آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26870

گوشت قرمز چقدر مضر است؟

کنجکاوی درباره این موضوع که یک تکه گوشت ضخیم قرمز رنگ تا چه اندازه می‌تواند برای سلامتی مضر یا مفید باشد تا حدی است که این روزها ذهن بسیاری از آدم‌ها

گوشت قرمز چقدر مضر است؟
کنجکاوی درباره این موضوع که یک تکه گوشت ضخیم قرمز رنگ تا چه اندازه می‌تواند برای سلامتی مضر یا مفید باشد تا حدی است که این روزها ذهن بسیاری از آدم‌ها را به خود مشغول نموده، چرا که جدال بین گوشتخواران و گیاه‌خواران که هر یک به نوبه خود دلایل کافی داشته و گاه حتی به جدال جهانی منجر می‌شود، به امری بحث برانگیز و دائمی مبدل شده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مطالعات و بررسی‌های بسیاری بر روی چگونگی شواهد موجود نسبت به تاثیر گوشت قرمز بر روی سلامتی انسان‌ها انجام شده است. یک موسسه مطالعاتی در زمینه اندازه‌گیری ابعاد سلامتی (IHME) که به منزله یک مرجع جهانی عمل می‌نماید، طی تحقیقاتی در 180 زمینه و از جمله خطرات دود سیگار در سرطان ریه و همچنین مصرف گوشت قرمز، بررسی‌هایی را انجام داده است. در میان این 180 زمینه تحقیقاتی، رابطه بین مصرف دخانیات و سرطان ریه، بالاترین امتیاز را به دست آورد، چرا که سیگار کشیدن موجب بالا رفتن فشار خون و بیماری‌های قلبی/عروقی بوده و آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهند تا آینده‌ای دور نیز در بروز این عوارض نقش خواهد داشت.
اما شواهد لازم در مورد خوردن مقدار زیادی از گوشت قرمز فرآوری نشده و رابطه آن با سکته قلبی در مقایسه با مصرف دخانیات چندان قابل توجه نبود. به موازات نظریه فوق اما نتایجی در ارتباط بین گوشت قرمز با سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، بیماری دیابت و کاهش اکسیژن‌رسانی به ماهیچه‌های قلب، به دست آمد.

درباره سبزی‌ها

طی مطالعات به عمل آمده بر روی 4/6 میلیون شرکت کننده در 34 کشور، پنجاه محور مطالعاتی در مورد تاثیر خوردن سبزی‌ها بر روی سلامت افراد به عمل آمد. در میان افرادی که تا 4 نوبت در روز سبزی مصرف می‌کنند، یک کاهش 23 درصدی از صدمات وارد به ماهیچه‌های قلب دیده شد. اما این اثرگذاری بر روی بیماران دیابتی کمتر بود، در مورد کاهش خطرات قلبی_عروقی، خوردن سبزی‌ها اثرات قابل توجهی داشت. به هر حال، مصرف گوشت‌های فرآوری شده نظیر سوسیس‌ها و بیکن، رابطه آشکاری با انواعی از بیماری‌ها و خطر ابتلا به آن‌ها دارد.
در یک بررسی دیگر توسط دانشگاه آکسفورد، محققان رابطه مصرف گوشت قرمز را با برخی از بیماری‌ها تایید کردند.
نتایج به دست آمده نشان داد که حتی در یک روند معمولی از مصرف گوشت قرمز امکان ابتلا به برخی از بیماری‌ها از قبیل دیابت، ذات‌الریه(پنومونیا) و بیماری‌های قلبی/عروقی وجود دارد اگر چه موجب کاهش کم خونی می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده می‌تواند با سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.
این مطالعه بر روی 475 هزار نفر افراد بزرگسال که به دلیل بیماری‌های غیرسرطانی در بیمارستان‌ها بستری شده بودند به عمل آمد. در این بررسی، چگونگی مصرف گوشت فرآوری و غیرفرآوری شده در سه نوبت در هفته، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، چاقی و داشتن اضافه وزن و خوردن اندک میوه، سبزی، ماهی و انواع فیبر، ثبت و تجزیه و تحلیل شد.
نتایج به دست آمده این گونه بود: مصرف گوشت‌های قرمز فرآوری و غیرفرآوری شده موجب خطرات بالایی در بیماری‌های ماهیچه‌های قلب، ذات الریه، برگشت برخی از بیماری‌ها، گرفتگی روده بزرگ و دیابت می‌شوند. مصرف زیاد گوشت مرغ موجب ریفلاکس روده‌ای، دیابت و بیماری کیسه صفرا می‌گردد. مصرف هر 30 گرم گوشت مرغ اضافی باعث افزایش 17 درصدی از ریفلاکس روده‌ای و 14 درصدی ابتلا به دیابت می‌شود. همچنین معلوم شد که مصرف گوشت‌های قرمز و مرغ فرآوری نشده باعث کاهش کمبود آهن یا کم خونی می‌گردد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۹ - آذر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای