آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30557

فهرست‌های انتخاباتی اتاق بازرگانی و حواشی آن

انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، روز شنبه ( ۲۰ اسفند) برگزار خواهد شد و در زمان تبلیغات، جناح‌های مختلف در حال رقابت با یکدیگر هستند.

فهرست‌های انتخاباتی اتاق بازرگانی و حواشی آن
انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، روز شنبه ( ۲۰ اسفند) برگزار خواهد شد و در زمان تبلیغات، جناح‌های مختلف در حال رقابت با یکدیگر هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ، در سه شنبه‌ای که گذشت، آخرین جلسه از دوره نهم اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و تا پس از نوروز، تیم جدید کار خود را آغاز کنند.
بر خلاف دوره قبل، پیش بینی طرف پیروز انتخابات کاری دشوار است. چهار سال قبل، گروه موسوم به " ائتلاف برای فردا" با سر لیستی مسعود خوانساری به راحتی پیروز انتخابات شد و تمامی افراد حاضر در این لیست، به اتاق راه یافتند.
بیشتر بخوانید: تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه برای رفع مشکلات تجاری
هر چند در ماه‌های بعد، فهرست شکست خورده در انتخابات، ابهام‌هایی را درباره تقلب یا تخلف در فرایند رای گیری و صدور کارت‌های بازرگانی مطرح کرد، سرانجام اعضای اتاق بازرگانی تهران تا پایان کار خود را ادامه دادند.
در انتخابات پیش رو نیز همچنان ائتلاف برای فردا در عرصه رقابت حضور دارد اما تفاوت‌هایی قابل توجه را نسبت به گذشته تجربه می‌کند. مسعود خوانساری که دیگر امکان ریاست برای اتاق تهران را نداشت، به عنوان گزینه اصلی این گروه برای اتاق ایران مطرح بود اما سرانجام احراز صلاحیت نشد تا رسما در این عرصه حضور نداشته باشد.
هیچ یک از اعضای هیئت رییسه اتاق تهران نیز در انتخابات پیش رو حضور ندارند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که محمد اتابک، علا میرمحمد صادقی و ناصر ریاحی در انتخابات ثبت نام نکرده‌اند و صلاحیت فاطمه مقیمی نیز برای حضور در این عرصه احراز نشده است.
در میان دیگر اعضای فعلی اتاق نیز نبود محمد لاهوتی - رییس کنفدارسیون صادرات ایران - در میان ثبت نام کنندگان به چشم می‌خورد.
با این وجود ائتلاف برای فردا با نیمی از اعضای فعلی خود و نیمی از افراد جدید همچنان در انتخابات حضور دارد.
در میان دیگر رقبا، یک ائتلاف به نام " اتاق شفاف" نیز اعلام موجودیت کرده است. این ائتلاف که بخش مهمی از اعضای آن، چهار سال قبل نیز در فهرست رقبای ائتلاف برای فردا حضور داشتند نیز با حضور چهره‌هایی قدیمی و البته جدید در انتخابات حاضر خواهد بود.
محمدرضا بهزادیان - رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران - و حمید حسینی - عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق - احتمالا شناخته شده‌ترین افراد این فهرست هستند. چهار سال قبل این لیست با محوریت اسدالله عسگراولادی بسته شده بود که در سال‌های اخیر در گذشت و مجیدرضا حریری - رییس فعلی اتاق بازرگانی ایران و چین - نیز در انتخابات شرکت نکرده است.
آنچه که اصلی‌ترین چالش روزهای گذشته در میان فهرست‌ها بود اما به موضوع سرلیستی باز می‌گردد. ائتلاف برای فردا، ابتدا یحیی آل اسحاق - وزیر اسبق بازرگانی و رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران - را به عنوان سرلیست خود در انتخابات معرفی کرد اما پس از چند روز ناگهان نام آل اسحاق از فهرست اتاق شفاف سر براورد و به این ترتیب گروه نخست مجبور شد که او را از فهرست خود حذف کند.
به این ترتیب در حالی به روز انتخابات نزدیک می‌شویم که چهره کهنه کار نزدیک به حزب موتلفه، گزینه سرلیستی هر دو گروه بوده و حالا باید دید که سرانجام در روز انتخابات آیا شرایط برای بازگشت او به ریاست فراهم خواهد شد یا بخش خصوصی به فرد دیگری رای خواهد داد.
پس از انتخابات‌های استانی، اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معرفی خواهند شد و احتمالا در بهار سال آینده، رییس و هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز معرفی می‌شوند.
طبق قانون انتخابات، یک فرد نمی‌تواند همزمان رییس اتاق بازرگانی تهران و ایران باشد و با توجه به ثبت نام نکردن غلامحسین شافعی - رییس فعلی اتاق بازرگانی ایران - در انتخابات، احتمالا چالش اصلی رقبای امروز در سال آینده معرفی رییس اتاق ایران خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای