آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28531

ورود تکنولوژی‌های نوین به عرصه کشاورزی

درحالیکه هر روز تکنولوژی های نوین وارد عرصه های کشاورزی می‌شود بخش باغداری نیز شاهد ابزارهای جدیدی همچون سنسورهای گیاهی، گرده افشان باغ، باران سنج بی سیم

ورود تکنولوژی‌های نوین به عرصه کشاورزی
درحالیکه هر روز تکنولوژی های نوین وارد عرصه های کشاورزی می‌شود بخش باغداری نیز شاهد ابزارهای جدیدی همچون سنسورهای گیاهی، گرده افشان باغ، باران سنج بی سیم و غیره به باغ ها است که کارایی را بالا می برد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ حوزه کشاورزی جهان کمی با تاخیر از دیگر بخش های تولیدی به سمت مجهز شدن به فناوری های نوین به حرکت در آمده است و طی سالهای اخیر شاهد هستیم که کشاورزان جدیدترین تجهیزات تخصصی هر بخش را وارد باغات و مزارع خود کرده اند. بخش باغبانی از جمله بخش هایی است که به سرعت به سمت استفاده از فناوری های نوین متمایل شده است.
بیشتر بخوانید: اثر تکنولوژی در کاهش استفاده از سموم کشاورزی
بر اساس این گزارش یکی از کارآمدترین ابزارها و تجهیزاتی در بخش باغبانی «کنترل های هوشمند اسپرینکلر» است. به گفته کارشناسان بخش سیستم های آبپاش هوشمند می توانند به کشاورز کمک کنند تا کنترل و کارایی بیشتری بر مصرف آب باغ خود داشته باشند. به عبارت بهتر این سیستم های هوشمند نوع خاک، آب و هوا، فصل و نوع گیاه شما را ارزیابی می کنند تا بهترین برنامه آبیاری را برای شرایط شما تعیین کنند.
حتی بسیاری از آنها دارای فناوری نوآورانه ای هستند که از آبیاری در هنگام بارندگی یا دمای زیر صفر جلوگیری می کند. این یک راه عالی برای صرفه جویی در هزینه قبض آب است با این وجود این ابزار هوشمند نسبتا گران است.

تشک حرارتی نهال؛ ابزاری برای بالا نگه داشتن دمای خاک

بر اساس این گزارش، تشک های حرارتی نهال مدتی است که به بازار های جهانی آمده است داشته و همچنان کمکی برای رشد گیاهان از بذر می باشد. به گفته کارشناسان جوانه زدن بذرها می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر در زمستان یا اوایل بهار در داخل محیط گلخانه ای یا خانه کاشته شود. چرا که بیشتر دانه ها قبل از جوانه زدن گرمای زیادی می خواهند، و اگر در داخل خانه باشند و به اندازه کافی گرم نباشند، زمان زیادی طول می کشد تا جوانه بزند.
بر اساس این گزارش، این تشک های حرارتی نهال، دمای پایدار و ثابتی را فراهم می کند که به طور قابل توجهی سرعت جوانه زنی را افزایش می دهد. اگر خانه‌ ای سرد، آب‌ کشی زیاد یا راه دیگری برای بالا نگه‌ داشتن دمای خاک ندارید، تشک‌ های حرارتی نهال ضروری هستند.

کشت بذر در زمان مناسب با کمک دماسنج خاک

بر اساس این گزارش، برای کشت بذرها باید در زمان مناسبی اقدام کرد و لذا با استفاده از دماسنج خاکی می توان این کار را در زمان مناسبی انجام داد. در واقع دانه های سبزیجات و گل تنها زمانی جوانه می زنند که دمای خاک به دلخواه آنها باشد. کاشت آنها خیلی زود یا خیلی دیر اتلاف بذر و زمان است. به طور خاص دماسنج دمای خاک، کاشت بهاره را بسیار آسان می کند و حدس زدن را از بین می برد.
در حقیقت دماسنج خاک دارای یک کاوشگر است که در زمین قرار می گیرد و یک صفحه نمایش که به شما یک بازخوانی می دهد. به گفته کارشناسان امر اگرچه این ابزار فنی باغبانی بسیار پیشرفته نیست، اما یک ابزار با ارزش و کارایی بالا در حوزه باغبانی است.

رطوبت سنج خاک؛ ابزاری برای تعیین زمان و میزان آبیاری گیاهان

اگر کشاورز برای دانستن زمان و میزان آبیاری گیاهان باغ خود مشکل دارد، ممکن است رطوبت سنج خاک برای او مفید باشد. در واقع دانستن زمان آب دادن از این منظر ممکن است مشکل باشد که برخی از گیاهان خاک خشک تر را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر در خاک های مرطوب رشد می کنند و از سوی دیگر سطوح رطوبت در اعماق مختلف متفاوت است.
بنابراین اگرچه کشاورزان غالبا به تجربه می دانند چه گیاهی را چه زمانی و به چه میزان آب باید بدهند اما دستگاه رطوبت سنج خاک میزان رطوبت را اندازه گیری می کند و به کشاورز اعلام می کند. البته افرادی که مدت ها است باغبانی می کنند احتمالاً به ابزاری مانند این نیاز ندارند.
در حالی که دقت خوب است اما باغبانان قرن ها به روش قدیمی «انگشت خود را در خاک بچسبانید و خودتان ببینید» تکیه کرده اند و حال برای اجرای دقیق می توانند از ابزاری مانند رطوبت سنج خاک استفاده کنند.

باران سنج بی سیم؛ سیستمی که اطلاعات بارندگی را ماه به ماه ذخیره می کند

بر اساس این گزارش، بارندگی جزء حیاتی باغبانی در فضای باز است چرا که یک روز بارانی می تواند برنامه آبیاری شما را برای هفته آینده تعیین کند. در واقع باران سنج بی سیم میزان بارش را اندازه گیری می کند و این اطلاعات را برای استفاده در آینده ذخیره می کند. البته باران سنج های ثابتی نیز وجود دارد که کشاورز آنها را در زمین قرار می دهد و بعد از بارندگی به صورت فیزیکی چک می کند تا انباشتگی را بیند.
نکته جالب توجه اینکه باران سنج هوشمند اطلاعات را ذخیره می کند و لذا کشاورز می تواند ماه به ماه و سال به سال داده ها را مقایسه کند تا برنامه های آبیاری باغ را پیش بینی و برنامه ریزی کند. از سوی دیگر بسیاری از سیستم های باران سنج بی سیم رطوبت و دما را نیز نمایش می دهند که آن را به دستگاهی مناسب تبدیل می کند.

آینده متخصصان کشاورزی تلفیقی از تخصص کشاورزی و هوش مصنوعی آینده متخصصان کشاورزی تلفیقی از تخصص کشاورزی و هوش مصنوعی

گرده افشان باغ؛ جایگزینی برای حشرات در محیط های گلخانه ای

بر اساس این گزارش، در بحث باغبانی گرده افشانی یکی از عوامل موثر و حیاتی در عملکرد و افزایش میزان تولید است و غالبا از طریق حشراتی همچون زنبورها، پروانه ها و دیگر حشرات مفید انجام می شود.
اما با کاهش گونه های حشرات، این موضوع در برخی مناطق به یک چالش تبدیل می شود در حالی که میوه ها و سبزیجات گلدار باید گرده افشانی شوند تا میوه و سبزیجات تولید شوند.
بنابراین یک دستگاه گرده افشان ارتعاشی کار زنبورها را با موهایی انجام می دهد که گرده را از گلی به گل دیگر پخش می کند. برای اجرای درست این دستگاه گرده افشان باغدار باید از گلی به گل دیگر برود و گرده افشان را به آن لمس کند دقیقا همان کاری که زنبورها انجام می دهند.
نکته جالب توجه اینکه از این دستگاه گرده افشان پرورش دهندگان گلخانه ای نیز می توانند استفاده کنند زیرا در شرایط گلخانه ای، حشرات گرده افشان همیشه نمی توانند برای انجام کارهای ارزشمند خود وارد و محیط گلخانه شوند.
بنابراین اگر سبزیجات را در گلخانه می کارید یا با میوه ها و سبزیجات کوچک دست و پنجه نرم می کنید، انتخاب خوبی است که گیاهان به اندازه کافی گرده افشانی نمی شوند.

کنترل سلامت گیاه با سنسورهای گیاهی شدنی است

سنسور گیاهی در واقع یکسری حسگرهای گیاهی است و نحوه کار آن به این طریق است که کشاورز این حسگرها را به زمین می چسباند و به کشاورز نشان می دهد که بر اساس آفتاب، رطوبت، دما و شرایط خاک، کدام گیاهان را در آنجا قرار دهید.
سپس، هنگامی که گیاه ایده آل در زمین قرار گرفت، حسگر سلامت گیاه را در آن مکان کنترل می کند. به عنوان مثال، اگر گیاه نیاز به آبیاری داشته باشد، سنسور به شما هشدار می دهد.

کبری لطفی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای