خبر فوری
شناسه خبر: 35882

اهمیت حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک

حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک موجب خنک نگهداشتن خاک و در نتیجه کاهش مصرف آب می‌شود.

اهمیت حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک

حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک موجب خنک نگهداشتن خاک و در نتیجه کاهش مصرف آب می‌شود؛ یکی از روش‌های مدیریت بقایای گیاهی، باقی گذاشتن بقایای گیاهی در سطح خاک و بعد از برداشت گیاه قبلی است.

اخبار سبز کشاورزی، محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی، استان گلستان | این شیوه به‌ویژه در مناطق خشک و‌ نیمه خشک استان گلستان می‌تواند به حفظ رطوبت خاک، ترسیب کربن و کاهش مصرف آب کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید: ایجاد فضای سبز با حداقل مصرف آب

با وجود این، می‌توان در کاشت محصول بعدی از آب کمتری استفاده کرد؛ همچنین به گیاهانی که حساس به سله و خشکی خاک هستند کمک زیادی می شود.

در روش طبیعت‌محور کشاورزی حفاظتی (Conservation Agriculture)زمین شخم‌زده نمی‌شود و خاک دستکاری نمی‌شود، فقط در محل قرارگیری بذر خاک کمی سست می‌شود. همچنین تجزیه بقایا فقط در قسمت زیرین که در تماس با خاک هستند انجام می‌شود.

در نتیجه به کاهش شدید نیتروژن خاک منجر نمی‌شود و عوارض کمبود نیتروژن به نسبت روش مخلوط کردن بقایا با خاک، کمتر است.

مزرعه‌ای که تصویر آن را ملاحظه می‌کنید مزرعه بی‌خاک‌ورزی هندوانه در بقایای گندم است که به‌صورت دیم (بدون استفاده از آب آبیاری) در اواسط خرداد ۱۴۰۲ در یکی از روستاهای توابع شهرستان گالیکش واقع در شرق استان گلستان کشت زیر نظر مهندس میری‌زاده کارشناس ارشد کشاورزی حفاظتی این شهرستان کشت گردیده است. مزرعه دارای سطح سبز مناسب و‌خوبی می باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای