خبر فوری
شناسه خبر: 43921

ضرورت واردات بذرهای هیبریدی

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی ایران، عصر دیروز یک‌شنبه در محل نمایشگاهی مجتمع ایران مال گشایش یافت.

ضرورت واردات بذرهای هیبریدی
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی ایران، عصر دیروز یک‌شنبه در محل نمایشگاهی مجتمع ایران مال گشایش یافت.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | در آیین گشایش رسمی این نمایشگاه که دکتر خاوازی، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی؛ مهندس مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی؛ دکتر مریم جلیلی‌مقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات؛ دکتر فاطمه زارعان، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی؛ سیدمهدی حسنی‌یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم و تنی چند از مقامات دولتی و صنفی حضور داشتند، ابتدا دکتر حسینی‌یزدی در سخنان کوتاهی تاکید کرد: زنگ هشدار برای سلامت و تامین غذا برای ایرانیان به صدا درآمده است؛ جنگ های اطراف ایران، خشکسالی، کم بارشی، اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان، تهدیدهای داخلی و خارجی و… باعث شده تا این زنگ خطر جدی به نظر برسد.
وی از مهندس مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، به جهت کمک به تامین ارز برای واردکنندگان تشکر کرد و با طرح این پرسش که چرا نباید مسیری آسان اتخاذ کنیم که کشاورزان با آفت‌کش‌های سالم به کشت بپردازند و محصول سالم را تحویل مصرف‌کننده بدهند، گفت: چرا هیات نظارت مولکول‌های جدیدی را که اروپا استفاده می‌کند ثبت نمی‌کند تا امکان استفاده آن در ایران هم فراهم شود.
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود از اینکه علی‌رغم نامه‌نگاری و پیگیری‌های انجام شده هنوز مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی از واردکنندگان دریافت می‌شود ابراز تاسف و تصریح کرد: اگر اقلام و مولکول‌های جدید سم وارد کشور شود، بسیاری از مشکلات تولیدات زراعی کشورمان برطرف خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: ما حاضریم کل کمبودها و نیاز کشور به سم و کود باکیفیت را تامین و نگرانی‌ها را برطرف کنیم.
در این مراسم اعلام شد که دکتر خاوازی، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، به شرط آنکه سخنرانی نکند، حاضر به حضور در این افتتاحیه شده است.

ضرورت استفاده از بذرهای هیبریدی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین

سخنران بعدی این آیین گشایش، مهندس علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بود که در سخنرانی خود از ضرورت استفاده از بذرهای هیبریدی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین دفاع کرد و با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز تولید بذر و کود و سم باکیفیت و بر اساس تکنولوژی‌های نوین در داخل ایران نداریم، گفت: تاکید من بر استفاده از کود ان پی کا باعث مخالفت‌های زیادی در داخل شد، اما من هم چنان براستفاده از این نهاده تاکید می‌کنم.
وی به ایده دکتر خاوازی مبنی‌بر اینکه برای هر محصول باید کودی ویژه آن محصول تهیه و تولید کنیم اشاره و اضافه کرد: اگر چنین هدفی در نظر باشد باید سرمایه‌گذاری‌های مناسب صورت گیرد.
مهاجر از بی‌عملی انجمن‌های تولید کنندگان و واردکنندگان کود و سم انتقاد کرد و گفت: دنیا در حال پیشرفت است و از حرکت باز نمی‌ایستد و به همین دلیل ما نیز نمی‌توانیم متوقف شویم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که در مورد سم نیز دوره کارنس مناسب و میزان LDSO مناسب وجود داشته باشد، توضیح داد که دوره کارنس مناسب به نوع گیاه و محصول بستگی دارد و در عین حال کاهش حجم مصرفی سم نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مهاجر در پایان با بیان این نکته که اگر کشورهای اطراف ایران مانند افغانستان، عراق و… به اوضاع به سامانی برسند، محصولات ایرانی را باز می‌گردانند، گفت: نمی‌توانیم به خاطر بیکار شدن کارگران در کارخانه‌های تولید سم و کود، تامین غذای سالم و مفید برای ایرانیان را به خطر بیندازیم.

اهمیت توجه به اوضاع زیست‌محیطی و کاهش زیان‌های کشاورزی

سخنران پایانی این مراسم دکتر مریم جلیلی مقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات بود که روند توجه کشورها و سیاستمداران به اوضاع زیست‌محیطی و کاهش زیان‌های کشاورزی بر انسان و زمین را تشریح کرد.
وی افزود: اکنون مسئولان کشورها معتقدند که هر محصول باید در بستر تولید پایش شود و به همین دلیل اکنون مزارع هم شناسنامه دریافت کرده‌اند.
جلیلی مقدم در پایان از اینکه در یک هفته دو نمایشگاه کشاورزی در مجتمع ایران مال و محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران برگزار می‌شود انتقاد کرد و گفت: اگر دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه‌ها با هم ارتباط دوستانه برقرار و هر دو نمایشگاه را ادغام کنند، روشن است که هر چه اتحاد و انسجام میان دو گروه مهم تامین کننده نهاده بیشتر شود نتایج بهتری هم حاصل خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای