آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18154

جولان تراکتورهای خودران

جولان تراکتورهای خودران/ با ورود تراکتورهای خودران، دیگر نیازی به نشستن فردی به‌عنوان راننده در اتاقک تراکتور نیست.بود

جولان تراکتورهای خودران
اخبار سبز کشاورزی : با ورود تراکتورهای خودران، دیگر نیازی به نشستن فردی به‌عنوان راننده در اتاقک تراکتور نیست. از سال‌ها قبل شرکت جاندیر در پی تولید تراکتورهای بدون راننده بود که هم‌اکنون این وسیله نقلیه همانند همزادهای خود، به‌جای حرکت در معابر عمومی، در مزارع به حرکت درآمده و شب و روز بدون آن که فردی از آن بالا حرکات آن را تنظیم نماید، تمام کارهایش را انجام می‌دهد.
این پیشرفت در مکانیزاسیون کشاورزی بیش از یک دهه قبل در بزرگ‌ترین کارخانه تراکتور و ادوات‌کشاورزی جهان(جاندیر) آغاز شد و برخلاف محدودیت‌ها برای ساخت یک تراکتور کاملا اتوماتیک، به اجرا درآمد.

جشنواره ورود تراکتورهای خودران به مزارع در پاییز امسال

تراکتور خودران شرکت جاندیر که در نمایشگاه 2022 CES Innovation Awards رونمایی شد به شکل یک روبات در میان شگفت‌آورترین‌ها در نوع خود است. شرکت جاندیر هنوز قیمتی برای این تراکتورهای اتوماتیک اعلام نکرده اما به دلیل تکنولوژی‌های خاصی که در این تراکتورها به‌کار رفته احتمالا در حدود 500 هزار دلار نرخ‌گذاری خواهند شد. شرکت جاندیر در نظر دارد که این تراکتورها را در پاییز سال جاری روی 50 مزرعه به‌کار گیرد و تعداد آن‌ها را به‌تدریج در سال‌های آینده افزایش دهد.
در یک دهه گذشته حدس زده می‌شد که وسایل نقلیه خودران به‌زودی در خیابان‌های شهرها برای نخستین‌بار ظاهر خواهند شد که در این مدت، شرکت‌های سازنده مکررا با هدف تضمین ایمنی آن‌ها، این کار را به عقب انداختند. سخنگوی شرکت جاندیر می‌گوید: برای تراکتورها چندان نیازی به این کار نیست؛ چرا که در معابر پیچیده شهری ظاهر نخواهند شد.
تراکتورها دارای یک GPS هستند که مشابه ماشین‌ها در تونل‌ها و یا عبور از میان ساختمان‌های بلند دچار مشکل نخواهند شد. پیش از این تراکتورهای مدرن دارای راهبرهای GPS بودند که آن‌ها را در رانندگی، اجرای شخم، کشت بذر و یا برداشت محصول کمک می‌کرد.
همچنین، آن‌ها از داده‌ها و اطلاعات واقعی که در صورت لزوم تغییراتی در اجرای کار آن‌ها به‌دلیل شرایط خاک و یا دادن کود به مقدار کافی به عمل می‌آورد، بهره‌مند بودند. در حال‌حاضر، تراکتورهای اتوماتیک به کشاورز اجازه می‌دهند تا یک گاوآهن را بر قسمت عقب تراکتور نصب و با روشن کردن یک دستگاه تلفن هوشمند آن را به حرکت درآورد تا تراکتور به‌تنهایی کار مورد نظر را انجام دهد.
این تراکتور بدون راننده، دارای شش جفت(12 عدد) دوربین مجهز است که مشابه چشم‌های انسان عمل کرده و به‌صورت 360 درجه مراقب اطراف خود هستند. زمانی که الگوریتم‌ها به‌وسیله یک کامپیوتر به تراکتور دستور می‌دهند، قادر خواهد بود که در زمان برخورد با یک مانع ناخواسته، ناگهان متوقف شود.
معمولا کشاورزان در قطعات مختلف و دور از یکدیگر کار می‌کنند، بنابراین در چنین شرایطی اگر کشاورز روی یک قطعه مشغول به کار است، تراکتور در جای دیگری می‌تواند کار دیگری انجام دهد، حتی اگر کشاورز در شهر به کار خرید و یا در خانه با اعضای خانواده مشغول غذا خوردن باشد.
نکته مهم آن است که کمتر از 2درصد از جمعیت آمریکا در بخش کشاورزی کار می‌کنند و این جمعیت همچنان رو به کاهش و شهرنشین شدن است، بنابراین چنین تراکتورهایی می‌توانند برطرف کننده کمبود کارگر باشند.

تراکتورهای کارنده، دارنده و برداشت‌کننده

در نظر است تا تراکتورهای خودران پیچیده‌تری که بتوانند بخش‌هایی از عملیات کشت، کود دادن و برداشت محصول را در مقاطع زمانی کوتاه‌مدت انجام دهند، تولید شود. چنانکه تکنولوژی قادر به یاری رساندن به کشاورزان در امورخاک‌ورزی، تشخیص درجه حرارت و رطوبت هوا در زمان مورد نظر باشد، آن‌ها قادر خواهند بود تا در ماه‌ها یا سال‌های آینده محصول بیشتری تولید کنند. به‌عنوان مثال چنانچه یک زمین، شخم زده نشود و هنگام شب هم باران ببارد، این به آن معنا است که کار آغاز خاک‌ورزی یک هفته به عقب می‌افتد و هزینه‌های آماده‌سازی بالا می‌رود. آماده کردن زمین قبل از بارندگی مقدار زیادی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
سایر شرکت‌های تراکتورسازی نظیر Case و New Holland نیز در اندیشه ساختن تراکتورها، ماشین و سایر ادوات کشاورزی هوشمند هستند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۶۳-اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای