همایش ملی جهاد تبیین و اطلاعرسانی هنرمندانه و گردهمایی روابط عمومی دستگاههای اجرایی پنجشنبه، ۲۶ آبانماه با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، برگزار شد و در این همایش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی بهعنوان یکی از روابط عمومی های برتر دولت برگزیده و معرفی شد.
اخبار سبز کشاورزی؛ حسین کاظمی| خبر در علوم ارتباطات و رسانه، به هر واقعه و اتفاقی گفته میشود که واجد «ارزشهای خبری» لازم برای رسانهای شدن باشد. حدود هفت فاکتور برای یک اتفاق و رویداد وجود دارد که به آن رویداد ارزش خبری میدهد؛ یکی از مهمترین فاکتورهای ارزشخبری اصطلاحاً «دربرگیری» است.
دربرگیری؛ یعنی اینکه یک خبر چه تعداد از افراد جامعه را در زمان حال و آینده تحتتأثیر قرار میدهد و مسلم است که هر چه خبری دربرگیری بیشتری داشته باشد، بخش بیشتری از جامعه آن را دنبال کرده و به آن توجه نشان میدهند.
با این اوصاف و با توجه به اینکه در حوزه کشاورزی با تامین غذای جامعه سروکار داریم که دربرگیری آن به اندازه همه افراد است؛ پس هر اتفاقی که در بخش کشاورزی و غذا میافتد، همه مردم نسبت به آن حساس خواهند بود و اینجا است که اطلاعرسانی در این حوزه بسیار مهم است و هم از این رو است که نقش روابط عمومیها و رسانهها در حوزه کشاورزی اهمیت پیدا میکند.
در این میان اما روابط عمومیها بهعنوان پل ارتباطی میان مسئولان و مدیران با رسانهها، جایگاه ویژهای دارند و میتوانند ضمن ایجاد یک رابطه منطقی بین دستگاههای اجرایی و مطبوعات، در جهت پاسخ به افکار عمومی نقش حساس و تاثیرگذاری داشته باشند.
حوادث تلخ یک ماه اخیر که در کشورمان اتفاق افتاد و از قِبَل آن برخی رسانههای معاند سعی کردند از این آب گلآلود ماهی بگیرند و با نشر انواع و اقسام خبرهای راست و دروغ، در جهت ملتهب کردن بیشتر جامعه تلاش میکردند، نشان داد که چه اندازه اطلاعرسانی صحیح میتواند اهمیت داشته باشد.
روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، روابط عمومی برتر
روز پنجشنبه 26 آبانماه، نخستین گردهمایی روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی کشور در قالب همایشی با عنوان «جهاد تبیین و اطلاعرسانی هنرمندانه» با حضور رئیس جمهور، در محل سالن اجلاس سران برگزار شد که در این همایش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی بهعنوان یکی از روابط عمومیهای برتر دولت انتخاب و معرفی شد.
البته پیش از این نیز وزارت جهاد کشاورزی از نظر روشنگری و پاسخگویی مناسب، رتبه دوم را در بین دستگاههای اجرایی کشور کسب کرده بود.
در این همایش که روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی مختلف حضور داشتند، علیرضا رضازاده رئیس مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، به نمایندگی از مجموعه روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی کشور، در حضور رئیس جمهور به بیان دغدغههای حوزه روابط عمومیهای دولت پرداخت.
انتخاب روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی بهعنوان روابط عمومی برتر دستگاههای اجرایی، ضمن اینکه جای تبریک دارد این نوید را میدهد که جناب رضازاده، مدیر روابط عمومی وزارتخانه در یک جایگاه ملی و بیندستگاهی میتواند به پیشرفت اهداف بخش کشاورزی و بهخصوص در حوزه اطلاعرسانی آن کمک کند و ظرفیتهای ملی خود را برای کمک به بخش کشاورزی بهکار گیرد.
انتخاب روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی بهعنوان روابط عمومی برتر نشان میدهد که مجموعه روابط عمومیهای این وزارتخانه در جهت دستیابی به این عنوان عملکرد مناسبی داشتهاند و در واقع این عنوان میانگین کیفیت عملکرد روابط عمومیهای معاونتها، سازمانها و شرکتهای تابعه میباشد.
البته در این میان باید یادآور شد که برخی از روابط عمومیهای ذکر شده تاثیر بسیار مثبتی بر این موضوع داشته و نقش آنها بیشتر است. اما روابط عمومیهایی نیز در بین معاونتها و سازمانهای مربوطه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارند که نقش چندانی در ایجاد ارتباط بین رسانهها و مدیران بازی نمیکنند.
لذا جناب رضازاده بهعنوان یک مدیر ارزشی و دارای توانمندی و تعامل مثالزدنی، لازم است که این نکته را در نظر داشته باشد که اگر روابط عمومیهایی هستند که آن چنان ارتباطاتی با رسانهها دارند که خبرنگاران رسانههای مختلف، دفتر کار آنها را مانند اتاق ویژه خبرنگاران و رسانهها میدانند، اما از طرف دیگر برخی معاونتها، سازمانها و شرکتها نیز وجود دارند که از نظر تعامل با رسانهها در حد بسیار ضعیف و غیرقابل قبولی هستند و لازم است که این مسئله مورد توجه ایشان قرار گیرد.
در حال حاضر کشور در شرایط ویژهای قرار دارد که هر کسی از کوچکترین مسئلهای قصد ایجاد بحران و هجمه دارد و روابط عمومیها میتوانند با روشنگری و شفافسازی، ضمن اینکه از این همجمهها جلوگیری نماید، راه را برای اطلاعرسانی و شناسایی نقاط ضعف و ناکارآمدیها هموار کرده تا رسانهها و کارشناسان نیز در جهت رفع آن همافرایی لازم را داشته باشند.