آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16399

۳ توله یوزپلنگ ایران به دنیا آمدند

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از زایمان ماده یوز خارتوران شاهرود خبر داد و گفت: سه توله یوز توسط این یوز مادر به نام «ایران» به دنیا آورده شد.

۳ توله یوزپلنگ ایران به دنیا آمدند
مدیرکل محیط زیست استان سمنان از زایمان ماده یوز خارتوران شاهرود خبر داد و گفت: سه توله یوز توسط این یوز مادر به نام «ایران» به دنیا آورده شد.
به گزارش مزرعه سبز ، بهرام علی ظاهری از زایمان یوز ایران خبر داد و بیان کرد: پس از جفت‌گیری موفق ایران و فیروز دو یوزپلنگ آسیایی جوان در مرکز تحقیقات بین‌المللی پارک ملی توران، سه یوز جدید متولد شد.
وی افزود: این نخستین بار در جهان است که یوز آسیایی به‌صورت طبیعی در اسارت باردار و موفق به دنیا آوردن توله می‌شود.

نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت

همچنین علی سلاجقه با اعلام خبر تولد نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، اظهار داشت: با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این حیوان، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.
وی افزود: با توجه به حضور تیم دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: اقدامات اولیه دامپزشکی یوز ماده ایرانی ایران انجام‌شده و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.
سلاجقه اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، بتوانیم با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

یوزها در هر بارداری دو تا ۶ توله به دنیا می‌آوردند

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده‌شده است تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا ۶ توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم از نظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.
توله‌های ایران یوزپلنگ مرکز تکثیر یوز آسیایی پارک ملی توران شاهرود امروز یکشنبه پا به عرصه گیتی گذاشتند تا بعد از مدت‌ها یک خبر خوش به دوستداران محیط زیست ایران زمین بدهند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای