خبر فوری
شناسه خبر: 44104

علی‌رغم وعده‌ها

قیمت گوشت 100 هزار تومان گران‌تر شد

قیمت گوشت گوسفندی در کمتر از یک ماه ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شد و به رقم ۶۲۰ هزار تومان رسید.

قیمت گوشت 100 هزار تومان گران‌تر شد

اخبار سبز کشاورزی؛ بی‌برنامگی و ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا بار دیگر سبب شد قیمت گوشت بیش از قدرت خرید مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه بالا رود و بر همگان روشن شده افزایش قیمت‌ها روزانه است و دیگر غیرقابل بازگشت خواهد بود‌.

وعده ارزانی گوشت بایگانی شد

علیرضا پیمان‌پاک، مقام وزیر جهاد کشاورزی، چهاردهم مهرماه در روز دامپزشکی گفته بود: واردات روزانه گوشت گرم گوسفندی و گوساله به 250 تن رسیده که ۷۰ درصد آن مربوط به گوشت گوسفندی و ۳۰ درصد گوشت گوساله است.

به گفته او، با افزایش واردات گوشت پیش‌بینی می‌شود که بازار طی یک تا دو ماه آینده به ثبات برسد.

پیمان‌پاک با بیان اینکه واردات گوشت قرمز تا رسیدن بازار به تعادل ادامه دارد، افزود: طی ماه‌های اخیر روزانه ۱۸۰ تا ۲۱۰ تن گوشت گرم وارد شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان واردات افزایش یافته است.

علی‌رغم وعده‌های داده شده، طی روزهای اخیر در حالی‌که قیمت گوشت در بازار داخلی به‌واسطه تولید و عرضه قابل قبول دام از قیمت جهانی کمتر بود طی هفته‌های اخیر این سیر معکوس شده و قیمت گوشت در ایران گران‌تر از قیمت گوشت در بازارهای جهانی شده است.

این امر سبب شده دیگر صادرات گوشت از ایران به دیگر کشورها برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی نداشته باشد.

در حالی مردم ایران گوشت را از خارجی‌ها گران‌تر خریداری می‌کنند که درآمد و قدرت خرید آنها از متوسط جهانی پایین‌تر است و مردم ایران در گروه کشورهایی با سرانه درآمد پایین‌تر از متوسط قرار گرفته‌اند.

توجه به واردات به جای حمایت از تولید داخل

طی دو سال گذشته گزارش‌های بسیاری از روند نگران کننده کشتار دام مولد توسط سرمایه‌گذاران و نمایندگان آنها در صنعت دام منتشر شد؛ اما مسؤلان نتوانستند راهکاری برای جلوگیری از این مشکلات ارائه دهند و گرانی 100هزار تو مانی گوشت طی کمتر از یک ماه یکی از اثرات کوتاه‌مدت سیاست بی‌تفاوتی به مشکلات تولیدکنندگان بخش کشاورزی بوده است.

به گفته دامداران، هم‌اکنون با افزایش قیمت تولید دام برای آنها دارای صرفه اقتصادی است؛ اما دیگر افزایش جمعیت دامی بدون حمایت دولت آسان نخواهد بود و آنچه مشخص است و بارها توسط مسئولان اعلام شده، کاهش مصرف سرانه گوشت در میان خانوارهای ایرانی است که تبعات ناخوشایندی در سلامت و تغذیه مردم داشته و در حال افزایش است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای