خبر فوری
شناسه خبر: 40229

اظهارات عجیب یک مسئول درباره به رسمیت شناختن شبه عسل‌ها

معاون تولیدات دامی اصفهان: عسل‌ تقلبی را به رسمیت بشناسید!

برخوردها و سخنان سلبی، غیرعلمی و مسبوق به سابقه ایراندوست، بار دیگر موجبات رنجش زنبورداران را فراهم کرد.

معاون تولیدات دامی اصفهان: عسل‌ تقلبی را به رسمیت بشناسید!

چند روز پیش تعدادی از مدیران تعاونی‌های زنبورداری با تلاش زیاد در صدد دیدار با مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان بودند که اداره این جلسه پس از چند دقیقه گفت‌‌وگو با دکتر مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، به معاون امور تولیدات دامی ایشان (دکتر حسین ایراندوست) سپرده شد.

اخبار سبز کشاورزی؛ در این جلسه برخوردها و سخنان سلبی، غیرعلمی و مسبوق به سابقه ایراندوست، بار دیگر موجبات رنجش زنبورداران را فراهم کرد.

او در این جمع گفت: محصول دام و طیور استراتژیک است، ولی محصول زنبورداران استراتژیک نیست! حمایتی برای تأمین نهاده توسط جهاد کشاورزی صورت نمی‌گیرد و به‌جای مبارزه با عسل‌های تقلبی، زنبورداران برای تنوع، این محصولات را هم در بازار بپذیرند تا قیمت خود را داشته باشد!

یعقوب سیاوشی، مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان شهرضا که یکی از حاضران در این جلسه بود، گفت: با توجه ‌به مشکلات بی‌شمار صنعت زنبورداری کشور و در طول ۲۰ سال فعالیت در پرورش زنبورعسل هرگز شرایط بحرانی امروز را تجربه نکرده بودم، شرایطی تورمی که نهاده‌ها تا این حد، گران و نایاب شوند و محصولات و تولیدات زنبور عسل این‌قدر بی‌ارزش و بی‌مشتری باشند و شاهد بازار کسادی باشیم که اجناس تقلبی و کم‌کیفیت فضای کسب‌وکار را اشباع کنند.


بیشتر بخوانید: زنبوردار به کمک دولت امیدوار نباشد


کشف 6 تن عسل تقلبی + تصاویر- اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

عسل‌های تقلبی را برای تنوع به رسمیت بشناسید

سیاوشی افزود: شرایط دردآوری که زنبوردار حاضر شود کلنی‌های زنبورعسل مولدش را که تنها سرمایه واقعی و حاصل تلاش سالیان جوانی‌اش هست بفروشد و حتی با تمام این تفاسیر به‌عنوان مدیرعامل یک تشکل ۴۰۰ نفره زنبورداری در شهرستان شهرضا، قبول مسئولیت کردم تا حداقل صدای آخرین نفس‌های این صنعت روبه‌مرگ را به گوش برخی مسئولان پرمدعا و بی‌تدبیر برسانم.

اختصاص سهمیه شکر و مبارزه با تقلب در تولید عسل

وی ادامه داد: از یک ماه گذشته با هماهنگی سایر تعاونی‌های استان اصفهان، نظیر تعاونی زنبورداران گز و برخوار به مدیرعاملی آقای جعفری سعی در تشکیل یک جلسه با مدیر محترم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و ابراز ۲ مشکل مهم زنبورداران (تعیین سهمیه شکر استانی برای تشکل‌ها به نرخ آزاد و راهکار مقابله با عرضه عسل تقلبی در بازار) و تعیین تکلیف آن جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب بودیم که در نهایت ساعت ۱۰ صبح روز ۲۰ شهریور جلسه‌ای هماهنگ شد. جلسه با حضور مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون تولیدات دامی استان، مدیرعامل‌های شرکت‌تعاونی شهرضا، مدیرعامل تعاونی زنبورداران گز و برخوار، مدیرعامل تعاونی زنبورداران اشن، مدیرعامل تعاونی نجف‌آباد و نمایندگانی از اتحادیه اصفهان و بازرس اتحادیه به همراه چند نفر زنبورداران باتجربه تشکیل شد.

عسل‌ تقلبی را به رسمیت بشناسید!


بیشتر بخوانید: حال ناخوش صنعت زنبورداری


مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان شهرضا گفت: در این جلسه به نمایندگی از جمع، صحبت‌های کلی درباره جایگاه ویژه استان در صنعت زنبورداری کشور و اطلاعات و آمار محصولات و تولیدات را اعلام و مشکلات عدیده‌ای را که در این شرایط حساس گریبان‌گیر زنبورداران شده، برشمردم.

سیاوشی ادامه داد: همچنین به نبود هیچ آینده‌نگری، هدف و راهکار مؤثر در ساختار دولت برای زنبورداری در جهت برون‌رفت از وضعیت و توجه به حداقل دو پیشنهاد تعیین شده و نیازسنجی شده استان، یعنی تعیین سهمیه نهاده شکر به‌صورت استانی به نرخ آزاد جهت کوتاه‌شدن دست دلالان کارخانه‌های عسل‌های تقلبی و بی‌کیفیت که ۹۰ درصد بازار داخلی را اشباع کرده را مطرح کرده و اضافه کردم که هیچ نظارتی برای عرضه این محصولات بی‌کیفیت اعمال نمی‌شود و تقاضای پیگیری داشتیم تا شاید کورسوی امیدی در دل زنبورداران روشن گردد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان، جناب دکتر مهرداد مرادمند، طی صحبت‌هایی پیشنهادات خود را برای تشکیل کمیته‌ای سلامت عسل با نمایندگانی از سازمان دامپزشکی استان، سازمان جهاد استان، اتحادیه زنبورداران استان در جهت شناسایی، جمع‌آوری و مجازات حقوقی و قضایی خاطیان را ابراز نمود و در جهت سازوکار و تشکیل این کمیته آقای دکتر ایراندوست، مدیر تولیدات دام استان را مسئول تشکیل کمیته کرده و ادامه اداره جلسه را به وی سپردند.


بیشتر بخوانید: سنگینی بار مالیات بر ارزش‌افزوده بر دوش زنبورداران


ایراندوست: سهمیه شکر دولتی دیگر وجود ندارد

وی گفت: متأسفانه، در ادامه جلسه دکتر ایراندوست اعلام کرد که سهمیه شکر دولتی دیگر وجود ندارد و شرکت‌ها پیگیر آن نباشند! یعنی وی با یک جمله صورت‌مسئله اولین مشکل جمع حاضر را پاک کرد.

سیاوشی در ادامه گفت: حاضران در جلسه با سعه صبر اعلام کردند که می‌دانیم و تمنایی هم برای شکر نرخ دولتی نداریم؛ ولی دولت نرخ شکر آزاد را با ارزش‌افزوده به قیمت ۲۶ هزار تومان اعلام کرده، ولی در مراجعه جهت خرید، مدیر کارخانه علی‌رغم نامه جهاد کشاورزی می‌گوید؛ شکری موجود نداریم و از فروش امتناع می‌ورزند و در کمال تعجب اسامی دلال‌های مورد تأییدش را با نرخ ۳۳ الی ۳۵ اعلام می‌کند! از ایشان در خواست کردیم با مساعدت مدیریت جهاد، همان سهمیه آزاد نرخ ۲۶ هزار تومان را به‌صورت سالانه و توزیع فصلی همانند نهاده‌های دام طیور که از سامانه بازارگاه پخش می‌شود، در استان پیگیری کنند تا زنبورداران منتظر سهمیه کشوری بی‌کیفیت از کارخانجات استان‌های دور که زمان تحویل آن چندین ماه طول می‌کشد، نباشند.


بیشتر بخوانید: زنبوردار ایرانی تنها در مقابله با مشکلات


محصول زنبورداران استراتژیک نیست!

وی گفت: اما ایشان اعلام کردند محصول دام و طیور جزو مسائل استراتژیک بوده؛ ولی محصول زنبورداران استراتژیک نیست! این صحبت با اعتراض جمع و برشمردن مزایای رقابتی، سلامت‌محور و پتانسیل‌های بالای صنعت زنبورداری روبه‌رو شد و عنوان شد ما شکر را برای تولید محصول نمی‌خواهیم، برای بقای زنبورعسل و زمستان‌گذرانی و تولید تکثیر کلنی‌ها بدان نیاز داریم، ولی متأسفانه معاون تولیدات دامی استان اصفهان با بی‌توجهی و کم‌اطلاعی اصرار می‌کرد که از این مسائل جزئی و پیش‌پا افتاده عبور کنید!

ایراندوست اضافه کرد شرکت‌ها نباید دنبال توزیع نهاده جزئی برای هر کلنی باشد و زنبوردار نهاده‌اش را از واسطه و بازار باید بخرد تا همه را بر نهایتاً برای یک سهمیه خیلی کوچک درگیر نکند و توصیه کرد شما هم دنبال آن نباشید و سعی کنید مسائل بزرگ‌تر را پیگیری کنید! متأسفانه، در ادامه معاون امور تولیدات دامی اصفهان سخنانی ایراد کردند که با هیچ منطق علمی، قوانین و حتی اصول زنبورداری مطابقت ندارد و حتی نافی سفارشات دینی و نص صریح قرآن مجید است.

 

کشف پنج هزار کیلو عسل تقلبی در شهرستان برخوار

بیایید شبه عسل‌ها و محصولات زنبورندیده را به رسمیت بشناسید!

شنیده‌ها حاکی است، ایراندوست، معاون امور دام جهاد کشاورزی اصفهان، در جمع فعالان و مدیران زنبورعسل استان اصفهان گفت: بیایید اتحادیه و شرکت‌ها و زنبورداران، شبه عسل‌ها و محصولات تقلبی (پاتیلی و سایر تقلبات در بازار) را به رسمیت بشناسید و اجازه دهید این محصولات هم همراه عسل طبیعی و در کنار آن توزیع گردد و تنوع محصولات و نرخ داشته باشیم! تا مشتری بسته به توان خریدش بتواند استفاده کند!

این سخنان معاون تولیدات دامی با اعتراض شدید زنبورداران روبه‌رو شد. به گفته زنبورداران، محصول پاتیلی تولید زنبورعسل و زنبوردار نیست و تولید سوداگران و متقلبین و سودجویان است، لذا زنبوردار نباید آن را رسمیت بشناسد تا اعتبار عسل طبیعی خدشه‌دار شود؟

ولی متأسفانه وی شروع به توضیح و تفصیل و سفسطه‌ها و مغلطه‌هایی کرد و یک محصول قرآنی و فرآورده دامی را در مثالی کاملاً غلط در کنار محصولاتی مثل گوشت مقایسه کردند (توجه کنید: انواع گوشتی را که در نهایت همه منشأ حیوانی دارد در قیاسی غلط کنار عسل طبیعی و محصولات زنبور ندیده قرار دادند) و ادامه داد: ما در توزیع گوشت آمدیم محصولات را تنوع دادیم (گوشت بره، شیشک، گاو، یخی، داخلی، خارجی و…) و توزیع را افزایش دادیم و مشکلاتشان بر طرف شد!

وی پیشنهاد داد انواع محصولاتی را که به‌عنوان عسل ارائه می‌شود نیز به همین منوال سامان دهیم!

۱۳ تن عسل تقلبی در اردبیل کشف شد-/Portals/_default/skins/nasr_skin/images/Nasr_logo_footer.png

قیاس انواع گوشت قانونی با انواع عسل تقلبی و عسل طبیعی!

در این میان در جمع به وی پاسخ داده شد که عسل تقلبی در زنبورداری به‌مثابه گوشت حرام و مکروه و غیرقانونی در صنعت دام است و شما اگر محصولات دامدار را تفکیک کرده و عرضه نمودید، آیا می‌توانید عرضه گوشت مکروه و حرام (الاغ، خرگوش و…) را به رسمیت بشناسید؟ ولی باز این مسئول شروع به ارائه قیاس مع‌الفارق و مثال‌هایی از آب‌میوه و برنج طبیعی در کنار محصولات تقلبی از این‌دست کرد و نتوانست پاسخی به این پرسش بدهد که پس این ‌همه آمارگیری و هزینه‌های وقت، سرمایه و سایر هزینه‌های هنگفتی که از زنبوردار گرفتید چه می‌شود و بسیج امکانات برای شمارش و آمارگیری برای به‌دست‌آوردن اطلاعات و داده‌ها جهت برنامه‌ریزی‌های بهتر و کاربردی‌تر، خروجی‌اش چه شده که حالا باید برویم از بازار و دلال نهاده بگیریم؟

متأسفانه متولیان دولتی اکنون طوری شانه خالی می‌کنند که به‌جای طبیعت و مسئولین، باید از پاتیل‌ها و دیگ‌های تقلبی‌ساز، تمنای معجزه برای حل مشکلات بگیریم.

در نهایت با واکنش شدید اعضای حاضر، جلسه بعد ۲ ساعت بدون هیچ دستاورد و خروجی با ترک ایراندوست از سالن به تمام رسید.

کشف کارگاه تولید عسل تقلبی در خوانسار | خبرگزاری فارس

به حال صنعت مظلوم زنبورداری باید گریست

حالا جای سؤال اساسی این‌جاست که آیا زنبورداران بعد از ۴۰ سال تشکیل جلسات و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها، باید کندوها و طبیعت را رها کرده و همانند سایر متقلبین در کنج خانه مشغول کیمیاگری و تولید آشغال‌های پاتیلی شوند؟

پس نقش و رسالت جهاد کشاورزی، تعاون روستایی اتحادیه‌های زنبورداری کشور استان‌ها و شرکت‌های تعاونی و مراکز تحقیقاتی و… چه می‌شود؟

آقایان زنگ خطر افول صنعت زنبورداری مدت‌هاست به صدا درآمده؛ ولی صحبت‌ها و اظهارات مسئولین بی‌تدبیر، کم‌کار و غیردلسوز که ناخواسته در مواردی همراهی با زدوبندهای گسترده مافیا در پشت پرده را تقویت می‌کند، بیش‌ازپیش این قشر زحمت‌کش مظلوم را ناامید می‌کند.

باید بگویم هرچه زدیم به دربسته زدیم و شاید دیگر امیدی به بهبود شرایط با این طرز تفکر مسئولین وجود ندارد و مشخص نیست این سخنان با کدام اصول دولتی، قانون و علم و منطق سازگار است و چه منافعی در پشت پرده وجود دارد که ناجیانی که باید نسخه سلامت و پیشرفت برای صنعت زنبورداری بپیچند دعوت به تولید و به‌رسمیت‌ شناختن محصولات تقلبی و سمی می‌کنند.

در کجای دنیا یا یک مسئول به‌جای تلاش برای بهبود بیمارش (صنعت زنبورداری) با دستان خود و با این تصور که دیگر علاجی نیست آن را خفه و با دستانش کفن می‌کند؟/ دیده‌بان صنعت زنبورداری ایران

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای