خبر فوری
شناسه خبر: 43380

ریل‌گذاری واردات؛ مانع رشد تولید داخلی

سالانه حدود 30 هزار تن انواع آفتکش‌ و قارچ‌کش‌ باکیفیت، در داخل کشور تولید می‌شود که کشورهای همسایه نیز از مشتریان دائمی آن هستند.

ریل‌گذاری واردات؛ مانع رشد تولید داخلی
سالانه حدود 30 هزار تن انواع آفتکش‌ و قارچ‌کش‌ باکیفیت، در داخل کشور تولید می‌شود که کشورهای همسایه نیز از مشتریان دائمی آن هستند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مدیر بازرگانی یکی از کارخانجات تولیدکننده سموم در این باره می‌گوید: متاسفانه لابی مافیای واردات موجب شده تا سموم آماده مصرف وارداتی در همان گروه 21 کالایی قرار بگیرد که مواد تکنیکال در آن قرار گرفته است و این به معنای حداقل 30 درصد گران‌تر شدن قیمت سموم تولید داخل نسبت به سموم آماده مصرف وارداتی است! و حتی درخواست منطقی انجمن تولیدکنندگان سموم و نامه آنها به وزیر بی‌جواب مانده است (نامه گیل‌آبادی به وزیر).

نامه گیل آبادی

نامه گیل آبادی
وی می‌گوید: تولیدکننده داخلی در مقابل انبوهی از هزینه‌ها، تنها مواد تکنیکال را با ارز نیمایی وارد می‌کند و الباقی مواد و ملزومات تولید ازجمله مواد حلال، روغن و… بطری، درب بطری، لیبل چاپ و کارتن و… را با ارز دلار 51 هزار تومانی تهیه می‌نماید.
علاوه‌بر اینکه 2 نوع مالیات پرداخت می‌کند، بیمه تامین اجتماعی بالای سر وی قرار دارد و سازمان‌های نظارتی دائما در کارخانه به جستجو می‌پردازند در مقابل، واردکننده صرفا در گروه کالایی 21 تمام سموم آماده مصرف بسته‌بندی شده را با ارز نیمایی و حدود 30 تا 40 درصد ارزان‌تر از تولید داخلی وارد و در انبارها دور از چشم سازمان‌های نظارتی دپو می‌نمایند، بدون اینکه بیمه و مالیات و عوارض، تامین اجتماعی و مشکلات کارگری و… داشته باشد.
در همین راستا، نامه شرکت بهاوران زرین مژده به وزارت جهاد کشاورزی همچنان بدون پاسخ مانده تا مافیای واردات کل سموم وارداتی را وارد کند.

علاوه‌بر این، خلوص مواد تکنیکال سموم وارداتی قابل تشخیص دقیق نیست و می‌تواند مصائب و مشکلات بهداشتی برای مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی بهره گرفته از سموم وارداتی داشته باشد که متاسفانه از چشم تیزبین وزارت بهداشت، درمان ئ آموزش پزشکی دور مانده است.
بدتر از آن اینکه در بسیاری از موارد سموم وارداتی قیمت‌گذاری نمی‌شوند و به قیمتی دلخواه و با نصب برندهای معرف (که واقعیت هم ندارد) عرضه می‌شود.
کارشناس کنترل کیفیت یک کارخانه تولید سموم با نشان دادن نامه پارس‌یزد هلدینگ خاطرنشان می‌سازد: تقریبا اکثر کارخانجات تولید سم زیر ظرفیت و توان خود (بین 10 الی 30 درصد) در حال فعالیت هستند؛ چراکه تولید داخلی گرچه باکیفیت‌تر است، اما به دلیل تامین مواد از بازار آزاد، گران‌تر از واردات سموم بی‌کیفیت چینی و هندی است که در حال حاضر عرضه می‌شود.

وی می‌گوید: برای اینکه تعادلی بین هزینه تمام شده واردات سموم آماده مصرف و سموم تولید داخلی به وجود آید نگاه کارشناسی می‌گوید سموم وارداتی آماده مصرف مشابه تولید داخل در گروه کالایی 22 تا 26 قرار گیرد، نه اینکه واردات ارزان و بی‌کیفیت کمر تولید و اشتغال داخل را بشکند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای