آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22429

تولید طلای سفید به ۸۰ هزارتن می‌رسد

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: امسال برآورد‌ها حاکی از آن است که از مجموع ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن وَش، حدود ۸۰ هزارتن پنبه تصفیه شده استحصال شود. اخبار سبز کشاورزی به نقل

تولید طلای سفید به ۸۰ هزارتن می‌رسد
مدیرعامل صندوق پنبه گفت: امسال برآورد‌ها حاکی از آن است که از مجموع ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن وَش، حدود ۸۰ هزارتن پنبه تصفیه شده استحصال شود.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین کاویانی گفت: هم اکنون کارخانجات پنبه پاک کنی هر کیلو وَش را ۲۵ تا ۳۱ هزار تومان خریداری می‌کنند، لذا قیمت تضمینی پایین محصول موجب شده امیدی به تامین نیاز صنعت نساجی نباشد.
به گفته او، یکی از مشکلات پنبه، تخم پنبه است به طوریکه پنبه دانه همانند سایر دانه‌های روغنی تا سال ۸۲ یارانه می‌گرفت، از سال ۸۳ به رغم صادرات، مجوز واردات هم صادر شد که براین اساس پنبه دانه ارزش واقعی خود را از دست داد. این درحالی است که از ۲۰۰ هزار تن تخم پنبه، ۳۶ هزارتن روغن خوراکی صرف خوراک دام می‌شود.
کاویانی می‌گوید: بنابر آمار در سه ماهه نخست سال ۱۵ هزارتن نخ وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر رشد داشته است، درحالیکه افزایش بیش از حد واردات منجر به تعطیلی صنعت نساجی می‌شود.
مدیرعامل صندوق پنبه گفت: امسال برآورد‌ها حاکی از آن است که از مجموع ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن وَش حدود ۸۰ هزارتن پنبه تصفیه شده استحصال شود، مابقی نیاز صنعت نساجی از طریق واردات تامین می‌شود؛ اما با افزایش تعرفه نخ، نباید اجازه واردات پنبه دهیم.
بنابر آمار سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتن پنبه مورد نیاز کشور است، اما به سبب واردات نخ با تعرفه و قیمت ارزان در ۶ ماه نخست سال، حداکثر ۶۰ هزار ُتن پنبه باید وارد شود. براین اساس تعرفه ۴ تا ۵ درصدی نخ حداقل به ۱۵ تا ۱۶ درصد باید افزایش یابد چرا که صنعت نساجی سرمایه ملی کشور است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای