آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26907

سوزاندن لاستیک برای پیشگیری از سرمازدگی بی‌اثر است

سوزاندن لاستیک برای پیشگیری از سرمازدگی بی‌اثر است/سرپرست پژوهشکده پسته با اشاره به اهمیت پسته در اقتصاد استان کرمان راهکارهایی برای جلوگیری از خسارت های

سوزاندن لاستیک برای پیشگیری از سرمازدگی بی‌اثر است

راهکارهایی برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سرمازدگی پسته

سرپرست پژوهشکده پسته با اشاره به اهمیت پسته در اقتصاد استان کرمان راهکارهایی برای جلوگیری از خسارت های ناشی از سرمازدگی این محصول استراتژیک ارائه کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ پسته یکی از محصولات استراتژیک کرمان به شمار می رود و نقش مهمی در اقتصاد این استان ایفا می کند اما چندین سال است که زحمات کشاورزان در اثر سرمازدگی هدر می رود. بنا به اعلام مسئولان اردیبهشت ماه امسال سرما خسارت سنگینی به این حوزه وارد کرد و اعلام شده است که خسارت بیش از ۹۰ درصدی سرمازدگی به محصول پسته امسال معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان (۱۰ درصد اقتصاد استان) است.
بیشتر بخوانید: راهکارهای مقابله با سرمازدگی
امیرحسین محمدی سرپرست پژوهشکده پسته با اشاره به خسارت بالای سرمازدگی پسته طی امسال اظهار کرد: جلوگیری از این مساله به منظور کاهش خسارت وارده به پسته کاران بسیار اهمیت دارد.
وی پیش بینی هواشناسی را در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار دانست و افزود: برای انجام اقدامات پیشگیرانه باید از زمان کاهش دما و وقوع سرمازدگی مطلع باشیم. در زمینه پیش بینی دما در کشور دچار ضعف هستیم.
سرپرست پژوهشکده پسته، «کله قوچی»، «احمد آقایی» و «اکبری» را حساس ترین رقم ها در برابر سرما دانست و اظهار کرد: امسال در اردیبهشت ماه بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی در حوزه پسته را شاهد بودیم.

کشاورزان از هرس زودهنگام پرهیز کنند

محمدی با تاکید بر لزوم پرهیز کشاورزان از هرس زودهنگام گفت: بهتر است این کار در اواخر بهمن انجام شود. در واقع هرس زمستانه هر چقدر دیرتر و نزدیک به عید و فصل رویش گیاه انجام شود، بهتر است چرا که درخت دیرتر فعال می‌شود.
سرپرست پژوهشکده پسته با اشاره به اینکع کشاورزان نباید در زمان وقوع سرمای بهاره اقدام به شخم زدن زمین کنند، افزود: میزان کاهش دما، مدت زمان در معرض سرما قرار گرفتن محصول و سرعت شبکه فیزیولوژیک در سرمازدگی اهمیت دارد.
به گفته محمدی «گل دهی» حساس ترین و «رکود» مقاوم ترین مراحل در برابر سرمازدگی هستند که بیشترین خسارت در این منطقه در مرحله گل دهی رخ می دهد.
وی مدیریت کف مزرعه، پرهیز از انجام عملیات خاک ورزی در زمان کاهش دما، انجام آبیاری های سبک، جمع آوری علف های هرز را از دیگر راهکارهای مقابله با سرمازدگی بیان کرد و گفت: استفاده از ماشین مولد باد، دستگاه چاهک معکویس و مولد رطوبت و باد در بحث مقابله با سرمازدگی و کاهش خسارت موثر است.

بی اثری سوزاندن لاستیک در مقابله با سرمازدگی

محمدی همچنین پاشش آب را یکی از اثرگذارترین راهکارها در زمینه کنترل سرمازدگی دانست و گفت: در کرمان با محدودیت منابع آبی و نبود این آبپاش‌ها در سیستم مواجه هستیم.
سرپرست پژوهشکده پسته در خصوص استفاده از منابع حرارتی اظهار کرد: سوزاندن پوست خشک و استفاده از بخاری متحرک از جمله روش ها در این زمینه است. باید توجه داشت سوزاندن لاستیک تاثیری در این جلوگیری از سرمازدگی ندارد و نباید از این روش استفاده شود.
وی همچنین تغذیه مناسب درختان را مورد تاکید قرار داد و افزود: این مساله می تواند بهترین مقاومت در برابر سرمازدگی را ایجاد کند.
محمدی خسارت خاک های شنی را بیشتر از رسی دانست و اظهار کرد: طبق تحقیقات انجام شده کودهای پتاسیمی به ویژه در اواخر فصل رشد و بعد از برداشت محصول در جلوگیری از سرمازدگی تاثیرگذار هستند.
وی روی و فسفر بعد از برداشت را در افزایش تحمل سرما موثر دانست و ادامه داد: عنصر ازت اثر عکس دارد و ازت زیادتر سبب حساسیت بیشتر در مقابل سرمازدگی می‌شود.
سرپرست پژوهشکده پسته با اشاره به اینکه خاک های شور حساسیت بیشتری نسبت به سرمازدگی دارند، اظهار کرد: در این گونه مناطق مقابله با سرمازدگی پیچیده‌تر می‌شود.
وی همچنین عنوان کرد: محلول‌پاشی با اسیدهای آمینۀ بالای ۱۰ درصد در مقابله با سرمازدگی موثر است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای