خبر فوری
شناسه خبر: 44075

سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنان در انتظار

اداره 7 ماهه تعاون روستایی با سرپرست

تیرماه امسال بود که سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور برای بار سوم در دولت سیزدهم دچار تغییر و تحول شد

اداره 7 ماهه تعاون روستایی با سرپرست

اخبار سبز کشاورزی؛ اما این بار برخلاف گذشته که مدیرعامل اسبق راهی زندان شده بود، مدیرعامل سابق این سازمان به‌عنوان وزیر سکاندار بخش کشاورزی کشور رأی اعتماد مجلس را اخذ کرد؛ بنابراین امید این می‌رفت این ارتقای بزرگ بتواند سازمان مرکزی تعاون روستایی را متحول کرده و در ایفای نقش اصلی این سازمان در توسعه پایدار روستاها و رونق بخش کشاورزی اثرگذار باشد.

7 ماهی می‌شود که سازمان مرکزی تعاون روستایی با سرپرست اداره می‌شود و وزیر جهاد کشاورزی برای ایجاد ثبات مدیریتی در این سازمان تعلل دارد، این در حالی است که انتظار می‌رفت نیکبخت زودتر تکلیف این سازمان را که به نوعی پله ترقی وی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی بود، تعیین کند.

نیکبخت نباید از این سازمان مهم غافل شود

ناگفته پیداست بی‌ثباتی مدیریتی برای یک مجموعه دارای هزاران اتحادیه و شرکت تعاونی در سطح کشور است و تمامی کشاورزان به نوعی سهامداران آن هستند تا چه اندازه می‌تواند در عقب‌ماندگی بخش کشاورزی اثرگذار باشد بنابراین نیکبخت نباید از این سازمان مهم غافل شود.

در حال حاضر، تعاون روستایی با رفع و رجوع مشکلات بخش کشاورزی به‌صورت اورژانسی دچار فراق از رسالت‌های اصلی خود شده است.

برای مثال یک روز خرما با عرضه بالا مواجه می‌شود و تعاون روستایی مکلف به خرید می‌شود و روز دیگر گوجه‌فرنگی، سیب درختی یا سیب‌زمینی را باید به‌صورت حمایتی خریداری کند.

سازمان مرکزی تعاون روستایی دارای ظرفیت بالقوه نظارت بر فعالیت بیش از ۵ هزار تشکل مویرگی در سطح کشور است که با نگاهی به میزان مشارکت اعضاء در مجامع این تشکل‌ها فاصله روستایی و کشاورز با این تشکل‌ها مبرهن می‌شود.

بازگرداندن مردم به تعاونی‌ها و مطالبه‌گری آنان از تعاونی‌هایی که با سرمایه‌گذاری خود تشکیل دادند به یقین می‌تواند سبب رونق روستا و تحقق اهداف دولت سیزدهم شود. موضوع بسیار مهمی که امروز آسیب‌شناسی آن بسیار حائز اهمیت است.

در نهایت به‌عنوان راهکار برای این سازمان، آسیب‌شناسی و تعامل بین‌بخشی برای بازآفرینی نقش این سازمان، نه در سطح وزارت جهادکشاورزی و دیگر وزارتخانه‌ها، بلکه در سطحی بالاتر و در سطح نهاد ریاست‌جمهوری، با هدف بهبود وضعیت روستاها از راه تحقق اهداف این سازمان، بنابر اساسنامه ضرورت دارد.

مدیران پاک دست با عملکرد شفاف یکی از نیازهای کشور به‌ویژه در مقطع فعلی هستند و افرادی توانمند و دور از زد و بندهای گروهی و سیاسی برای وزارت جهاد کشاورزی یک پتانسیل محسوب می‌شوند که باید شناسایی شده و به آنها مسئولیت داده شود.

در نهایت باید دید گزینه اصلح از دید وزیر جهاد کشاورزی برای سازمان مرکزی تعاون روستایی چه کسی خواهد بود و آیا این سازمان می‌تواند بر مدار اساسنامه خود و در راستای تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی، تحقق عدالت اجتماعی و افزایش سرانه درآمد کشاورزان قدمی رو به جلو بردارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای