آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21598

دستاورد‌های سازمان اقتصادی کوثر طی یک سال گذشته

روز دوشنبه 07/06/1401به مناسبت هفته دولت و با هدف ایجاد شفافیت و افزایش آگاهی عمومی نشست خبری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در محل دفتر مرکزی برگزار شد

دستاورد‌های سازمان اقتصادی کوثر طی یک سال گذشته
روز دوشنبه 1401/06/07 به مناسبت هفته دولت و با هدف ایجاد شفافیت و افزایش آگاهی عمومی نشست خبری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در محل دفتر مرکزی برگزار شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، در ابتدای نشست دکتر ناصر فخاری با گرامیداشت شهدای هفته‌ی دولت، شهدای مدافع حرم و خیرمقدم به اصحاب رسانه به تبیین مأموریت ذاتی سازمان اقتصادی پرداخت و گفت: دارایی‌های سازمان با فرمان امام خمینی (رحمت الله علیه) برای تأمین معیشت خانواده معظم شهدا به بنیاد واگذار شده است.
وی ادامه داد: تکالیف تبیین شده در متن اساسنامه سازمان مانند: مسئولیت نگهداری، بهینه سازی، ارتقاء بهره‌وری دارایی‌های بنیاد شهید جهت تأمین بخشی از منابع مالی برای رفع نیاز‌ها و معیشت جامعه ایثارگری بر تکالیف دیگر تقدم دارد و سازمان اقتصادی کوثر در دوره اخیر تمام همت خود را در این راه گذاشته است.
وی همچنین افزود: کوثر به همه تعلق دارد، امّا اولویت با تأمین جامعه ایثارگری است؛ بنابراین مصرانه به دنبال بازگشت سازمان به ریل و فلسفه تأسیس آن هستیم، لذا در چنین شرایطی کسانی که منافع شان با تغییر ریل سازمان به چالش کشیده می شود به تخریب توسل می‎جویند. با این همه ما به دنبال برخورداری عادلانه آحاد جامعه هدف از منافع و درآمد سازمان هستیم چه آنان که مطالبه دارند و چه آنان که مطالبه‌ای ندارند.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به فاصله بسیار میان میزان نیاز بنیاد شهید به بودجه (بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد) و تکلیف مصوب سازمان (تامین حدود ۳۵۰۰ میلیارد) برای سال جاری تصریح کرد: آن ۳۵۰۰ میلیارد تومانی که امسال در بودجه ما پیش بینی شده، سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است. بر این منوال؛ تحقق رقم ده برابری بنیاد شهید از سازمان به ابتکارعمل، خلاقیت و تلاش مضاعف نیاز دارد.

دستاورد‌های سازمان اقتصادی کوثر طی یک سال گذشته دستاورد‌های سازمان اقتصادی کوثر طی یک سال گذشته

تمرکز ویژه سازمان در حوزه کشاورزی و دامداری در گذشته

فخاری با ترسیم مدل توسعه مناسب سازمان اقتصادی کوثر اظهار داشت: در گذشته اولویت سازمان بر پایه مساله امنیت غذایی شناسایی شده بود بنابراین سازمان در حوزه کشاورزی و دامداری تمرکز ویژه داشت.
وی در ادامه گفت: این رویکرد موجب توسعه نامتوازن و غفلت از حوزه های اقتصادی دیگر گردید. برای مثال بعضی سابقا مایل بوده اند پهنه های معدنی سازمان را با دامداری عوض کنند. معادنی که از سویی انفال به حساب می آیند و از دیگر سوی پس از نفت، پربازده ترین به شمار می روند!

سازمان کوثر با اولویت ایثارگران به همه تعلق دارد

نائب رئیس هیأت مدیره سازمان اقتصادی کوثر با مثال دیگری افزود: یکی از شرکت‌های فعال در حوزه استحصال روغن که گذشته برای تولید روغن کمتر از ۷۰ میلیارد تومان دانه‌های روغنی خرید داشته، در سه ماه گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان خرید کرده است.
وی در ادامه گفت: بیشترین سودی که این شرکت در گذشته بدان دست یافته ۳۸ میلیارد تومان بوده است. این رکورد در حالیست که در سال مالی ۱۴۰۱، ۱۴۸ میلیارد تومان ابتیاع داشته است. بنابراین با پشتیبانی و حمایت از مدیران کاردان شرکت‌ها در صنایع تحول آفرید.
ناصر فخاری با تأکید بر لزوم جلوگیری از تداوم پروژه‌ها یا شرکت‌های زیان ده خاطر نشان کرد: برخی مدیران سابق سازمان به علت تعلق خاطر به اقلیمی خاص، بار قرارداد و تعهدات زیان بار را بر سازمان هموار کرده اند. در همین زمینه برخی قراردادهای ساختمانی و زراعی از این دست به شمار می رود.
وی افزود: در صورت تکمیل تنها دو پروژه‌ها از میان پروژه‌های زیان بار بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ضرر به بنیاد شهید و امور ایثارگران تحمیل می شود! بنابراین اگر تکمیل بشود به منافع جامعه هدف و بنیاد شهید خسارت جدی وارد میشود و اگر تکمیل نشود مایه نارضایتی اهالی آن اقلیم خواهد بود. این مسأله در حالیست که به شهادت اسناد، همان زمان هم کارشناسان با چنین قرارداد‌ها و تعهداتی مخالفت کرده اند.

کسب درآمد بیشتر به منزله کاهش آلام و رنج‌های جامعه ایثارگر است

وی با برشماری نمونه هایی از مشقتی که جانبازان زمین گیر و ویلچرنشین و خانواده معظم شهدا در آستانه کهولت متحمل شده و می‌شوند متذکر شد: کسب درآمد بیشتر و ممانعت از تداوم ضرر برای سازمان به منزله کاهش آلام و رنج‌های جامعه معزز ایثارگر است. بر این اساس؛ با تغییر ریل حرکتی سازمان و جلوگیری از تصدی برخی مدیران، برچیدن بساط ریخت و پاش ها، ممانعت از حقوقهای نجومی و استخدام‌های غیر قانونی هزینه‌های بیشتری برای کمک به جامعه هدف فراهم و به بنیاد شهید تقدیم شد.
وی همچنین افزود: در جریان یکی از بازدید‌هایی که از آسایشگاه‌های جانبازان اعصاب و روان داشتیم روشن شد که اغلب ایشان به دلیل مشکلات دندان و اینکه درمان آنان بصورت عادی امکانپذیر نیست، نمی‌توانند به راحتی غذا تناول کنند و مظلومانه از درد دندان رنج می‌برند لذا ما با تخصیص مبلغ ۸ میلیارد تومان، امکانات لازم را برای درمان ایشان فراهم کردیم.

تعمیر و بازسازی آسایشگاه جانبازان بانوان قطع نخاعی

وی در همین زمینه ادامه داد: نوعی تشک خارجی برای جلوگیری از زخم بستر برخی جانبازان لازم بود که سابقا تدارک دیده نمی‌شد. بنابراین با تخصیص ۴۰ میلیارد تومان تا هفته‌ی دیگر ۸۰۰ عدد از این نوع بستر (تشک روهو) به آنان تحویل می‌شود. تعمیر و بازسازی آسایشگاه جانبازان بانوان قطع نخاعی که سقف آن فروریخته و مخاطره آمیز بود نیز از همین موارد به حساب می آید.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در بخش دیگری از سخنان خود «اقتصاد رهنما» را راهبرد بنیادین در توسعه سازمان نامید و ادامه داد: حرف «ر» در اقتصاد رهنما به ضرورت ارتقاء وضعیت رفاهی جامعه ایثارگر و کارکنان خدمت رسان به این جامعه اشاره دارد و باید این ادراک در افکار جامعه ایثارگران شکل بگیرد که درآمد سازمان اثر مستقیمی روی رفاه آنان دارد.

سازمان کوثر با اولویت ایثارگران به همه تعلق دارد

فخاری با اشاره به دستور دکتر قاضی زاده هاشمی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: یکی از تصمیماتی که توسط ریاست بنیاد شهید گرفته شده این است که سهام برخی از شرکت‌های سازمان به سه دهک کم برخوردار جامعه ایثارگر و خانواده شهدا تخصیص بیابد.
وی با تبیین ضرورت «هوشمندسازی» به معنای ایجاد شفافیت در فرآیند‌های مالی، اداری و استخدامی که در راهبرد اقتصاد رهنما نهفته است تاکید کرد: چیزی را که نتوانیم اندازه بگیریم ممکن نیست مدیریت کنیم لذا سازمان در حوزه منابع انسانی هوشمند شده است. وی در ادامه گفت: تا دهه فجر در حوزه‌های درآمدی، دارایی ها، میزان فروش و کلیه مسائل مالی و اداری در حال وقوع در کسب و کار‌های سازمان از جمله؛ کشاورزی و دامپروری، صنایع لوازم خانگی، غذایی و تولید الکتروموتورها، برق و انرژی، ساختمان، سلامت و تجهیزات پزشکی و معادن رصدپذیر و شفاف خواهیم شد.
ناصر فخاری در ادامه «نوآوری» را بخش دیگری از مبانی اقتصاد رهنما خواند و تبیین کرد: نوآوری گاهی بر اساس خلاقیت و ابتکار و گاهی بر پایه امور دانش بنیان بنا می شود. امروز شرکت جمکو که موفق به اخذ گواهی نوع دوم دانش بنیان شده انواع الکتروموتور ضد انفجار، سنکرون و با ولتاژ‌های مختلف را تولید و عرضه می کند. محصولات شرکت جمکو ضمن صادرات به کشور‌های دیگر با قیمت و کیفیت قابل رقابت در پروژه های حساسی مانند آبرسانی به استان‌های همدان و خوزستان بکار گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه تشریح اقتصاد رهنما بیان داشت: حضرت امام (رحمت الله علیه) برخی املاک و اموال را در اختیار بنیاد قرار داد که مشکلی از مشکلات ایثارگران را مرتفع کند نه آنکه رها شود تا در گذر ایام قیمت آن رشد کند بنابراین لازم بود در این بخش «مولدسازی» را سرلوحه کنیم.
در نهایت فخاری به شرح بخشی از کارکرد‌های سامانه امصاک اشاره کرد و اظهار داشت: از طریق سامانه امصاک (استعدادیابی مدیران صالح کارآمد) پس از فراخوان جذب ۹۴ درصد مدیران خود را از این طریق برگزیده ایم. ۶ درصد دیگر هم در بخش‌های حراست بوده یا چند نفری که قبل از افتتاح و آغاز به کار این سامانه جذب شده‌اند.
این نشست پس از گفتگو‌هایی میان خبرنگاران و ناصر فخاری مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر پایان پذیرفت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای