آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33560

حذف صفر از پول ملی تاثیری در کاهش تورم ندارد

مردم با تورم مشکل دارند یک اقتصاددان گفت: حذف صفر از پول ملی در شرایط کنونی که با تورم ۶۰ درصدی روبرو هستیم خروجی مثبتی ندارد و تاثیری در کاهش تورم ندارد.

حذف صفر از پول ملی تاثیری در کاهش تورم ندارد

مردم با تورم مشکل دارند

یک اقتصاددان گفت: حذف صفر از پول ملی در شرایط کنونی که با تورم ۶۰ درصدی روبرو هستیم خروجی مثبتی ندارد و تاثیری در کاهش تورم ندارد.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از همشهری آنلاین؛ بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی معتقدند با وجود مزایای حذف چهار صفر از پول ملی در صورت عدم اقدام دولت برای اصلاح سیاست های پولی، ارزی و بانکی و جلوگیری از تولید صفر، اجرای این قانون تاثیری نخواهد داشت.
کامران ندری، اقتصاددان در خصوص حذف چهار صفر و اصلاح نظام پولی و بانکی و تاثیری که می تواند روی کاهش تورم و اصلاح نظام اقتصادی به دنبال داشته باشد، گفت: حذف صفر از پول ملی در شرایط کنونی که با تورم ۶۰ درصدی روبرو هستیم خروجی مثبتی ندارد و تاثیری در کاهش تورم ندارد.
ندری ادامه داد: مشکل تورم ریشه ای است و با این تغییرات سوری و اسمی، مسئله تورم حل نمی شود. به مسئله تورم باید به شکل مبنایی نگاه کرد و با اعمال سیاست های پولی و مالی مناسب، آن را کاهش داد. کشوری مانند ترکیه بعد از اینکه تورمش را کنترل کرد به اصلاح نظام پولی خود روی آورد و شش صفر از واحد پول ملی خود حذف کرد. بنابراین حذف صفر آخرین مرحله از اصلاح نظام پولی و بانکی است.
وی گفت: حذف صفرها را هر زمانی می توان انجام داد اما اگر تورم را مهار نکرده باشیم باید در اندک زمانی دوباره صفرها را حذف کنیم. یعنی مدام ارزش کالاها با کاهش ارزش پول ملی گران تر می شود و این چرخه باطل حذف صفر تکرار خواهد شد. از طرفی در شرایط فعلی وجود این صفرها مشکلی را برای مردم ایجاد نکرده است و مسئله اساسی مردم این است که تورم در حال افزایش و ارزش ریال به طور مستمر در حال کاهش است. البته درست است که اعداد بزرگ کمی حساب و کتاب ها را سخت می کند اما هنوز آنقدر این اعداد بزرگ نشده که مشکل جدی را ایجاد کند.
این اقتصاددان در خصوص هزینه های اجرای حذف چهارصفر اظهار کرد: هزینه اجرای این کار سنگین نیست چون مردم الان کمتر از اسکناس استفاده می کنند. البته وقتی صفرها حذف می شود این امکان بیشتر فراهم می شود که از مسکوکات بیشتر استفاده شود. در حال حاضر استفاده از مسکوکات در اقتصاد ما کاربردی ندارد، علت هم این است که هزینه ضرب مسکوکات از ارزش شان بیشتر است اما حذف صفر این امکان را می دهد که شما بتوانید از مسکوکات بیشتر استفاده کنید. در مرحله اول که شما می خواهید واحد پول جدید را با تعداد صفرهای کمتر تعریف کنید ضرب مسکوکات جدید و چاپ اسکناس های جدید یک مقداری برای دولت هزینه دارد اما آنقدر بالا نیست چرا که مردم خیلی از مسکوکات استفاده نمی کنند.
وی در خصوص تغییر واحد پولی و نامگذاری آن گفت: اغلب کشورها مانند ترکیه نامگذاری جدیدی روی واحد پولی خودشان نگذاشته اند و فقط یک کلمه جدید روی آن گذاشته اند و می گویند لیر جدید. آنها این کار را در دوره گذار انجام می دهند که مردم واحد پولی جدید با قدیم را اشتباه نگیرند. البته در کشور ما مردم از تومان به عنوان واحد پولی استفاده می کنند با وجود اینکه پول رسمی نیست. اما باید دید مردم تا چه اندازه پذیرای نام جدید هستند. البته نامگذاری واحد پولی تاثیری در کاهش تورم و مدیریت اقتصاد ندارد و کنترل تورم به عوامل دیگری بستگی دارد. سیاست گذار باید بتواند ارزش پول ملی را با هر نامی حفظ کند که متاسفانه در ایران سیاست گذار پولی 5 دهه است که نتوانسته ارزش پول ملی را حفظ کند. لذا با عوض کردن نام اتفاق جدیدی نمی افتد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای