آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26521

ورود ریال دیجیتال به بازار پول کشور

بانک مرکزی درحالی از اجرایی شدن فاز اجرای آزمایشی ریال‌دیجیتال از هفته آینده خبر می دهد که کارشناسان چنین اقدامی را در حوزه پولی کشور بسیار ارزشمند دانسته

ورود ریال دیجیتال به بازار پول کشور
بانک مرکزی درحالی از اجرایی شدن فاز اجرای آزمایشی ریال‌دیجیتال از هفته آینده خبر می دهد که کارشناسان چنین اقدامی را در حوزه پولی کشور بسیار ارزشمند دانسته به شرط اینکه زیرساخت های آن آماده باشد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ ظهور پول دیجیتال و توسعه بازارهای نوین رمزارزها چندین سالی است مردم و سرمایه گذاران زیادی را دراقصی نقاط دنیا جذب خود کرده است این بازارهای نوظهور پرطرفدار هرچند فیزیکی نبوده و بصورت مجازی فعال اند اما توانسته اند با پرداخت سود و ارایه خدمات مناسب به سرمایه گذاران در این عرصه خیلی سریع جای خود را بین سری بازارهای سرمایه گذاری که بیش از یک قرن تجربه دارند به خوبی باز کنند.
درچنین شرایطی با ورود خیلی از کشورها به بازار مجازی رمزارزها و توجه آنها به ایجاد زیرساخت های لازم برای الکترونیکی کردن پول در عصر دیجیتال این روزها تبادلات پولی و انجام سرمایه گذاری‌ها به نوعی از بازارفیزیکی به بازارهای مجازی کوچ کرده است آنگونه که با پیشرفت های الکترونیکی هم اکنون دنیا در مسیری گام برمی دارد که انجام فعالیت های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری و حتی انجام امورات روزمره مردم بر بستر اینترنت صورت می گیرد زیرا با استفاده از ابزارهای موجود می توان در کمترین زمان ممکن از این طریق به آخرین خدمات مورد نیاز دست یافت.
اغلب کشورها با طراحی پول های خود بصورت دیجیتال در مسیری گام برمی دارند که بتوانند از قافله پیشرفت در این زمینه جا نمانند چرا که بی تفاوتی در چنین بخشی با توجه به پیشرفت های دنیا در عصر دیجیتال می تواند در آینده تبعات منفی را در پی داشته باشد.

ورود پول جدید به بازار از هفته آینده!

البته اغلب کشورها با طراحی پول های خود بصورت دیجیتال در مسیری گام برمی دارند که بتوانند از قافله پیشرفت در این زمینه جا نمانند چرا که بی تفاوتی در چنین بخشی با توجه به پیشرفته ای دنیا در عصر دیجیتال می تواند در آینده تبعات منفی را در پی داشته باشد. ایران نیز طی چند ماه گذشته اقدامات خود را برای پیاده سازی ریال دیجیتال بکار گرفت آنطور که طبق گفته معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در شهریورماه امسال سه بانک در محدوده ۵۰۰ کاربر اقدام به پیاده‌سازی ریال دیجیتال کردند و ۹ بانک دیگر هم آماده ورود به این عرصه هستند.
بدین ترتیب تا چند روز آینده قرار است فاز اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در کشور آغاز شود. از طرفی دستگاه‌های دریافت اسکناس در حال ورود به بانکداری دیجیتالی هستند و میزان تصفیه پول در سامانه ساتنا به عدد بیست هزار هزارمیلیارد تومان رسیده و از سوی دیگر ۸ میلیون پایانه فروشگاهی در کشور فعال است. با این وجود با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین می‌توان دریچه محصولات را به روی مردم باز کرد همانگونه که برخی خدمات روی موبایل‌بانک و کیف پول الکترونیکی کاربران قابل انجام است. به هر حال با توجه به اینکه تحول دیجیتال یک تفکر و دربرگیرنده آموزش، رفتار بانک با مشتری، نوع خدمات و … است، بنابراین مفهوم بانکداری در حال تحول بوده و سرعت تحول آن، چنان بالاست که نیازمندی‌ها نیز به این موضوع رو به گسترش است.
هنوز اطلاعات شفاف و جامعی در خصوص اینکه انجام فعالیت ریال دیجیتال مبتنی بر بستر بلاکچین طراحی شده به صورتی شفاف اعلام نشده است و اظهارات ضد و نقیضی در این زمینه مطرح و به گوش می رسد

اطلاعات شفافی از جزئیات ریال دیجیتال هنوز در دسترس نیست

محسن رضایی صدرآبادی، دبیر کارگروه رمزارزها در ستاد تحول دولت درباره اینکه قراراست در روزهای آتی فاز آزمایشی ریال‌ دیجیتال در کشور با توجه به وعده بانک مرکزی عملیاتی شود آیا زیرساخت های آن برای مردم و سیستم بانکی فراهم شده یا خیر؟ گفت: همانطوری که بانک مرکزی اعلام کرده است؛ زیرساخت های مرحله اول این فن آوری آماده بوده اما اطلاعاتی از جزئیات چنین پروژه مهمی هنوز به صورت واضح در دسترس نیست ولی وعده داده شده که اطلاعات ریز آن نیز با حفظ چارچوب هایی در آینده اعلام شود.
وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات شفاف و جامعی در خصوص اینکه انجام فعالیت ریال دیجیتال مبتنی بر بستر بلاکچین طراحی شده به صورتی شفاف اعلام نشده است، گفت: اظهارات ضد و نقیضی در این زمینه مطرح وبه گوش می رسد دلیل آن نیز این است که عده ای معتقدند؛ فعالیت ریال دیجیتال در قالب بلاکچین صورت گیرد اما اینکه کاربرد ریال دیجیتال عمومیت پیدا کند همچنان دارای ابهاماتی است که البته این موضوع بایستی بصورتی شفاف بیان شود. به طور مثال هم اکنون فعالیت بیت کوین به روشنی عمومیت دارد و کاربران تراکنش های آن را می بینند علاوه بر این زنجیره بلوکی سطح تراکنش ها نیز در هر نقطه از دنیا قابل رویت است.
ورود ریال دیجیتال به بازار اقدام شایسته ای است اما به شرط اینکه زیرساخت های آن به درستی آماده باشد چرا که این فن آوری می تواند با هوشمندسازی مبتنی بر اطلاعات دیتاها بلا درنگ مشکل تراکنش های بین بانکی را به خوبی رصد کند

رصد تراکنش های بین بانکی با ورود ریال دیجیتال به بازار پول

این کارشناس و آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی در ادامه افزود: چنانچه فعالیت ریال دیجیتال مبتنی بر بلاکچین باشد بایستی زیرساخت های شبکه های پرداخت چون سانتا، پایا، شتاب و…نیز دچار تغییر شوند که این موضوع نیز داستان خود را دارد البته نظر بنده این بود که رمز ارز پول ملی در کشور شکل اجرایی به خود می گرفت چرا که دردسر چندانی نداشت و همه چیز آن شفاف بود. حال با این وجود چنانچه رمز ارز ریال به این شکل یعنی بر بستر بلاکچین انجام شود درعمل دیگر زیرساخت های پایا و سانتا کارایی چندانی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: ورود ریال دیجیتال به بازار با توجه به پیشرفت های جهانی درعرصه بانکداری دیجیتال و ضرورت آن کار شایسته ای است اما همانطور که گفته شد به شرط اینکه زیرساخت های آن به درستی آماده باشد چرا که این اقدام می تواند با هوشمندسازی مبتنی بر اطلاعات دیتاها در آن واحد و بلا درنگ مشکل تراکنش های بین بانکی را به خوبی رصد کند از طرفی نیز ویژگی ریال دیجیتال شفاف سازی عملکردها از طریق بلاکچین است و با این اقدام می توان برای شبکه بانکی کل کشور دسترسی به تراکنش آزاد شود.
رضایی صدرآبادی درباره اعلام زمان مشخص برای اجرایی شدن فعالیت ریال دیجیتال ازهفته آینده در کشور خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مسئولان نباید زمان های معین و مشخصی را برای ورود ریال دیجیتال به بازار اعلام کنند تا در صورت عدم اجرا در وقت مقرر اعتماد مردم سلب نشودزیرا این زمانها به دلایلی دچار تغییر می شود آنچنان که صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در ماههای ابتدایی سال وعده ورود ریال دیجیتال به بازار را پایان شهریور اعلام کرد اما پس از چندی گفت؛ عملیاتی شدن آن در مهر ماه یا آبان و اکنون نیز قرار است این نوع رمز ارز اوائل دیماه به بازار بیاید.
چون سرورهای ریال دیجیتال در بانک مرکزی متمرکز است این فن آوری عمومیت کلی ندارد و فقط بانکها می توانند از آن استفاده کنند و مردم عادی به دلیل عدم قراردادهای هوشمند در حد نقل و انتقال پول می توانند از این فن آوری نوین بهره مند شوند

تحول آفرینی در بازار پول کشور با ورود ریال دیجیتال به بازار

کاوه مشتاق، کارشناس فن آوران زنجیره بلوکی انجمن بلاکچین نیز درباره کارایی و تحول آفرینی ریال دیجیتال گفت: اقدام بانک مرکزی را در این زمینه را باید به فال نیک گرفت، از دیدگاه بانک مرکزی ریال دیجیتال به عنوان یک نوع پول جدید است که به بازار می آید و این نوع پول قابلیت انتقال با استفاده از فن آوری بلاکچین را دارد اما معایب آن این است چون سرورهای آن در بانک مرکزی متمرکز است عمومیت کلی ندارد و فقط بانکها می توانند از آن استفاده کنند و مردم عادی به دلیل عدم قراردادهای هوشمند در حد نقل و انتقال پول می توانند از این فن آوری نوین بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه بهتر بود بانک مرکزی فرایند را در مسیر استفاده عموم از این فن آوری تسهیل می کرد، گفت: دولت و در ذیل آن بانک مرکزی برای جلوگیری از مسئله پولشویی کاری کرده است که مردم فقط درحد نقل و انتقال پول و انجام خرید از ریال دیجیتال استفاده کنند از طرفی نیز دسترسی به امکانات و استفاده از تکنولوژی بالاتر مثل قرارداد هوشمند در این فن آوری جدید از مردم عادی گرفته شده است، امید است در گام های بعدی با حفظ چارچوبها تغییراتی برای استفاده عموم از پول دیجیتال فراهم شود.
بنا به این گزارش، با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک، ریال دیجیتال قرار بود شهریورماه امسال به جرگه پولی کشور بپیوندد اما به دلایلی در آن موقع شکل اجرایی به خود نگرفت، حال قراراست تا چند روز آینده فاز اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در کشور آغاز شود. از طرفی با توجه به افزایش استفاده از کیف پول الکترونیکی و با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین می‌توان دریچه محصولات را به روی مردم باز کرد همانگونه که برخی خدمات روی موبایل‌بانک و کیف پول الکترونیکی کاربران قابل انجام است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای