آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33953

توافق بر سر ممنوعیت بلندمدت صید ماهیان خاویاری

ایران و روسیه تفاهم کردند در پایان يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك شيلاتى جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه كه در دو روز پایانی ارديبهشت امسال در آستراخان

توافق بر سر ممنوعیت بلندمدت صید ماهیان خاویاری

ایران و روسیه تفاهم کردند

در پایان يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك شيلاتى جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه كه در دو روز پایانی ارديبهشت امسال در آستراخان روسيه برگزار شد، سند اجلاس توسط «سيد حسين حسينى»، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران و «واسيلى ساكالف معاون»، رئيس آژانس ماهيگيرى فدراسيون روسيه به امضا رسيد که به‌موجب آن ایران و روسیه بر ممنوعیت بلندمدت صید ماهیان خاویاری توافق کردند.
به‌گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در اين سند ضمن ابراز خرسندى از همكاري‌هاى گذشته، بر گسترش همكاري‌هاى تجارى و تحقيقاتي و آبزى‌پرورى تأكيد شد. همچنين، طرفين بر ممنوعيت بلندمدت صيد ماهيان خاوياري توافق كردند و مواضع مشترك خود را براي تثبيت نشان تجاري خاويار سياه خزري ابراز كردند. همچنین، در این نشست دوروزه مقرر شد تا موانع ثبت شركت‌هاى ايرانى براى صادرات آبزيان پيگيرى و براي واردات محصولات شيلاتي مورد علاقه دو كشور برنامه‌ريزي شود.
همکاری در زمینه فرآوری و تجارت آبزیان، علمی و تحقیقاتی، توسعه همکاری‌ها در زمینه بازسازی ذخایر و آبزی‌پروری، ماهیگیری، توسعه سرمایه‌گذاری در ایران از جمله مواردی بود که در این نشست دوروزه مورد بحث‌ و گفت‌وگو قرار گرفت.

تسهیل در صادرات آبزیان به روسیه

به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در این نشست دوروزه بر ضرورت تسهیل در صادرات آبزیان به روسیه از طریق توسعه راه‌های حمل‌ونقل، تسهیل در انتقال ارز و حمایت دولت روسیه از صادرکنندگان ایرانی تأکید کرد.
سیدحسین حسینی به بررسی امکان تفاهم‌نامه بین مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی و مؤسسه تحقیقات شیلات روسیه اشاره کرد و طرف روسی نیز ضمن ارائه اقدامات خود در حوزه بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه‌ماهی و فعالیت صیادی در دریای خزر به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. بنابر این گزارش طرف ایرانی نیز با اشاره به فرصت‌های همکاری و ضرورت انتقال تجربیات از طریق تشکیل کارگروه فنی مشترک تصریح کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل جنوبی کشور ایران وجود دارد و یکی از شرکت‌های روسی برای حضور در ایران و بازدید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بررسی آن در دو ماه آینده اعلام آمادگی دارد.
همچنین همکاری برای اعزام دانشجو برای تحصیل در رشته شیلات به روسیه از دیگر موارد توافق شده در این نشست بود. براساس اعلام دبیرخانه برگزاری این رویداد، نشست بعدی در تابستان ۱۴۰۳ در کشور ایران برگزار می‌شود.
مهمترین موضوع تفاهم‌شده در این نشست، با هدف نجات ماهیان خاویاری از انقراض و تلاش برای کاهش اثرات کم‌آبی خزر بر این گونه‌های آبزی، ممنوعیت بلندمدت صید عنوان شد. توسعه آبزی‌پروری و کشاورزی، کاهش آورد آب خزر و اثر مخرب کاهش بر مناطق ویژه رشد ماهیان خاویاری در ایران، اثرات افزایش آلودگی‌های آبی بر تعداد و کیفیت گونه‌های ریزدانه و درشت‌دانه خزری از نقاط مغفول‌مانده این نشست بود که صحبتی از آن به میان نیامد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای