خبر فوری
شناسه خبر: 45909

مزایای تبدیل شرکت به دانش‌بنیان

افزایش نفوذ و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مبتنی‌بر تحقیقات علمی و دانش فنی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی موجبات تحول و دگرگونی‌های بنیادی در زندگی امروز بشر را فراهم کرده به شیوه‌ای که نوع بشر را با مسائل و چالش‌های جدیدی در حیطه سبک زندگی، اقتصاد، اجتماع و محیط‌زیست مواجه نموده است.

مزایای تبدیل شرکت به دانش‌بنیان

اخبار سبز کشاورزی؛ فضل‌الله صفی‌خانی،  عضو هیات‌علمی وزارت جهادکشاورزی| در همین راستا افزایش قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در یکی دو دهه اخیر در کشور که نوید بروز مدل‌های جدید کسب و کار در عرصه‌های تولیدی و خدماتی را داده منتج به ارائه خدمات جدید در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی با بهره‌وری افزون‌تر و با قیمت تمام‌شده پایین‌تر گردیده است که اثرات آن در سطوح مختلف به‌ روشی محسوس و ملموس به چشم می‌خورد.

امروزه این نکته بر دست‌اندرکاران فعالیت‌های اقتصادی کشور عیان گردیده که تولد هر شرکت دانش‌بنیان و خلاق در هر یک از حوزه‌های متنوع کسب و کار، به‌دلیل بهره‌گیری از دانش‌فنی و علم روز مرتبط و به‌ویژه با تمرکز بر حل علمی مسئله و چالش کلیدی گریبانگیر در آن حوزه، به حل مشکلات موجود در عرصه یاد شده کمک شایانی نموده است.

به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که با ماموریت حمایت از کاربرد علم و فناوری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در دو دهه اخیر پا در عرصه تشکیلات اجرایی دولت نهاده است؛ کمک شایانی به توسعه زیست‌بوم شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان نموده است.

معاونت مذکور موفق شده در قالب طرح آینده‌نگاری ملی، با بررسی الگوهای نوین کسب و کار در عرصه جهانی اقتصاد و با بومی‌سازی آن‌ها در سیستم شرکت‌های خلاق ایرانی بیشترین دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی را در حوزه‌های مختلف کسب و کار کشور رقم بزند.

اگرچه برخی حوزه‌های خدماتی مانند بازاریابی و فروش، غذا و حمل و نقل به دلیل جذابیت بیشتر، توجه افراد و شرکت‌های بیشتری را به خود جلب نموده، اما رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا با سیاست‌گذاری و ایجاد تعادل در حوزه‌های مختلف و هدایت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران جدید در اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه ایجاد تعادل و کمک به بقای اکوسیستم مذکور را به روش موثری فراهم نماید. به جرات می‌توان گفت بخش وسیع و متنوع کشاورزی ایران که دامنه آن حوزه‌های مختلف زراعی، باغی، دامی، شیلات و منابع‌طبیعی را در بر می‌گیرد؛ در صورت حمایت می‌تواند اثرات عمیق‌تر و بیشتری بر اقتصاد و اشتغال مولد کشور داشته باشد، اما شرکت‌های کشاورزی موجود چگونه می‌توانند به دانش‌بنیان تبدیل شوند؟

در مادة یک قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات که مصوب سال 1389 مجلس شورای‌اسلامی است تعریف شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان این‌گونه آورده شده است:

شرکت و موسسه دانش‌بنیان شرکت یا موسسه‌ای خصوصی یا تعاونی است که به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت‌، توسعه اقتصاد دانش‌محور‌، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

با دقت کردن در کلمات و عبارات ماده مذکور، می‌توان استنباط کرد که جوهره اصلی موضوع فعالیت شرکت دانش‌بنیان باید بر پایه نتیجه حاصل از یک یا چند تحقیق علمی-کاربردی به شکل پایلوت و عملیاتی شکل گرفته باشد؛ تا شایستگی و قابلیت دریافت و برخورداری از حمایت‌های مادی و تسهیل‌گری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را کسب نماید.

بر این اساس شرکت‌هایی که مسیر پر پیچ و خم اما روان تبدیل‌شدن به شرکت دانش‌بنیان را می‌پیمایند؛ از جنبه موضوع فعالیت و ترکیب اعضای هیات‌مدیره باید شرایط لازم را احراز نمایند؛ تا بتوانند به راحتی از مزایای متعدد قانونی مترتب بر دانش‌بنیان شدن ازجمله معافیت از پرداخت مالیات، عوارض و حقوق‌گمرکی و همچنین دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت و ... برخوردار گردند.

با توجه به تشکیل اتاق مشاوره تخصصی در این زمینه، شرکت‌های متقاضی واجد شرایط می‌توانند با هماهنگی قبلی از خدمات اتاق مذکور در این زمینه بهره‌مند و در فرآیند تبدیل‌شدن به شرکت دانش‌بنیان، از مشاوره و خدمات کارشناسان ما از ابتدا تا انتها استفاده نمایند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای