آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16241

برقراری اعتماد گام نخست وزارت جهاد کشاورزی

بی‌شک سیدجواد ساداتی‌نژاد اهداف بلند در اندیشه دارد؛ دیروز و در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران تخصصی این اهداف و برنامه‌هایی که به حصول اهداف می‌انجامد، تشریح شد.

برقراری اعتماد گام نخست وزارت جهاد کشاورزی

مزرعه سبز : بی‌شک سیدجواد ساداتی‌نژاد اهداف بلند و قابل تقدیری در اندیشه دارد؛ دیروز و در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران تخصصی این اهداف و برنامه‌هایی که به حصول اهداف می‌انجامد، تشریح شد.

یادداشت/ نادر کریمی جونی؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی : وزیر علاوه‌بر تامین امنیت غذایی که اهمیت حصول آن قابل انکار نیست، به موضوع بهره‌وری، اقتصادی کردن کشاورزی و افزون‌بر آن استفاده و فعال کردن همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی می‌اندیشد و در صدد تحقق آنهاست.

این امر در گفتار آسان و قابل حصول است؛ اما آنقدر اجرای این راهبرد و دست‌یابی به اهداف وزیر پیچیدگی دارد که تحقق آن دور از ذهن می‌نماید. هرچند همه وزیران دوره‌های مختلف در صدد بوده‌اند که این راهبرد را عملیاتی و اهداف اصلی و فرعی آن را محقق کنند.

البته یکی از مزیت‌های وزیر فعلی آن است که نسبت به صنعت و بخش کشاورزی اشراف کامل دارد و به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همکار و البته ناظر فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

در مواردی نمایندگان ملت در خانه ملت براساس مصلحت رویه‌ها، رفتارها و حتی راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی را اصلاح کرده و یا تغییر داده‌اند؛ در این میان کمیسیون کشاورزی مجلس حلقه اتصال مردم و نمایندگان با وزارتخانه مذکور بوده، به همین دلیل سیدجواد ساداتی‌نژاد از یک‌سو با نمایندگان مردم و شهروندان ایرانی در ارتباط بوده و دغدغه‌های ایشان را شنیده است و از سوی دیگر با وزارتخانه، توانایی‌ها و ناکامی‌ها آن و از آن مهم‌تر محدودیت‌های دولت در ارتباط بوده و همه حدود، ثغور، توانمندی‌ها، ضعف‌ها و محدودیت‌ها را درک و لمس کرده است.

به همین جهت، سیدجواد ساداتی‌نژاد موقعیتی ممتاز در اختیار دارد که می‌تواند نسبت به اسلافش تصمیمات واقعی‌تر و کاربردی‌تری اخذ کند و منفعت بهتر و دقیق‌تری از تصمیمات اتخاذ شده برداشت نماید.

اما در همین نشست روشن شد که یکی از ضعف‌های مسبوق به سابقه و قدیمی وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت جهاد کشاورزی، کمبود ارتباط با رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های تخصصی است.

این ضعف را نه فقط خبرنگاران حاضر بارها و بارها تکرار کردند، بلکه همکاران وزارتخانه و حتی شخص وزیر نیز بر آن صحه گذاشتند و خواستار رفع آن شدند.

جالب است که هر دو طرف خواستار رفع این ضعف هستند؛ ولی ضعف همچنان به قوت خود باقی است. در این صورت باید مشکل و علت ضعف را کجا جست‌وجو کرد؟

مثلاً یکی از دغدغه‌های قدیمی و مزمن در جهاد کشاورزی و اصولا در دولت موضوع قیمت کالاهاست؛ این بار به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی از یک سو باید حواس خود را به بازار کشور و قدرت خرید شهروندان معطوف و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و از دیگر سو باید به اقتصاد کشاورزی، قدرت خرید و درآمد کشاورزان توجه کند؛ چراکه زندگی کشاورزان و فعالان عرضه کشاورزی و صنعت غذا از محل همین تولید محصولات و… می‌گذرد.

به این دلیل وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یک نهاد دولتی و حاکمیتی و در جایگاه ملی نمی‌تواند تنها به یک طرف این موازنه توجه کند و برای رفع مشکلات یک بخش تلاش کند؛ چراکه رفع مشکلات یک کفه، موازنه را بر هم می‌زند و در نهایت مشکلات با تغییر شکل بر جای می‌ماند.

از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این دومین بار است که ساداتی‌نژاد میزبان رسانه‌ها، سردبیران و مدیران رسانه‌های عمومی و تخصصی است؛ در هر دو بار مدیران و سیاست‌گذاران رسانه‌ها دیدگاه‌ها و ابهامات خود را با وزیر و همکارانش در میان گذاشته و پاسخ‌های وزیر را گوش کرده‌اند، همین نشست‌ها فی‌نفسه گام مثبتی است؛ چراکه در دولت پیشین اگرچه دو سخنگوی دولت و وزارت امور خارجه نشست‌های منظمی با خبرنگاران داشتند، ولی به جز آنها تقریبا جلسه دیگری برگزار نمی‌شد.

این نشست‌های نزدیک و صمیمانه از آن جهت مهم است که اعتماد متقابل میان افکار عمومی و مدیران اجرایی به وجود می‌آورد، اعتمادی که وجود و پایداری آن هم به نفع شهروندان است و هم حاکمان.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای