آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30445

عسل چهل گیاه بهتر است یا آویشن؟

دو نوع عسل پرطرفدار در بازار همین عسل‌های آویشن و چهل گیاه هستند، در عسل آویشن زنبور از شهد گیاه آویشن تغذیه کرده است و در عسل چهل گیاه از چندین نوع گیاه تغذیه

عسل چهل گیاه بهتر است یا آویشن؟

کدام عسل خواص بیشتر دارد؟

دو نوع عسل پرطرفدار در بازار همین عسل‌های آویشن و چهل گیاه هستند، در عسل آویشن زنبور از شهد گیاه آویشن تغذیه کرده است و در عسل چهل گیاه از چندین نوع گیاه تغذیه کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، در خرید عسل معمولا این سوال مطرح می‌شود که کدام نوع عسل طبیعی بهتر است. عسلها بسته به اینکه زنبور از شهد چه گیاهی تغذیه کرده باشد باهم متفاوت هستند و این تفاوت علاوه بر خواص در طعم و رنگ هم وجود دارد.
بیشتر بخوانید: علل کریستالیزه شدن عسل
دو نوع عسل پرطرفدار در بازار همین عسل‌های آویشن و چهل گیاه هستند، در عسل آویشن زنبور از شهد گیاه آویشن تغذیه کرده است و در عسل چهل گیاه از چندین نوع گیاه تغذیه کرده است که اصطلاحا به آن چهل گیاه یا چند گیاه گفته می‌شود.
اگر به دنبال خرید عسل آویشن یا خرید عسل چهل گیاه هستید، در ادامه با عسل چهل گیاه و آویشن هم از نظر خواص و هم از نظر مشخصات و طعم و رنگ آشنا می‌شویم.

مشخصات عسل آویشن چیست؟

رنگ عسل آویشن مناطق مختلف باهم متفاوت است چرا که گیاه آویشن مناطق مختلف باهم تفاوت‌هایی دارند، اما به طور معمول رنگ آن کهربایی تیره است که کمی نیز به قرمزی می‌زند.
عسل آویشن از نظر طعم، طعم بسیار قویی دارد و شیرینی آن تقریبا متوسط است، به طور کلی عطر و طعم عسل آویشن ماندگاری بالایی دارد و با بو کردن آن می‌توانید عسل را به خوبی تشخیص دهید.
زمان برداشت عسل آویشن بسیار وابسته به منطقه‌ای است که این گیاه در آن قرار دارد. چون به گل نشستن این گیاه در مناطق مختلف متفاوت است. اما به طور معمول از اوایل تیرماه تا اواخر مرداد ماه و همچنین اوایل پاییز، زمان برداشت این نوع عسل است. بد نیست بدانید که گیاه آویشن ۲ یا ۳ بار در سال گل می‌دهد.

عسل آویشن چه خواصی دارد؟

آویشن را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین گیاهان درمانی در طول تاریخ دانست که فرهنگ‌های مختلف از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کرده‌اند و از آنجایی که عسل آویشن حاصل از شهد گیاه آویشن است، بیشتر خواص گیاه آویشن را با خود دارد. در ادامه با خواص عسل و البته گیاه آویشن آشنا می‌شوید.

عسل آویشن یک آنتی اکسیدان قوی است

عسل طبیعی ذاتا یک آنتی اکسیدان قوی است اما در بین همه عسل‌های طبیعی، عسل آویشن از نظر میزان آنتی اکسیدان، یک سر و گردن بالاتر قرار دارد.
اگر می‌خواهید بدانید که آنتی اکسیدان چه فایده ای دارد، باید بدانید که آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های ناپایداری که توسط نور خورشید، دود سیگار، آلودگی‌ هوا، سموم دفع آفات موجود در میوه‌ها و سیفی‌جات و… ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.
همچنین یک مطالعه ثابت کرده است که عسل آویشن در مورد باکتری‌های بد متعدد و سایر حشرات در بدن ما بسیار قوی عمل می‌کند.

عسل آویشن برای دستگاه گوارش مفید است

یکی دیگر از خواص عسل آویشن تاثیر آن بر روی بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. این عسل تاثیر زیادی بر روی هضم غذا داشته و ملین خوبی نیز به شمار می‌رود. اگر به صورت مدوام از این عسل استفاده شود باعث فعالیت طبیعی جهاز هاضمه می‌شود.

عسل آویشن از سرطان پیشگیری می کند

یک مطالعه یونانی نشان داد که آویشن سلول‌های سرطانی Ishikawa و سلول‌های سرطانی پروستات را در شرایط آزمایشگاهی کاهش می‌دهد. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که رژیم غذایی غنی‌شده با عسل آویشن ممکن است از فرآیندهای مرتبط با سرطان در سلول‌های سرطان سینه، پروستات و آندومتر جلوگیری کند.

مشخصات عسل چهل گیاه چیست؟

عسل چهل گیاه به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد چندین نوع گیاه مختلف از جلمه آویشن، گون و گیاهان مختلف دیگر استفاده کرده است.
معمولا عسل چهل گیاه هر منطقه به دلیل متفاوت بودن گل‌ها و گیاهان آن منطقه متفاوت است و به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشید که عسل چهل گیاه مناطق جنوبی با عسل چهل گیاه منطقه اردبیل و خلخال یکسان باشد چرا که پوشش گیاه این مناطق باهم متفاوت است.
عسل چهل گیاه از نظر رنگ و طعم در وضعیت ثابتی قرار ندارد و ممکن است عسل چهل گیاه یک منطقه تیره تر از منطقه دیگر باشد، اما به طور کلی به دلیل اینکه از گیاهان مختلفی استفاده شده است معمولا هم رنگ آن و هم طعم آن در وضعیت متوسط قرار دارد، یعنی رنگ آن نه خیلی تیره است و نه مانند عسل گون خیلی روشن است.
از نظر طعم هم شیرینی متوسطی دارد، نه مانند عسل گون شیرینی ملایم دارد و نه مانند عسل کنار بسیار شیرین است، با این حال همانطور که گفته شد عسل چهل گیاه هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است.

کدامیک سالم‌تر است، قند یا عسل؟ کدامیک سالم‌تر است، قند یا عسل؟

خواص عسل چهل گیاه چیست؟

از آنجایی که در عسل چهل گیاه زنبور از چندین نوع گیاه مختلف شهد گرفته است و این گیاهان در مناطق مختلف باهم متفاوت هستند، نمی‌توان همانند عسل‌های تک گل مانند آویشن، کنار، گون و… خواص مشخصی را برای آن در نظر گرفت، عسل چهل گیاه همان خواص عمومی عسل را دارد.

عسل چهل گیاه بهتر است یا عسل آویشن؟

در حقیقت نمی‌توان گفت کدام عسل بهتر است چرا که هر دو خواص بسیار زیادی دارند و از نظر طعم هم طرفداران خاص خود را دارند.
در حقیقت برای افرادی که به دنبال عسل برای بهبود سرفه و سرماخوردگی هستند عسل آویشن مناسب تر است چرا که میزان آنتی اکسیدان بیشتری دارد و عفونت کش قوی تری است.
از طرفی آنهایی که مایلند از خواص همه گیاهان استفاده کنند عسل چهل گیاه را انتخاب می‌کنند، هرچند که خواص کمی از گیاهان مختلف در آن وجود دارد اما در هر حال این تنوع خواص برای خیلی از مصرف کنندگان جذاب است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای