آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22868

ساداتی نژاد ابلاغ نشدن الگوی کشت را شفاف سازی کند

بعد از مدت وعده و عید برای تهیه و ابلاغ الگوی کشت در پایان شهریورماه گذشته، حالا معلوم شده که خبری از ابلاغ الگوی کشت نیست.

ساداتی نژاد ابلاغ نشدن الگوی کشت را شفاف سازی کند
بعد از مدتی وعده و عید برای تهیه و ابلاغ الگوی کشت در پایان شهریورماه گذشته، حالا معلوم شده که خبری از ابلاغ الگوی کشت نیست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، نادر کریمی جونی: آقای وزیر که شنبه پیش گفته بود یکشنبه هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور این الگو ابلاغ می‌شود، اما در آن روز نه آن جلسه با حضور معاون اول برگزار شد و نه الگویی برای کشت رونمایی شد.
اکنون زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که اساساً چیزی برای ابلاغ به‌عنوان الگوی کشت وجود ندارد یا وزارت جهاد کشاورزی نمی‌خواهد به تنهایی بار مسئولیت ابلاغ و اجرای این الگو را بپذیرد.
البته گمان می‌رود که واقعاً ساداتی‌نژاد و همکارانش چیزهایی به‌عنوان یا معنی الگوی کشت تهیه و تدوین کرده‌اند و آماده بودند که در صورت همراهی سایر اعضای هیات دولت از ابلاغ و اجرای آن دفاع کنند؛ اما بعد ترسیده‌اند که مبادا کسانی که در هیات دولت هستند و مسئولیت‌هایی اجرایی مرتبط با کشاورزی را برعهده دارند از این همراهی شانه خالی کنند و وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به انجام این مسئولیت نباشد، در این صورت چه رخ خواهد داد؟
البته اجرای الگوی کشت در همه دوران سخت و دشوار بوده و به جرئت می‌توان گفت این ناکامی همیشه به همراهی نکردن دستگاه‌های دیگر، وزارتخانه‌های مرتبط و مقامات ارشد در دولت نسبت داده شده و در این بار مقصرانی به جز وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است.
اینکه آیا مقصران معرفی شده واقعا در فرایند ناکام ماندن اجرای الگو تاثیر داشته‌اند یا برای فرافکنی آنها مقصر معرفی شده‌اند چندان روشن نیست و اهمیتی هم ندارد؛ اما این ناکامی‌ها احتمالاً ساداتی نژاد و همکارانش را بر آن داشته تا این بار خواستار به میدان آمدن همه دستگاه‌ها، مجموعه‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط شود.
به همین دلیل خواسته‌اند تا کمیته ملی برای اجرای الگوی کشت تشکیل شود و مسئولیت آن را معاون اول رئیس جمهور که دومین مقام دولت محسوب می‌شود برعهده گیرد.
همین که جلسه یکشنبه گذشته برگزار نشد و از الگوی کشت رونمایی نشد، نشان می‌دهد که نگرانی وزیر جهاد و همکاران او دست کم حداقلی از مبنا داشته است؛ چراکه اگر معاون اول رئیس جمهور به میدان می‌آمد و مسئولیت هماهنگ‌کنندگی را برای ابلاغ تنفیذ و اجرای این الگوی کشوری را برعهده می‌گرفت؛ اما احتمالا محمد مخبر این مسئولیت و تشکیل کمیته ای ملی را بپذیرد و به همین دلیل نه جلسه یکشنبه برگزار و نه الگوی کشت ابلاغ شده است.
در واقع محمد مخبر نخواسته دردسرهای زیادی برای خودش به وجود بیاورد و به پیچیدگی‌های کاری خودش چیزهایی دشواتر اضافه کند.
در مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌هایی که در روزهای اخیر از زبان همکاران وزیر جهاد کشاورزی شنیده شده، چنین به نظر می‌آید که این وزارتخانه تشکیل کمیته ملی اجرای الگوی کشت را به عنوان پیش شرط انجام این وظیفه در نظر گرفته است و به‌همین دلیل اگر آن کمیته تشکیل نشود بعید به نظر می‌رسد که الگوی کشت ابلاغ و اجرایی گردد.
اکنون این سوال وجود دارد که با وجود تجربه‌های گذشته، آیا پیش از دادن دعده‌های مختلف امکان پذیر نبود که در این باره بین ساداتی‌نژاد و سایر مقامات دولت ازجمله محمد مخبر رایزنی و گفتگو صورت می‌گرفت و سپس درباره تدوین، ابلاغ و اجرای الگوی کشت وعده داده می‌شد؟
نمی‌توان انکار کرد که ساداتی نژاد و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به دشواری‌ها و موانع اجرای الگوی کشت اشراف کامل داشته‌اند؛ اما اینکه با چنین اشراف و آگاهی باز هم وعده‌هایی داده‌اند و به آن عمل نکرده‌اند ابهام بزرگی است که باید000 وزیر به میدان بیاید و درباره ان توضیح دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای