آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25970

تلف شدن 2500 فک‌ خزری در روسیه

کشف لاشه ۲۵۰۰ فک خزری در داغستان روسیه خبر تلخی بود که اهالی محیط زیست در کشورمان را نگران کرده است.

تلف شدن 2500 فک‌ خزری در روسیه

آیا تلفات به ایران هم می‌رسد؟

کشف لاشه ۲۵۰۰ فک خزری در داغستان روسیه خبر تلخی بود که اهالی محیط زیست در کشورمان را نگران کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ وزارت منابع طبیعی و بوم شناسی داغستان دو روز قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد لاشه ۲۵۰۰ فک خزری در سواحل دریای خزر در منطقه یوزباش، بین مصب رودخانه‌های سولاک و شورنیکا جمهوری داغستان فدراسیون روسیه کشف شده است.
بیشتر بخوانید: کشف لاشه ۲۰ قلاده فک خزری از ابتدای امسال
در این بیانیه علت مرگ و میر اعلام نشده است، اما گفته شد نمونه‌های پاتولوژیک از لاشه این حیوانات گرفته شده است که پس از بررسی‌های آزمایشگاهی اعلام خواهد شد.
گزارش‌ها حاکی است تلفات فوک‌ها در دریای خزر با این وسعت در ۱۰ سال گذشته سابقه نداشته است.
کامران نصیر احمدی رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: اعلام شده این تلفات در محدوده سواحل داغستان اتفاق افتاده و در آب‌های ساحلی ایران تلفاتی از فوک‌های خزری مشاهده نشده است.

فک‌ها در فصل سرد سال به سواحل روسیه برای زادآوری می‌روند

او با بیان اینکه فک‌ها در فصل سرد سال به سواحل روسیه برای زادآوری می‌روند، افزود: اگرچه به دلیل شرایط آب و هوایی گزارش‌های کمی از زادآوری فک‌ها در آب‌های ساحلی ایران هم دریافت شده است، اما عموما در این فصل سال فک‌ها در سواحل مازندران کمتر دیده می‌شوند.
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: فک‌های خزری در فصل زمستان برای جفت‌گیری و زایمان به نواحی یخ و برفی دریای خزر در شمال می‌روند و در بهار و تابستان در مناطق محدودی از نیمه جنوبی خزر مشاهده می‌شوند.
نصیر احمدی ادامه داد: احتمال اینکه لاشه فک‌هایی که در سواحل داغستان تلف شده اند با جریان‌های آب به سواحل ایران برسد بسیار کم است.
او گفت: برودت هوا و سرمای آب دریای خزر اگرچه فساد در لاشه فک‌ها را به تاخیر می‌اندازند، اما با توجه به مسافت داغستان با سواحل ایران بعید به نظر می‌رسد لاشه این فک‌های تلف شده به سواحل دریای خزر برسد.
فک خزری تنها پستاندار دریای خزر از سال ۲۰۰۸ به عنوان گونه در خطر در فهرست قرمز اتحادیه حفاظت از طبیعت قرار گرفته است.
برخی آمار‌ها حکایت از آن دارد که در حال حاضر ۹۰ درصد جمعیت آن از بین رفته و تعداد آن طی یکصد سال از یک میلیون راس به ۷۰ هزار رسیده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای