آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30329

تولید و آزمایش سموم کشاورزی زیر نظر هیات نظارت

هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: هیچ تولیدکننده‌ای تصمیم نمی‌گیرد چه آفت کشی تولید کند؛ او پیشنهاد دهنده است. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به

تولید و آزمایش سموم کشاورزی زیر نظر هیات نظارت
هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: هیچ تولیدکننده‌ای تصمیم نمی‌گیرد چه آفت کشی تولید کند؛ او پیشنهاد دهنده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ، کیفیت نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و آفت کش‌ها تأثیر زیادی در بهره وری زمین و محصولات تولیدی دارد. به گفته کارشناس حوزه تولیدات کشاورزی، نقش نهاده‌های کشاورزی در بهره وری کشت غیرقابل انکار است و کیفیت آنها ضمن تضمین سلامت گیاهان باید بتواند سلامت انسان را نیز ضمانت کند. گفته می‌شود کشور در تولید کود و سموم وضعیت مناسب ندارد و نسبت به دانش روز و کشاورزی نوین عقب است.
در گزارش قبلی رضا خلیلی یزدی، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران به تحلیل چگونگی استفاده از سموم در کشاورزی ایران پرداخت.

تأثیر انباشت سموم در گیاهان و تهدید سلامت انسان

وی با اشاره به خلأ آموزش در بخش کشاورزی و تأثیر انباشت سموم در گیاهان و تهدید سلامت انسان بر نسخه پیچی گیاه پزشک تاکید کرد.
خلیلی در ادامه گفت و گو در پاسخ به این پرسش مبنی بر آموزش در بخش تولیدکنندگان کنار کشاورزان چقدر ضروری است، گفت: هیچ تولیدکننده‌ای تصمیم نمی‌گیرد که چه آفت کشی را تولید کند. تولیدکننده پیشنهاد دهنده است. بر اساس یک قانون سازمان حفظ نباتات کشور مجمعی دارد که بالغ بر ۳۰ عضو از جمله کارشناسان مختلف از وزارت جهاد کشاورزی تا وزارت بهداشت، سازمان ملی حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای متولی در آن حضور دارند.
هیات نظارت بر اساس اینکه چه آفت کشی برای چه گیاهی و در چه اقلیمی نیاز است تصمیم گیری می‌کنند
وی گفت: اگر قرار باشد آفت کشی وارد شود، واردکننده اطلاعات آن سم را به این هیات ارائه می‌دهد که تحت عنوان هیات نظارت در قانون گنجانده شده‌اند. این هیات نظارت بر اساس اینکه چه آفت کشی برای چه گیاهی در چه اقلیمی نیاز است تصمیم گیری می‌کنند.
وی افزود: بر اساس اثرات مخرب زیست محیطی این سوم اعضای این مجمع تشخیص می‌دهند که آیا این آفت کش مناسب کشور است یا خیر.
وی ادامه داد: پس از آن باید مؤسسه بررسی آفات سموم را تأیید کنند. وزارت جهاد کشاورزی مجموعه‌ای تحت عنوان مؤسسه بررسی آفات دارد که آفت کش‌های مورد نظر در این مجموعه مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد.
این کارشناس کشاورزی گفت: کارشناسان این مؤسسه همه اساتید دانشگاه هستند. آنها دقیقاً روی فیلد یعنی روی زمین کشاورزی در قالب طرح‌های آزمایشی کار می‌کنند و آزمایش‌های شیمیایی و فیزیکی در آزمایشگاه با مشابه سازی زمین کشاورزی انجام می‌شود. نتایج استخراج شده در کمیسیون‌های فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت تأیید، این آفت کش‌ها ابتدا به صورت موقت و بعد در صورتی که در سطح وسیع‌تر در جامعه کشاورزی این آفت کش‌ها جواب مناسب خودش را داد و تأیید شد ثبت دائم شده و در کتاب‌های مرجع هم اطلاع رسانی می‌شوند.
عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با تاکید بر اینکه هیچ تولیدکننده یا واردکننده‌ای نه در ایران بلکه در عمده کشورهای جهان به این صورت نیست که محصولی را بدون انجام این مراحل بین کشاورزان توزیع کند.

تمام متولیان سلامت کشور در این هیئت نظارت حضور دارند

خلیلی با بیان اینکه تمام متولیان سلامت کشور در این هیئت نظارت حضور دارند، اظهار کرد: این کارشناسان تمام جنبه‌های زیست محیطی را لحاظ می‌کنند. آنها راجع به زنبور عسل، انواع حشرات مفید، خاک، آب و… پیگیر موضوع استفاده از سموم در بخش کشاورزی هستند.
این کارشناس حوزه سموم اضافه کرد: در ادامه این مطالعات و تأیید، شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند آفت کش ثبت شده را تولید کنند. به این سادگی نیست که یک آفت کش تولید و عرضه شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای