خبر فوری
شناسه خبر: 43716

چرا برای صادرات کود مازاد مجوز نمی‌دهند؟

علی‌رغم اینکه میزان تولید کود بیش از نیاز داخلی است، اما اجازه صادرات به تولیدکنندگان این صنعت داده نمی‌شود.

چرا برای صادرات کود مازاد مجوز نمی‌دهند؟

اخبار سبز کشاورزی؛ در حال حاضر و به باور کارشناسان، کودهای تولیدی در کشور از نظر کیفیت قابلیت رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی را دارد، با این حال واردات بیش از اندازه و ممانعت از صادرات فعالان این صنعت را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

تصمیم درمورد صادرات کود در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

در این رابطه حسن نعمت طلب، نایب رئیس و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کود، در پاسخ به سوال پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی مبنی بر این که تولیدکنندگان سموم از ارز نیکویی و نیمایی استفاده می‌کنند و در این باره شرایط مشابهی با تولیدکنندگان کود دارند، اما چرا صادرات برای تولیدکنندگان کود آزاد نشده است، گفت: تصمیم در مورد صادرات سموم در سازمان حفظ نباتات اتخاذ می‌شود و تصمیم در مورد صادرات کود در کمیته صادرات واقع در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گرفته می‌شود که زیر نظر معاونت زراعت است.

مجوز صادرات برای سم آری برای کود خیر!

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کود افزود: اگر تصمیمات در ایران به‌صورت کلی در مراجع عالی اتخاذ می‌شد، مشکلی پدید نمی‌آمد.

وی ادامه داد: اکنون سوال این است که اگر صادرات برای سموم خوب است، چرا برای کود بد است؟ همین نکته که گفتید مواد تکنیکالی که تولیدکنندگان سم در موردش ارز نیکویی دریافت می‌کنند در همان ترتیب پس از صادرات ارز را به دولت باز می‌گرداند همین اتفاق می‌تواند در مورد کود بیفتد و ما به تغییر تصمیم مقامات ذی‌ربط امیدوار هستیم.

ظرفیت تولید ۱۰۰ درصد کودهای مورد نیاز کشاورزی کشور را داریم

نعمت طلب با بیان اینکه قابلیت تولید ۱۰۰ درصد کودهای مورد نیاز کشاورزی ایران را داریم، از اینکه ۶۷ درصد ظرفیت تولید کود در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ابراز تاسف کرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کود تاکید کرد: بخش خصوصی هم‌اکنون توانایی تولید برای ۳ میلیون تن کود را دارد که از این میزان فقط یک میلیون تن عملیاتی است و تولید می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای