام وجود دارد .
شرکت هلندی ( Nijsen/Granico ) سالانه حدود 90000 تن خوراک دام را به طور کامل از ضایعات غذای انسانی تولید می کند و بنابراین چرخه تولید گوشت بسیار پایدارتری ایجاد می کند. هلند در حال حاضر با کشورهای شریک با درآمد کم و متوسط ​​برای پیشبرد نواوری‌های کشاورزی و مواد غذایی دایره ای کار می کند، به عنوان مثال در کنیا ، ترکیه ، ویتنام و پرو . این کار عمدتاً با ایجاد فرصت‌هایی برای کسب‌وکار هلندی، کمک به سایر کشورها در راه‌اندازی شیوه‌های دایره‌ای یا ظرفیت‌سازی انجام می‌شود، که بازتابی دقیق از تلاش‌های بین‌المللی کلی هلند در اقتصاد دایره‌ای است در سال 2021، 5 میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های فن‌آوری غذایی هلند سرمایه‌گذاری شد، که به طور ملموس نشان می‌دهد که اشتهای زیادی برای نوآوری‌هایی که این کشور کوچک اروپایی تولید می‌کند، دارد.
در سال 2022، هلند پیشنهادی برای مجلس قانون گزاری ملی در مورد حقوق بشر و بررسی محیط زیستی اعلام کرد ؛ قوانینی با هدف اطمینان از تبدیل شدن شیوه‌های تجاری مسئولانه و پایدار در زنجیره‌های جهانی و بهبود شرایط برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان. چند پروژه تحقیقاتی نیز در هلند در حال انجام است که به چگونگی حمایت از انتقال عادلانه اجتماعی به کشاورزی دایره ای می پردازد.

هلند از مولدترین کشورهای جهان از نظر کشاورزی نسبت به وسعت آن است

هلند یکی از مولدترین کشورهای جهان از نظر کشاورزی نسبت به وسعت آن است و احتمالاً همچنان نقش پیشرو را هم در چرخش غذا و هم در بازار جهانی محصولات کشاورزی ایفا خواهد کرد.
دانشگاه واگنینگن اولین محصول خود از موز هلندی محلی را با استفاده از کامپوزیت خاک جایگزین ساخته شده از کوکوپیت و پشم سنگ تولید کرد. این فرآیند مطمئن می‌شود که هیچ قارچی از طریق خاک بد به محصول راه پیدا نمی کند و به طور کلی فرآیند رشد موز را کارآمدتر و موثرتر ایجاد می کند. دانشگاه و مرکز تحقیقات Wageningen یک نمونه برجسته از تحقیقات کاربردهای استراتژیک است که در آن تحقیقات صرفاً برای ارائه توصیه‌ها انجام نمی‌شود، بلکه در پاسخ به نیازی که توسط تولیدکنندگان بیان می‌شود،فعال است. پس جای تعجب نیست که کشت سبزیجات در هر هکتار در هلند حدود 10 برابر بیشتر از هند است. در واقع، هلند به ازای هر متر مربع، 70 کیلوگرم از بهترین گوجه فرنگی‌های جهان را با استفاده از آب بسیار کم تولید می کند.
دانشگاه‌های هلند مدت‌هاست که راه را برای آینده غذایی جدید در تمام جنبه‌های تولید هموار کرده‌اند. مؤسساتی مانند دانشگاه Wageningen روش‌های جدید تحقیقات مواد غذایی را رهبری می‌کنند و مقالات اخیری را در مورد اینکه چگونه تولید غذای حشرات می‌تواند سلامت گیاه را بهبود بخشد منتشر کرده‌اند، در حالی که مؤسسه AgriTech در TU Delft در حال انجام آزمایش‌های کشاورزی استفاده کارآمد از آب شیرین است. از آنجایی که بیوتکنولوژی به یک حوزه تحقیقاتی فزاینده برای تولید مواد غذایی تبدیل می‌شود، کار انجام شده توسط این دانشگاه‌های هلندی بسیار مهم است. به عنوان مثال، تنها در بیوتکنولوژی دریایی، بازار جهانی قرار است تا سال 2026 به 5 میلیارد دلار برسد.
این تمرکز کل نگر بر پیشرفت در فناوری مواد غذایی، هلند را به بهشتی برای شرکت‌های پیشگام مواد غذایی تبدیل کرده است. سازمان‌های جهانی داخلی شامل( Unilever و Heineken ) هستند، در حالی که 15 شرکت از 20 شرکت بزرگ کشاورزی در جهان دارای سایت‌های تولید یا تحقیق و توسعه عمده در هلند هستند، از جمله Nestle و Kraft Heinz. بسیاری از تخصص‌های جمع آوری شده در این سازمان‌ها بعداً به راه حل‌هایی برای چالش‌های عمده در سراسر صنعت تبدیل می‌شود. هلند در راه تبدیل شدن به بهشتی برای نوآوری در روش‌های جدید تولید گوشت است. دولت هلند اخیراً لایحه‌ای مهمی را تصویب کرد که فرصت مزه‌سازی گوشت‌های کشت سلولی را افزایش می‌دهد این پیشرفت به هلندی‌ها کمک می‌کند تا گوشت‌های کشت‌شده را قبل از ارائه آن‌ها برای تایید، بهینه کنند.
این لایحه نشان دهنده نگرش مثبت دولت نسبت به گوشت‌های پرورشی و نقطه عطف مهمی برای قانونی شدن خرده فروشی در آینده است. گوشت پرورشی که رشد آزمایشگاهی پروتئین از نمونه‌های سلولی حیوانی است، نه تنها در صورت استفاده به صورت عمده، نه تنها می تواند جان بیش از 70 میلیارد حیوان را در سال نجات دهد، بلکه می تواند ردپای کربن گوشت گاو معمولی را تا 92 درصد برای گرمایش جهانی و 95 درصد برای استفاده از زمین کاهش دهد.خاستگاه گوشت‌های کشت شده از هلند سرچشمه می گیرد و تاریخ غنی آن را در فناوری غذایی نشان می دهد. در اوایل دهه 1980 این "ویلم ون ایلن" بود که واقعاً پیشگام ایده تولید گوشت از سلول بود. در سال 2013، دانشگاه "ماستریخت " اولین همبرگر گوشتی کشت شده در جهان را تولید کرد که آغازگر پیشرفت‌های جهانی در این زمینه بود و در سال 2021 به عنوان "سال رکورد" برای سرمایه گذاری در پروتئین‌های جایگزین به اوج خود رسید.
امروزه، هلند به ازای هر میلیون نفر جمعیت خود تعداد استارت‌آپ‌های بیشتری نسبت به میانگین اروپایی دارد و تعداد قابل توجهی از آنها بر پروتئین جایگزین و چالش‌های غذایی جهانی تمرکز دارند. شرکت‌هایی مانند( Novish ) روی راه‌های جدیدی برای ایجاد ماهی‌های گیاهی کار می‌کنند تا محصولات لبنی وگان اصیل تولید می‌کنند، و ( Eden Advanced Technologies ) از فضای محدود شهری حداکثر استفاده را می‌کنند تا مزارع عمودی ایجاد کنند که از خاک محافظت کرده و محصولات با کیفیت بالا برای رستوران‌ها ارا ارائه ‌کنند.

کشت فراسرزمینی

از منظر سیاستگزاران هلندی، عدم توازن قدرت در سیستم جهانی غذا نیز به شکل «تصرف زمین» در فراسوی مرزهای ملی آشکار می‌شود.خرید یا اجاره فرصت‌طلبانه قطعات بزرگ زمین توسط شرکت‌ها و دولت‌های داخلی و فراملی، هلندی طی 30 سال اخیر به سرعت در حال رشد است. این اغلب به منظور پاسخگویی به نیازهای کشور به شکل محصولاتی که برای صادرات به مقصد می رسد ، میباشد. هلند در چارچوب طرح‌های مالی با نیت خوب برای آب و هوا، مانند پروژه‌های احیای جنگل‌ها یا احیای مراتع و تالاب‌ها هم فعالیتهای در سایر کشورها انجام می دهد .ناگفته پیداست که این عدم تعادل با رقابت بر سر زمین برای اهدافی غیر از تولید مواد غذایی برای مصرف مستقیم انسان - برای مثال برای خوراک حیوانات، سوخت‌های زیستی یا مواد زیستی بدتر می‌شود. تنها 20 درصد از زمین‌های کشاورزی جهان برای تولید محصولات زراعی برای مصرف (مستقیم) انسان استفاده می‌شود.
در نتیجه، در حالی که غذای کافی برای تغذیه جهان تولید می‌شود، سطح ناامنی غذایی همچنان در حال افزایش است. بخش قابل توجهی از محصولات جهانی برای غذای حیوانات استفاده می‌شود که باعث رقابت جهانی برای زمین‌های کشاورزی می‌شود هلند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر در شمال جهانی، نیز در اینجا نقش دارد چون یکی از واردکنندگان اصلی محصولات کشاورزی مانند سویا و روغن نخل در اروپا است که محرک اصلی تخصیص زمین در جنوب جهانی است. گزارش‌های مؤسسات فراملی نظیر آکسفام و عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که صندوق‌های بازنشستگی هلند نیز شرکت‌های درگیر در نقض حقوق زمین اند که شاید ناخواسته از طریق سرمایه‌گذاری‌های خود در بسیاری از آنها به نابودی جنگل‌ها و آتش سوخت می‌افزایند. البته در سرتاسر جهان، تنوع زیستی به طور فزاینده ای تحت فشار معادن و کشاورزی در مقیاس بزرگ متمرکز بر محصولاتی مانند سویا و روغن نخل است.
شرکت‌ها و موسسات مالی هلندی از نزدیک در این زنجیره‌های ارزش گسترده درگیر هستند در هلند( IUCN NL ) تلاش می کند تا با سبزتر و پایدارتر کردن این زنجیره‌ها، ردپای اقتصاد هلند را به مثابه زنجیره ارزش مسئول کاهش دهد. هر ساله، مناطق وسیعی از جنگل‌ها پاکسازی می‌شود تا راه را برای مزارع سویا و روغن نخل باز کنند که تا حد زیادی بازار غرب و همچنین بازار چین را تامین می کند. مقادیر قابل توجهی از علفزارهای ارزشمند و سایر اکوسیستم‌ها نیز از بین می روند. پیامدهای گسترش غیرمسئولانه برای تنوع زیستی، حقوق بشر و اقلیم ویرانگر است. استخراج معادن، از جمله برای انتقال انرژی، نیز تاثیر خود را می گذارداین شرکتها بر چندین سطح تمرکز دارند تا زنجیره‌های تجاری این محصولات را سبزتر و پایدارتر کند. شرکت‌ها و موسسات مالی هلندی بازیگران اصلی زنجیره‌های تجاری سویا، روغن نخل و مواد معدنی برای انتقال انرژی هستند.
این بازارها در سال‌های اخیر رونق گرفته اند. به عنوان مثال، سویا در خوراک دام برای کشاورزی هلندی و روغن نخل در بیودیزل (برای کاربردهای غیر هلندی)، غذا و انواع محصولات مصرفی استفاده می‌شود IUCN NL با درگیر شدن در گفتگو با بازیگران مهم در زنجیره، هدف خود را کاهش اثرات مضر و در نتیجه کاهش ردپای اکولوژیکی اقتصاد هلند است.

مشارکت هلندی‌ها در پروژه‌های جهانی غذا

قدرت بخش غذا و تجارت کشاورزی در هلند طی چندین دهه بواسطه عضویت در بازارهای مشترک، پیمان‌ها و معاهدات جهانی و منطقه ای و مشارکت فعال در کریدورهای پنج گانه غذایی جهان و بهره بردن از اتوماسیون، هوش مصنوعی و روبوتیک کشاورزی رشد کرده است. این امر از طریق این واقعیت نشان می دهد که هلند در حال حاضر پس از ایالات متحده آمریکا دومین صادرکننده بزرگ مواد غذایی در جهان است. هلند اخیراً مشارکت خود را در ابتکاراتی اعلام کرده است که به طور خاص امنیت غذایی را ارتقا می دهد. در 10 نوامبر 2022، هلند 1.9 میلیون دلار به UNCTAD برای حمایت از GCRG در زمینه غذا، انرژی و مالی متعهد شد که هدف آن رسیدگی به بحران‌های مرتبط جهانی غذا، انرژی و مالی است. در 12 نوامبر 2022 در COP27 ، هلند به ایالات متحده، اتحادیه اروپا ، آلمان و نروژ در ارائه 109 میلیون دلار آمریکا برای حمایت از چالش جهانی کود جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده پیوست . برای مبارزه با کمبود جهانی کود و ناامنی غذایی، که بخشی از آن ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است،در 26 نوامبر 2022، مارک روته ، نخست وزیر هلند، کمک 4 میلیون دلاری به طرح غلات از اوکراین WFP برای یارانه دادن به صادرات غلات اوکراین به آفریقا اعلام کرد. افزایش بودجه آب و هوا تا حدی بر امنیت غذایی، از جمله ترویج راه حل‌های مبتنی بر طبیعت تمرکز خواهد کرد.
"وزیر شراین ماخر" در 2 نوامبر 2022 تأیید کرد که استراتژی آتی آفریقا " بازآفرینی طبیعی تحت مدیریت کشاورزان " را برای تقویت امنیت غذایی در اولویت قرار می دهد. پیش از این، وزیر "شراین ماخر" توصیه وزارت امور خارجه برای ادغام نقل و انتقالات نقدی برای تقویت امنیت غذایی و درآمد را تأیید کرد، زیرا وزارت امور خارجه استدلال می‌کرد که نقل و انتقالات نقدی «حمایت اجتماعی را برای فقیرترین و حاشیه‌نشین‌ترین جمعیت‌ها، به ویژه در آفریقا ارائه می‌کند.

کارایی در لجستیک( انبارداری، تدارکات و مدیریت پس از برداشت)

هلند با داشتن بندرهای اصلی خود از جمله بندر بزرگ و مجتمع صنعتی در روتردام، فرودگاه اسخیپول آمستردام، زنجیره فوق مدرن سرد، کارگوهای نسل پنجم حمل و نقل هوایی و مراکز تدارکات بی‌شماری دیگر، به‌عنوان یک‌هاب یا مرکز توزیع بین‌المللی بسیار موفق است. هلند که از لحاظ لجستیکی بسیار مناسب است، با زیرساخت‌های باکیفیت ترانزیتی، ترانشیپی ، ریلی و هوایی و دانش فراوان در مورد تجارت استاندارد کالاهای بین المللی، نقش مهمی در تامین کالا به مناطق داخلی اروپا ایفا می کند. تقریباً نیمی از تجارت کالاهای هلندی شامل صادرات مجدد است که بخش عمده آن مقصدی در سایر نقاط اروپا و روسیه دارد. حدود 31 درصد از واردات همچنان پردازش می‌شود نه تنها صادرات مجدد با واردات مرتبط است، بلکه صادرات داخلی نیز به مواد اولیه کلیدی، محصولات نیمه ساخته و خدمات خارج از کشور وابسته است. صادرات به طور فزاینده ای به مقصدهایی غیر از مقصد نهایی ارسال می‌شود. امروزه صادرات به طور فزاینده ای در کشوری که خریداری می‌شود انجام می‌شود تا دوباره صادر شود.
در هلند بخش رو به رشد تجارت بین المللی کالا شامل تجارت محصولات به اصطلاح واسطه ای مانند محصولات نیمه ساخته می‌شود. بر اساس ارقام سازمان تجارت جهانی، 44 درصد از صادرات جهانی در سال 2019 را چنین کالاهای واسطه ای تشکیل می دادند. هلند در این زنجیره‌های تولید بین المللی به سرعت شرکت می کند و این در ترکیب و مقصد تجارت کالاهای هلندی منعکس می‌شود. سهم مواد اولیه و واسطه‌های وارداتی قبلی در صادرات هلند چندین سال است که از 48 درصد در سال 1988 به 62 درصد در سال 2018 افزایش یافته است. صنعت غذا، نوشیدنی و دخانیات با ارزش واردات 16.6 میلیارد یورو که نزدیک به 70 درصد آن را کالاهای واسطه ای شامل مواد خام، محصولات غذایی و محصولات کشاورزی تشکیل می دهند؛ در هلند تحت فرآوری بیشتر قرار می گیرند.
علاوه بر این، این صنعت شرکت‌های نسبتا زیادی را وارد اقتصاد کشاورزی هلند می کند محصولات فاسدشدنی توسط هلندی‌ها به خوبی مدیریت می شوند. با فراوانی سردخانه‌ها، اتاق‌های رسیدگی و کامیون‌های یخچال دار زنجیره سرد از مزرعه تا چنگال به خوبی سازماندهی شده است، هلند از منظر مدن بودن بندرهای لجستیک کشاورزی و بازیگران در امتداد زنجیره ارزش در جهان بی نظیر است چون بازتولید سرمایه اجتماعی از طرف این کارآفرینان؛ هزینه‌های مبادله را کاهش و کارایی را افزایش می دهد.
به همین دلیل، بواسطه پایداری از مزرعه تا چنگال؛ ارزش ضرر و زیان هلند پس از برداشت به طور متوسط ​​کمتر از 2 درصد است! میوه‌ها و سبزیجات هلند به عنوان یک کشور تجاری قدرتمند، سختگیرانه ترین استانداردهای اروپایی ایمنی مواد غذایی را برآورده می کند. تنها 4 تا2 درصد از محصولات میوه و سبزی بیش از حد مجاز باقی مانده اعلام شده است.
علاوه بر این، تمام بخش‌های زنجیره ارزش تلاش می‌کنند تا از هنجارهای مصرف پایدار آب و انرژی، پیشگیری از اتلاف، کاهش CO2 و غیره پیروی کنند، تاکید زیادی بر پایداری در حمل و نقل و بسته بندی مصرف کننده شده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای