آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37481

بررسی تخلفات گسترده در انتخابات نظام مهندسی کشاورزی لرستان

برگزاری انتخابات شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مستلزم تشکیل مجمع عمومی است که مطابق ماده ۵ قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی

بررسی تخلفات گسترده در انتخابات نظام مهندسی کشاورزی لرستان
برگزاری انتخابات شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مستلزم تشکیل مجمع عمومی است که مطابق ماده ۵ قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از ارکان اصلی سازمان به حساب می‌آید.
اخبار سبز کشاورزی ؛ چنانچه مجمع عمومی تشکیل نشود، اصل انتخابات ایراد قانونی دارد و مطابق تبصره ذیل ماده ۸ قانون تاسیس تصمیمات متخذه باید با حضور «نصف به‌علاوه یک» اعضای حاضر در مجمع تشکیل شود و در این صورت معتبر است.
در بند ۴ ماده ۷ قانون، تاسیس انتخاب اعضای شورای استان به انتخاب اکثریت آرای مجمع عمومی استان است. همچنین در ماده ۱۲ و تبصره ذیل آن در آیین نامه اجرایی قانون تاسیس مصوب هیئت محترم وزیران به این موضوع کاملا اشاره شده است.
بیشتر بخوانید: رای دادن افراد عادی با کارت اعضای نظام مهندسی
در ماده ۹ قانون تاسیس وظایف و اختیارات مجمع عمومی کاملا مشخص بوده؛ به‌طوری که یکی از بندهای این ماده انتخاب اعضای شورای استان است.

اصل انتخابات ایراد داشته و ابطال است

با عدم تشکیل مجمع عمومی هیچ کدام از بندهای ماده ۹ قانون تاسیس انجام نشده و اصل انتخابات ایراد داشته و ابطال است؛ چراکه بایستی در مجمع عمومی خط مشی سازمان استان کاملاً مشخص شود، از جمله گزارش اعضای شورای قبلی استان، تعیین موسسه حسابرسی، تعیین سیاست‌ها و خط مشی شورای استان، پیشنهاد تغییر و اصلاح، بررسی و تصویب ترازنامه سالانه سازمان و برنامه و بودجه آن و سایر تصمیماتی که بایستی از منظر ورای اعضای حاضر در مجمع گذر کند که این موضوع در ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس به آن به درستی و روشنی اشاره شده است.
در ماده ۱۰ قانون تاسیس اشاره شده که بایستی سالانه مجمع عمومی برگزار شود و انتخابات شورا بدون برگزاری و تشکیل مجمع عمومی امکان‌پذیر نیست.
بیشتر بخوانید: ادامه اعتراضات درپی تشکیک در انتخابات نظام مهندسی کشاورزی
در مواد ۱۴ الی ۲۰ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس به الزام تشکیل مجمع عمومی به خوبی اشاره شده است. در تبصره یک ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس مصوب هیئت محترم وزیران، اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی از بین اعضای حاضر در مجمع توسط اعضای مجمع انتخاب می‌شوند نه توسط عده‌ای خاص که خارج از مجمع بوده و بدون دخالت اعضای مجمع به‌طور خاص و ویژه از میان کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان به‌صورت تشریفاتی انتخاب شده باشند.
بیشتر بخوانید: مهندسی انتخابات یا انتخابات نظام مهندسی

هیچ گونه مجمع عمومی برگزار نشده

مطابق ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، اطلاع‌رسانی مجمع توسط هیئت اجرایی انجام گرفته، ولی هیچ‌گونه مجمع عمومی برگزار نشده که این موضوع کاملاً خلاف صریح قانون است.
به عبارتی، دبیر هیئت اجرایی با ارسال دعوتنامه مجمع عمومی به اعضای سازمان، اقدام به دور زدن قانون نموده و بدون برگزاری مجمع عمومی و نصاب لازم حضور نصف به‌علاوه یک اعضا انتخاباتی ناسالم و پر از تخلف و اجبار در محل سازمان جهاد کشاورزی نموده و به اعتراض هیچ کدام از کاندیداها و دیگر اعضای سازمان توجهی ننموده‌اند. در واقع بدون برگزاری مجمع عمومی برگزاری انتخابات شورای استان وجه قانونی نخواهد داشت.

دست های پشت‌پرده

همچنین در دستورالعمل انتخاباتی آمده، کارمندان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان به‌عنوان عوامل اجرایی در انتخابات نباید حضور داشته باشند؛ اما هیئت نظارت انتخاباتی استان لرستان بدون توجه به دستورالعمل از کارمندان این سازمان به‌عنوان عوامل اجرایی اصلی انتخابات استفاده نمودند.
کاندیداهای که حقشان ضایع شده بود و نظاره‌گر تمام تخلفات انتخاباتی بودند تمام اسناد و مدارک و عکس‌های تخلفات به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کل کشور و هیئت نظارت مرکزی ارسال کردند و تقاضای ابطال انتخابات را نموده‌اند؛ اما متاسفانه به‌علت دست­های پشت‌پرده هیچ گونه ترتیب اثری صورت نگرفت و تاکنون انتخابات استان لرستان ابطال نشده است.
حال سوال این است چرا و به چه علت با وجود تخلفات گسترده و محرز همچنان انتخابات ابطال نشده است؟ و هدف از تایید انتخابات چه است؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای