آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17203

با سیب‌زمینی سبز چه کنیم؟

بسیار دیده می‌شود که در لابلای توده‌ای از سیب‌زمینی‌های انباشته در مغازه‌های تره‌بار فروشی تعدادی سیب‌زمینی سبز نیز وجود دارد

با سیب‌زمینی سبز چه کنیم؟
بسیار دیده می‌شود که در لابلای توده‌ای از سیب‌زمینی‌های انباشته در مغازه‌های تره‌بار فروشی تعدادی سیب‌زمینی سبز نیز وجود دارد که برای فروش به مشتریان عرضه شده‌اند، اما آیا می‌توان از آن‌ها به عنوان غذا استفاده کرد؟ با اطمینان پاسخ منفی است، چرا؟
اخبار سبز کشاورزی : خانواده سیب‌زمینی شامل گیاهانی زیادی ازقبیل ده‌ها نوع سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، بادمجان، گیاه تاج‌ریزی و تاتوره است که تعداد انواع آن‌ها به 2500 می‌رسد.
گیاهان خانواده سیب‌زمینی به‌دلیل داشتن ماده سمی «سولانین» در اندام‌‎های خود می‌توانند مضر و گاه در صورت مصرف زیاد از قبیل عصاره تاتوره، مرگ‌آور باشند.

اما سیب‌زمینی سبز …

معمولاً سیب‌زمینی‌های نزدیک به سطح زمین در مزرعه، به‌علت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم، به‌تدریج و در شرایط طبیعی، شروع به سبز شدن می‌کنند که علت آن ظهور کلروفیل در آن‌ها است. کلروفیل که عامل ظهور رنگ سبز در تمام گیاهان است به‌نوبه خود مضر و آسیب‌زننده نیست.
اساسا فتوسنتز در گیاهان بدون وجود کلروفیل امکان‌پذیر نیست، بنابراین گیاه سیب‌زمینی نیز برای ادامه حیات خود و تولید محصول نیاز به کلروفیل دارد، اما نه در داخل غده‌ها، بلکه در اندام‌های هوایی.

بنابر مطالعات سم‌شناسی "سیب‌زمینی سبز" برای خوردن خوب نیست، چرا؟

هنگامی که کلروفیل در غده سیب‌زمینی تولید می‌شود و به رنگ سبز درمی‌آید یک ترکیب سمی جدید به‌نام سولانین در آن وجود می‌آید.
زیاد شدن مقدار این ماده در غده سیب‌زمینی موجب بروز یک طعم تلخ و گس است که در صورت خوردن زیاد آن می‌تواند به مشکلاتی منتهی شود که استفراغ و اسهال، سردرد و عوارض عصبی از آن جمله‌اند.
توجه داشته باشیم که مصرف مقادیر زیاد از سیب‌زمینی سبز می‌تواند منجر به عوارض فوق گردد. حال برای اجتناب از هرگونه عارضه‌ای بهتر است در صورت مشاهده طعم تلخ در سیب‌زمینی از خوردن آن اجتناب شود.

با سیب‌زمینی سبز چه کنیم؟

اگر احتمالا در یک بسته سیب‌زمینی به مواردی از رنگ سبز در غده‌ها برخورد کردیم لازم نیست دچار وحشت شویم، کافی است که آن قسمت سبز را جدا کرده و بقیه غده را مصرف کنیم، چرا که سایر قسمت‌‎ها سالم و بدون مشکل هستند.
بنابر اعلام‌نظر وزارت کشاورزی آمریکا USDA، بهتر است که تمام پوست سیب‌زمینی و قسمت‌های سبز را که می‌توانند شامل ماده سولانین باشند، تراشیده و دور بریزیم.
اما توجه باید داشته باشیم که سیب‌زمینی‌های فاقد رنگ سبز خریداری شده از بازار در صورت گرفتن در معرض نور، رنگ سبز در آن‌ها به وجود می‌آید، بنابراین در خانه باید غده‌ها را در محل تاریک و دور از تابش نور قرارداد. گذاشتن آن‌ها در یک قفسه یا کابینت دور از نور می‌تواند بهترین مکان باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲- سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

  • سه دهک آخر پاسخ به نظر

    مگه مردم و سلامتی شون مهمه؟ سیب زمینی سبز و میوه خراب و … سهم مردمه. ماشین چند میلیاردی و ویلاهای لواسان و سفر برای خرید وسایل نوزاد هم سهم گرسنگان قدرت.

چندرسانه‌ای