آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33332

هنگام سفر از پلمب‌ نبودن مقصدتان مطمئن شوید

هنگام سفر از پلمب‌ نبودن مقصدتان مطمئن شوید/آمار دقیقی از مراکز پلمب‌شده در دست نیست، اما بررسی اخبار منتشرشده نشان می‌دهد

هنگام سفر از پلمب‌ نبودن مقصدتان مطمئن شوید
اخبار سبز کشاورزی ؛ آمار دقیقی از مراکز پلمب‌شده در دست نیست، اما بررسی اخبار منتشرشده نشان می‌دهد تا امروز حداقل ۱۹ مرکز گردشگری و اقامتگاه، بیش از ۱۲۰ کافه یا رستوران، سه مرکز خرید و سه مجتمع تفریحی پملب شده‌اند که با وجود رفع پلمب همه آن‌ها به فاصله یک یا دو هفته، اقامتگاه بومگردی «پوریعقوب» در خواف خراسان‌رضوی همچنان تعطیل است؛‌ اتفاقی که در هر یک از این مراکز حداقل موجب بیکاری موقتی سه تا پنج نفر شده است.
خبر پلمب و تعطیلی دریاچه پارک جنگلی «شورمست» در سوادکوه به‌دلیل حجاب نداشتن گردشگران، آن هم در شرایطی که پلمب بومگردی «پوریعقوب» در خواف هنوز پابرجاست، یک‌بار دیگر موضوع تعطیلی اماکن گردشگری و ضرر و زیان شاغلان در این بخش را یادآوری کرد‎؛ ضرر و زیانی که گویی به بیش از دو سال محدودیت‌های کرونا پیوند خورد تا کمر گردشگری را خم کند.
آمار دقیقی از مراکز پلمب‌شده در دست نیست، اما بررسی اخبار منتشرشده نشان می‌دهد تا امروز حداقل ۱۹ مرکز گردشگری و اقامتگاه، بیش از ۱۲۰ کافه یا رستوران، سه مرکز خرید و سه مجتمع تفریحی پملب شده‌اند که با وجود رفع پلمب همه آن‌ها به فاصله یک یا دو هفته، اقامتگاه بومگردی «پوریعقوب» در خواف خراسان‌رضوی همچنان تعطیل است.
یک وکیل دادگستری: یک اصل کلی داریم به نام اصل شخصی‌بودن جرم و مجازات. توجه داشته باشید قانونگذار گفته است مجازات یا برای مباشر جرم است یا شرکای جرم یا معاون جرم به‌عنوان کسی که انجام جرم را تسهیل کرده است؛ به‌جز این افراد نمی‌توانیم افراد دیگر را مجازات کنیم

تعطیلی کسب‌وکارها

بررسی‌های نشان می‌دهد از میان همه واحدهای صنفی تعطیل‌شده دست‌کم ۱۹ مورد اقامتگاه یا مرکز گردشگری بوده‌اند: اقامتگاه «خانه عامری‌ها»، اقامتگاه «چاه عروس ابوزیدآباد»، شهر زیرزمینی «اویی» نوش‌آباد، اقامتگاه و کمپ گردشگری «متین‌آباد»، اقامتگاه بومگردی شهرستان ورزنه و «نایین قلعه» نایین در استان اصفهان، پارک طبیعت‌گردی یزد، باغ گردشگری «اورس» شاهرود در استان سمنان، بومگردی «پوریعقوب» خواف در خراسان‌رضوی، سه بومگردی در رشت در استان گیلان، آمل در استان مازندران و رابر در استان کرمان، یک مجتمع گردشگری و تفریحی در قزوین، دریاچه پارک جنگلی «شورمست» سوادکوه و مجموعه «شهید رجایی» ساری در استان مازندران، مجتمع گردشگری «مهر و ماه» و «دیر گچین» در استان قم، دریاچه «شیهون» در دزفول استان خوزستان.
البته خبرهایی هم از پلمب جشنواره لاله‌های آسارا از سوی مسئولان آن منتشر شده بود که بعدتر تکذیب شد.اگر رستوران‌ها، کافه‌ها‏، مجتمع‌های تفریحی و مراکز خرید را هم یک پای گردشگری بدانیم، در مجموع حدود ۱۵۰ مرکز وابسته به حوزه گردشگری پلمب شده‌اند.

رفع پملب به جز یک مورد!

آنطور که در احکام پلمب کسب‌وکارها آمده، این موضوع به‌دلیل بی‌حجابی، بدحجابی، نداشتن حجاب یا عدم توجه به رعایت عفاف و حجاب اتفاق می‌افتد. موضوعی که به گفته رئیس هیأت مدیره جامعه اقامتگاه‌های بومگردی ایران یک ضرر و زیان مالی هم برای مالکان کسب‌وکار و هم برای مسافران و گردشگران است.
«یاور عبیری» از فعالیت سه‌هزار و ۴۰۰ اقامتگاه بومگردی در سراسر کشور خبر می‌دهد که به‌طور میانگین، هر یک برای سه تا پنج نفر اشتغالزایی مستقیم داشته‌اند.
او توضیح می‌دهد که اقامتگاه‌ها در دوره شیوع کرونا تعطیل بودند و امسال تازه می‌خواستند دوباره کمی رونق بگیرند و ضرر خود را جبران کنند که آن هم به پلمب‌ها ختم شد.
عبیری آماری از تعداد اقامتگاه‌های پلمب‌شده ندارد، اما تأکید می‌کند بیشتر اقامتگاه‌ها رفع پلمب شده‌اند و فقط یک مورد خاص با گذشت بیش از سه‌ماه هنوز پلمب است که برای رفع پلمب آن هم رایزنی‌ها در حال انجام است. او اظهار امید‌واری می‌کند مشکل این اقامتگاه به‌زودی رفع شود.

ماجرای اقامتگاه «پوریعقوب»

هرچند عبیری نامی از اقامتگاه پلمب‌مانده نمی‌برد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این اقامتگاه همان بومگردی «پوریعقوب» است که از تاریخ ۱۱ فروردین تعطیل شده است.
بومگردی پوریعقوب در شهرستان خواف خراسان رضوی در باغی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع ایجاد شده و به‌دلیل نزدیکی به «آسباد»ها (قدیمی‌ترین آسیاب‌های بادی و عمودمحور) و باغ‌های «نشتیفان» (شهری در حاشیه جاده قاین) یکی از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های استان است.
مدیر این اقامتگاه «عبدالحق پوریعقوب» است که پیش از این به رسانه‌ها گفته بود اقامتگاهش به جرم «دایرکردن مرکز فساد و فحشا» در تاریخ یازدهم فروردین پلمب شده است. در حکم او که بعد از بازدید اداره اماکن و در دادگاه صادر شده، با تأیید وثیقه ۳۰۰ میلیونی، یک‌سال منع فعالیت به شش‌ماه کاهش یافته است.
او البته در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «همیشه یکی از دغدغه‌های گردشگری مسئولانه، رعایت آداب و فرهنگ مناطق مختلف است. اقامتگاه ما از معدود اقامتگاه‌هایی است که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود و رعایت حجاب برای ما نه اجباری که جزئی از فرهنگ مردم منطقه است.»

مجازات شخصی یا عمومی

مسئله اما فقط حجاب نیست، آنچه پلمب و بیکاری یک‌ماهه پوریعقوب و همسرش و چند نفر دیگر شده و علاوه‌بر نداشتن درآمد، قسط‌های تسهیلات دریافتی را روی دست او گذاشته در واقع از حوزه اختیارش خارج است. چند مسافر روسری بر سر نداشته‌اند و او چطور قرار بود آن‌ها را وادار به گذاشتن روسری کند؟
«حسن کیا» وکیل دادگستری دراین‌باره به خبرآنلاین گفته بود: «یک اصل کلی داریم به نام اصل شخصی‌بودن جرم و مجازات. توجه داشته باشید، قانونگذار گفته است مجازات یا برای مباشر جرم است یا شرکای جرم یا معاون جرم به‌عنوان کسی که انجام جرم را تسهیل کرده است؛ به‌جز این افراد نمی‌توانیم افراد دیگر را مجازات کنیم. قانونگذار هم جایی نگفته که ما می‌توانیم کشف حجاب یک پرسنل یا مشتری را دستاویزی کنیم برای بستن و پلمب‌کردن یک مرکز خرید.»
کیا با بیان یک وضعیت مشابه توضیح داده است: «تصور کنید در یک مرکز جرم دیگری اتفاق بیفتد، مثلاً عده‌ای با یکدیگر درگیر شوند یا یکی علیه دیگری سلاح سرد مانند چاقو بکشد، آیا در این موارد آن مرکز را پلمب می‌کنند؟ درباره حجاب هم همین استدلال وجود دارد؛ اگر عدم حجاب را یک جرم از منظر قانون در نظر بگیریم، نهایت یک جرم قانونی است که برای همان شخصی که رعایت نمی‌کند مجازات در نظر گرفته می‌شود و تسری این موضوع به موارد دیگر مانند پلمب‌کردن مبنای قانونی ندارد.»
نکته‌ای که «محسن برهانی» هم در توئیتی به آن اشاره کرده است: «کماکان مراکز تجاری به‌بهانه رعایت‌نکردن حجاب به‌صورت غیرقانونی پلمب می‌شوند. گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری. حقوق اصل شخصی بودن مجازات: نمی‌توان شخصی را به خاطر جرم شخص دیگر، مجازات نمود. قرآن: هیچ گنه‌کاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد (فاطر آیه ۱۸)

پیگیری تا کجا؟

برگردیم به آماری که رئیس هیأت مدیره جامعه اقامتگاه‌های بومگردی اعلام کرده بود؛ اشتغال سه تا پنج نفر به‌صورت مستقیم و میانگین در اقامتگاه‌ها. این آمار البته فقط به اشتغال مستقیم برمی‌گردد و ضرر و زیان مشاغل وابسته به مراکز گردشگری و گردشگران را هم باید در نظر گرفت؛ نکته‌ای که در صحبت‌های «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که وب‌سایت «جماران» منتشر کرده: «درباره مراکز اقامتی که عده زیادی رزرو و برنامه‌ریزی کردند، وقتی به خاطر یک تخلف خاص آنجا پلمپ می‌شود درواقع تضعیف حقوق عمومی است به‌خصوص گردشگران خارجی که برنامه‌ریزی می‌کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، مشکلات دیگری در کشور پیدا می‌کند.»
«علی‌اصغر شالبافان» معاون گردشگری ایران پیش از این آن‌طور که در وب‌سایت «فراز» منتشرشده گفته است که «تا کنون ۲۵۸ مرکز گردشگری ۴۱ تذکر گرفته‌اند و ۱۷ واحد نیز تعلیق شده‌اند.» هرچند او تاکید می‌کند که این آمار ارتباطی با موضوع حجاب نداشته و مربوط به موارد کیفی مراکز بوده است.‎
او البته در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۱ هم در نشست خبری ستاد مرکزی خدمات سفر تأکید کرده بود «از نخستین ساعاتی که مشکلاتی برای برخی از مراکز گردشگری رخ داد با حفظ ارزش‌ها و تضمین سلامت اجتماعی پیگیر رفع آن شده‌ایم.»
این پیگیری‌ها اما حداقل در یک مورد بی‌نتیجه مانده و در موارد دیگر هم با پلمب یک یا دوهفته‌ای همراه بوده است؛ یعنی با در نظر گرفتن حداقل سه شاغل در مراکز گردشگری، حداقل ۲۷ نفر برای مدتی درآمد نداشتند و درباره اقامتگاه «پوریعقوب» هم همان‌طور که شنیده‌ها نشان می‌دهد شش خانوار بیش از یک‌ماه است که درآمدی ندارند.
«حرمت‌الله رفیعی» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم در گفت‌وگویی با یکی از وب‌سایت‌های خبری گفته بود که «پلمپ‌کردن مراکز و اقامتگاه‌های گردشگری لطمه بزرگی به گردشگری وارد و جامعه را تحریک می‌کند.»
رئیس هیأت مدیره جامعه اقامتگاه‌های بومگردی: اقامتگاه‌ها در دوره شیوع کرونا تعطیل بودند و امسال تازه می‌خواستند دوباره کمی رونق بگیرند و ضرر خود را جبران کنند که آن هم به پلمب‌ها ختم شد

بیراهه از سیاست‌ها

با همه انتقادها وارد بر پلمب کسب‌وکارها به‌ویژه در حوزه گردشگری که قرار بود بعد از دوران کرونا نفسی تازه کند، پلمب مراکز گردشگری، اقامتگاه‌ها، مجموعه‌های تفریحی،‌ مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید ادامه دارد. همان‌طور که در آخرین مورد هم همان‌طور که گفته شد روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت شاهد تعطیل‌شدن پارک جنگلی و دریاچه شورمست در سوادکوه مازندران بودیم.
این اتفاق‌ها در شرایطی می‌افتاد که «علی‌اصغر شالبافان» معاون گردشگری ایران به «باشگاه خبرنگاران جوان»‌ گفته بود «امکان صدور مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای واحدهای بومگردی وجود دارد.»؛ امکانی که با هدف رونق گردشگری، اشتغالزایی در این بخش و در سیاست‌های بلندمدت خروج از اقتصاد نفتی با درآمدزایی از بخش‌های دیگر انجام شده است، اما آیا پلمب واحدهای گردشگری و اقامتی آن هم دقیقاً در روزهایی که اوج سفر است و گردشگران بسیاری برای دیدن مناطق خوش آب‌و‌هوای ایران راهی استان‌های مختلف می‌شوند، در راستای این سیاست کلان است؟
از طرفی از آنجا که بخشی از جامعه روستایی کشور، از طریق گردشگری و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی امرار معاش می‌کند، پلمب و تعطیلی این مراکز تأثیر چشمگیری بر معیشت بخشی از روستاییان کشور دارد.

منبع پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

  • سهراب پاسخ به نظر

    آیا خیابان‌های شهر را هم پملب می‌کنید؟
    آیا شهردار را هم توقیف می‌کنید؟
    یا فقط این قانون های … برای مردم بی پناه است؟

چندرسانه‌ای