آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17010

آیا وزیران امور خارجه ایران و عربستان دیدار می‌کنند؟

در حالی که یکی از نمایندگان مجلس از دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان خبر داده، سخنگوی وزارت امور خارجه صریح کرده تحول جدیدی در روابط ایران و عربستان رخ نداده .

آیا وزیران امور خارجه ایران و عربستان دیدار می‌کنند؟
اخبار سبز کشاورزی : در حالی که یکی از نمایندگان پرحاشیه مجلس شورای اسلامی از دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان خبر داده است، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرده که هیچ تحول جدیدی در روابط میان ایران و عربستان رخ نداده است.
این به آن معنی است که حتی اگر ملاقاتی میان دو وزیر خارجه صورت بگیرد، باز احتمال آنکه در پایان دیدار تحولی صورت گیرد، بسیار اندک است.
البته اخباری که آقای کریمی قدوسی منتشر می‌کند همیشه درست نیست و گاهی از سوی مقامات کشورمان تکذیب شده است؛ ولی با این حال کریمی قدوسی و چند نفر از نمایندگان همسو با او بر درست بودن اخبار منتشر شده تاکید کرده‌اند.
در یک ارزیابی منطقی از تحولات ایران و عربستان به‌ویژه پس از میانجی‌گری سوریه، روند گرم شدن مناسبات میان ایران و عربستان سعودی تسریع شد.
در این باره به‌ویژه وقتی عربستان در یمن آتش‌بس اعلام کرد بسیاری از ناظران ابراز عقیده کردند که مشکل بزرگی از سر راه بهبود روابط ایران و عربستان برداشته شد.
البته روی کاغذ واقعا همین اتفاق افتاده بود و تحلیلگران فکر می‌کردند با وجود حمایت‌های مصرانه ایران از مبارزان یمنی احتمالا هیچ‌گاه نمی‌توان شاهد نزدیکی تهران و ریاض به یکدیگر بود.
در عین حال، اکنون که آتش‌بس میان نیروهای زمینی و ائتلاف عربستان برقرار شده و همه طرف‌ها از این آتش‌بس استقبال کرده‌اند، این امید پدید آمد که آتش‌بس به خروج نیروهای ائتلاف عربستان از یمن منجر شود و صلح در جنوب شبه جزیره عربستان برقرار شود.
در این صورت، گام بعدی برقراری صلح در یمن، می‌تواند بهبود روابط ایران و عربستان باشد. اما روند صلح در یمن آنگونه که تصور می‌شد، پیش نرفت؛ نه فقط گفتگوهای سیاسی و حل و فصل مناقشه میان دو طرف چندان با جدیت دنبال نمی‌شود، بلکه در صحنه‌های عملیاتی جنگ‌ها و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.
واقعا معلوم نیست با این وضع آیا دوباره آتش‌بس جنگ از زیر خاکسترهای آتش‌بس زبانه خواهد کشید یا نه؛ اما نکته مهم در این باره آن است که از وضعیت موجود هیچ‌کس انتظار پیشرفت‌های مثبت و امیدوارکننده ندارد. قدر مسلم آن است که در وضعیت جاری که طرفین یکدیگر را متهم می‌کنند و در عین حال حملات زمینی علیه هم ترتیب می‌دهند، اوضاع چندان امیدبخش نیست.
در چنین اوضاعی انتشار خبر سفر یا دیدار امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه، به عربستان سعودی قدری عجیب و دور از انتظار است.
در وهله نخست، این پرسش مطرح است که هدف از این دیدار چیست؟ آیا دو وزیر خارجه برای تحکیم مناسبات و یا پیگیری مذاکرات انجام شده و با هم دیدار می‌کنند؟
در این صورت، دیدار تنها به گفتگوهای تشریفاتی خواهد گذشت و دستاوردی نخواهد داشت؛ اما اگر این ملاقات رسمی و با دستور کار مشخص باشد، آنگاه پرسش مهم آن است که این دستورکار چه می‌تواند باشد.
آیا وقتی اوضاع جنگ در جنوب عربستان رو به بهبود نیست، دیدار دیپلمات‌ها منشأ اثر می‌شود؟
چندان معمول نیست که دیار وزیران خارجه پنهانی و غیررسمی انجام شود و از این بابت این دیدار هم علنی و رسمی است و در این صورت ابهامات زیادی درمورد اثربخش بودن این ملاقات وجود دارد.
این ابهام باعث می‌شود تا این پرسش مطرح گردد که آیا خبردهی آقای نماینده پر حاشیه صحیح بوده است؟

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای