آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20332

شیوه‌های غذاخوردن و فضای مجازی

غذا خوردن انسان‌ها برخلاف سایر جانوران که نوع غذای یکنواختی دارند، موضوعی متغیر و تکاملی است و با ظهور تغییر و تنوع، ابتکارها، اختراعات، نوآوری‌ها و ...

شیوه‌های غذاخوردن و فضای مجازی
غذا خوردن انسان‌ها برخلاف سایر جانوران که نوع غذای یکنواختی دارند، موضوعی متغیر و تکاملی است و با ظهور تغییر و تنوع، ابتکارها، اختراعات، نوآوری‌ها و … روش‌های تهیه و خوردن غذاها نیز دچار دگرگونی‌های اساسی شده است.
اخبار سبز کشاورزی : در کشور یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیونی هندوستان، کمتر کسی از قاشق و چنگال استفاده می‌کند و همچنان با دست غذا خورده می‌شود. در ژاپن یا کره‌جنوبی همچنان از دو چوب برای صرف انواع غذا استفاده و با اختراع انواع ساندویچ و فست‌فود در جهان متمدن، باز هم این نوع از غذاها با دست و گاز زدن و لقمه‌های بزرگ، خورده می‌شوند.
شیوه‌های غذا خوردن در هر جامعه‌‌ای بخشی از سنت‌های آن جامعه است و در هر کشور، قوم یا حوزه جغرافیایی، ویژگی‌های خاص خود را دارد. اما آنگاه که عده‌ای در یک رستوران یا غذاخوری جمع شده و سرگرم تناول غذا می‌شوند، گاه با منظره‌های نه‌چندان خوشایند روبرو می‌شویم.
در سفرنامه‌های سیاحان و جهانگردان از صدها سال پیش تاکنون، بسیار به آداب و رسوم غذاخوری ملل مختلف اشاره شده که البته نمی‌توان چندان ایرادی به آن‌ها گرفت، چرا که آداب غذاخوردن در هر دوره‌ای به شرایط آن جامعه بستگی دارد.
در سال 1877 و در اواخر دوره ناصرالدین‌شاه قاجار، خانم «کارلاببرنا»، جهانگرد ایتالیایی بلژیکی‌الاصل به ایران سفر کرد و سفرنامه‌ای به نام«آدم‌ها و آیین‌ها در ایران» را به رشته تحریر درآورد. این خانم در یکی از سفرهای ناصرالدین‌شاه به فرنگ، در شهر پاریس با شاه قاجار آشنا شد و تصمیم گرفت که سفری به ایران داشته باشد. او در کتاب خود به‌شدت به اوضاع فاسد دربار قاجار انتقاد می‌کند و اوضاع آن روز دربار قاجار را به‌رشته تحریر در‌آورد و شرح روش با دست غذاخوردن زنان درباری را نوشت که تا اندازه‌ای می‌تواند مشمئزکننده باشد.
هنوز در شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج‌فارس، در مراسم سنتی و گاه رسمی، سفره‌های طویل و پر از انواع غذا گسترده می‌شود و اغلب مردان(چرا که زنان را در این مراسم جایی نیست) دور آن نشسته و با دست شروع به غذا خوردن می نمایند. این نوع غذا خوردن که یک روش سنتی است؛ اگر چه از نظر بهداشتی پذیرفتنی نیست.
این روزها اما شیوه‌های پخت انواع غذاهای قدیم، جدید، نوآورانه و ابتکاری در فضای مجازی بسیار رونق گرفته و هر خانم یا دوشیزه‌ای در آشپزخانه محل سکونت‌اش در حال آموزش تهیه انواع غذاها است. نکته‌ای که در این فضای گسترده مجازی و البته از طرف آموزش‌دهندگان پخت غذا جای آن خالی است؛ آموزش‌دادن روش‌های غذاخوردن در رستوران، هتل، مراسم و … است.
امروزه یک وعده غذا خوردن در بیرون از آشپزخانه منزل ضمن داشتن فوایدی ازقبیل استراحت دادن به کدبانوی خانه، گذراندن ساعاتی در فضایی متفاوت، چشیدن غذاهایی دیگر و اندکی تفریح، اگر چه ظاهرا چندان کار سختی نیست، اما حضور در یک رستوران یا غذاخوری دارای آدابی است که رعایت آن‌ها ضرورت دارد. از هنگام انتخاب یک رستوران و دلایل حضور در آن‌جا تا چگونگی ورود، انتخاب مکان نشستن و رفتار با کارکنان از اصول اولیه‌ای است که باید رعایت گردد.
غذاخوری‌‌های بسیاری با تبلیغات رنگارنگ در صدد جذب مشتری هستند، اما این که کدام‌یک را باید انتخاب کرد که با بودجه سازگار باشد، اولین قدم است. اگر پس از ورود به یک رستوران از فهرست غذا یا کیفیت آن راضی نبوده و اقدام به خروج شود، اولین آداب غذا خوردن رعایت نشده است.
• باید قبل از ورود به یک رستوران از نوع غذای آن(سنتی یا مدرن) اطلاع کافی داشت.
• رزرو میز یکی از نکات مهم در ایجاد آرامش برای غذاخوردن قبل از ورود به رستوران است و با یک تماس تلفنی می‌توان اطلاعات زیادی از آن رستوران به‌دست آورد. در صورت رزرو لازم است که وقت‌شناس بوده و در وقت معین در آنجا حاضر شوید.
• پس از ورود به رستوران از نگاه کردن به چپ و راست و تماشای حاضران بپرهیزید، زیرا رفتار شایسته‌ای نیست.
• موقعیت قرار دادن کارد، چنگال و قاشق هر یک دارای معانی خاصی است که باید از آن آگاه بود.
• قرار گرفتن افراد پشت میز باید بر اساس سن و سال و معمولا افراد مسن‌در کنار یکدیگر و پس از آن افراد جوان‌تر در پایین میز باشند.
اگر چه گفتنی‌ها در مورد آداب غذا خوردن بسیار است، اما پسندیده‌تر آن است خانم‌های آشپز، در دنیای مجازی فقط به یاد دادن پخت غذا اکتفا نکنند و اندکی از چگونگی روش خوردن غذا نیز مطالبی را ارایه دهند.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای