خبر فوری
شناسه خبر: 45989

این میوه‌ها را در یخچال نگذارید

بعضی‌ها بر این تصورند که باید هرگونه سبزی یا میوه را در یخچال قرار داد به‌گونه‌ای که گاه دیده می‌شود پیاز و سیب‌زمینی را هم در یخچال می‌گذارند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که برای جلوگیری از فاسد شدن میوه باید هر نوع میوه‌ای را که خریداری می‌کنند سریع در یخچال جای دهند. یکی از دلایل عمده چنین اقدامی فاصله زیاد خرید تا مصرف چنین موادی است که حتی در این صورت باز هم نباید مقداری از میوه‌ها را در یخچال قرار داد.

این میوه‌ها را در یخچال نگذارید

اخبار سبز کشاورزی؛ برخی از محصولات در صورت امکان فریز کردن و انجماد در زمانی طولانی‌تر قابل استفاده هستند، اما باید تعدادی از میوه‌ها نظیر انگور، انواع توت‌ها و توت‌فرنگی و زردآلو و ... در یخچال نگهداری شوند. علاوه بر آن، هر نوع میوه یا سبزی که پوست آن جدا شده باید در یخچال قرار داده شود.

میوه‌هایی که می‌توان آن‌ها را مدتی خارج از یخچال نگهداری کرد شامل: سیب، آووکادو، هلو، گلابی‌ها و... هستند که تا زمان رسیدن در خارج از یخچال می‌توانند بمانند، اما پس از رسیدن باید در یخچال نگهداری شوند.

بعضی از میوه‌ها به‌طور کلی نباید داخل یخچال گذاشته شوند مگر آن که بریده شده باشند، دلیل این کار تغییر طعم و بوی آن‌ها در اثر سرمای یخچال است، ضمن آن که رها شدن گاز اتیلن توسط میوه‌ها در یخچال به خراب شدن آن‌ها سرعت می‌بخشد. بنابراین تا زمانی که امکان دارد از قرار دادن بعضی از میوه‌ها در یخچال خودداری کنید.

2

انواع این میوه‌ها عبارتند از:

هندوانه و خربزه؛ خربزه‌ها و هندوانه‌ها نیازی به یخچال ندارند، هندوانه در یخچال زودتر حالت رسیدن پیدا می‌کند و عطر و بافت اولیه خود را از دست می‌دهد. اما در صورت ورقه شدن باید آن‌ها را در یخچال قرار داد.

این میوه‌ها به دلیل داشتن مواد قندی به سرعت فاسد شده و تخمیر می‌شوند.

موز و انبه؛ از آن‌جایی که بسیاری از انواع میوه از مناطق حاره و شبه‌حاره می‌آیند این میوه‌ها به سرما حساسیت دارند و باید تا رسیدن کامل در شرایط گرمای اتاق باقی بمانند و این‌گونه عطر و طعم آن‌ها نیز حفظ می‌شود. پوست موزها درون یخچال تغییر رنگ داده و سیاه می‌شود و به نهایت شیرینی نمی‌رسند. نکته قابل‌توجه آن که نباید موز و انبه‌ها را در محل گرم قرار داد چون موجب رسیدن آن‌ها می‌شود. قرار دادن آن‌ها در یک جای خنک و بدون نور موجب طولانی‌شدن عمر آن‌ها می‌شود.

پیچاندن پلاستیک روی اتصال انتهایی موزها نیز می‌تواند از خراب شدن آن‌ها جلوگیری نماید.

انبه‌ها نیز در صورتی که رسیده نباشند، نیاز به قرار دادن در یخچال ندارند و مانند موزها می‌توان آن‌ها را در یک محل خنک و تاریک نگهداری کرد.

گوجه‌فرنگی؛ شاید توجه کرده باشید که معمولا در میوه‌فروشی‌، گوجه‌فرنگی در محیط‌های سرد یا یخچالی قرار داده نمی‌شوند که یکی از دلایل آن تغییر طعم و رنگ‌پریدگی در آن‌ها است.

نگهداری گوجه‌فرنگی در یک محل خنک و خشک موجب رسیدگی و حفظ شادابی آن‌ها می‌شود. به دلیل آن که برخی از میوه‌ها نظیر گوجه‌فرنگی‌ فقط در فصل تابستان فراوان هستند می‌توان آن‌ها را برای استفاده در آینده منجمد کرد. در صورت رعایت نکردن برخی از اصول در انجماد گوجه‌فرنگی، فیبرهای آن شکسته شده و بافتی نرم و فاقد طعم و مزه ایجاد می‌شود. راز انجماد گوجه‌فرنگی‌ قرار دادن آن‌ها دریک ظرف بدون پوشش در فریزر است هر چند چنین گوجه‌فرنگی‌هایی برای تهیه یک سس مناسب‌اند.

مرکبات؛ میوه‌هایی نظیر لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت و لیموترش نیاز چندانی به قرار دادن یخچال ندارند، چرا که شبیه برخی دیگر از میوه‌ها، تا مدتی پس از چیده شدن از درخت روند رسیدن آن‌ها آغاز نمی‌شود، به همین دلیل است که برخی از خانم‌های خانه‌دار همیشه یک ظرف پر از انواع مرکبات را در آشپزخانه یا اتاق پذیرایی قرار می‌دهند.

آناناس؛ آناناس تا مدت زیادی می‌تواند در فضای آزاد آشپزخانه ماندگاری داشته باشد تا این که وارد یخچال شود. دلیل دیگر آن گرمسیری بودن آناناس است. روند رسیدن آن در یک محل سرد آهسته و یا متوقف می‌شود. در درجه حرارت اتاق به آرامی رسیده و شیرین شده و عطر خود را حفظ می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای