آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34365

آبیاری ریشه‌ای، روشی برای مدیریت مصرف آب

جمعه دردی‌شفیعی، باغدار و کشاورز اهل روستای گوکچه شهرستان کلاله استان گلستان است که با ابتکار خود شش سال است روش آبیاری ریشه‌ای را برای درختان زیتون خود عملیاتی

آبیاری ریشه‌ای، روشی برای مدیریت مصرف آب
جمعه دردی‌شفیعی، باغدار و کشاورز اهل روستای گوکچه شهرستان کلاله استان گلستان است که با ابتکار خود شش سال است روش آبیاری ریشه‌ای را برای درختان زیتون خود عملیاتی کرده است، وی معتقد است با آبیاری ریشه‌ای یا تزریقی می‌توان علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف آب، از سله بستن خاک و همچنین رشد علف‌های هرز در سطح خاک جلوگیری کرد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک، استان گلستان | در این روش آبیاری وی با قرار دادن یک لوله پی‌وی‌سی در عمق ۴۰ سانتی متری عمق خاک و به فاصله ۳۰ سانتی متری از تنه درخت، آب مورد نیاز درخت را مستقیما با قراردادن قطره چکان روی لوله به سمت ریشه درخت هدایت می‌کند.
بیشتر بخوانید: منابع آب در شمال مدیون جنگل‌های هیرکانی

آبیاری ریشه‌ای، روشی برای مدیریت مصرف آب آبیاری ریشه‌ای، روشی برای مدیریت مصرف آب

تزریق آب از طریق لوله به ریشه

در آبیاری به روش‌های غرقابی علاوه‌بر اینکه بخش زیادی از آب در سطح خاک و در مقابل نور خورشید تبخیر می‌شود، سبب فرونشست خاک و رویش علف‌های هرز در اطراف تنه درختان هم می‌شود که با مصرف بالای ۷۰ درصد آب فقط ۱۰ تا ۲۵ درصد از آب مصرفی را نصیب ریشه درخت می‌شود.
برای اجرای این شیوه در باغ‌هایی که روش قطره‌ای را دارند، می‌توان فقط با قرار دادن یک قطعه لوله در ریشه درخت، آب قطره‌ای را از طریق این لوله مستقیما به ریشه تزریق کرد. با این لوله، اکسیژن کافی هم به ریشه درخت می‌رسد.
بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری روی زمین با کشت بی‌خاک‌ورزی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای