آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37945

افزایش صید ایران از اقیانوس هند

حدود ۲۰ سال پيش سهم كشور در بهره‌برداري از ذخاير تون ماهيان در اقيانوس هند حدود ۷ درصد بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است

افزایش صید ایران از اقیانوس هند
حدود ۲۰ سال پيش سهم كشور در بهره‌برداري از ذخاير تون ماهيان در اقيانوس هند حدود ۷ درصد بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ۳۲ كشور عضو كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند هستند و حدود ۴۵ كشور از ذخایر تون ماهيان اقيانوس هند بهره‌برداري مي‌كنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ براساس آمار منتشرشده از سوی سازمان شیلات کشور، ايران در صيد «تون ماهيان» در محدوده‌‌ صيدگاهي غرب اقيانوس هند رتبه‌‌ اول، در كل اقيانوس هند رتبه‌‌ دوم و در جهان رتبه‌‌ دوازدهم را به خود اختصاص داده است. در میان استان‌های کشور هم بیشترین صید در این اقیانوس مربوط به سیستان‌وبلوچستان است.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران به «پیام ما» توضیح می‌دهد که بیش از ۱۳۰۰ فروند شناور ايران در «كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند» به ثبت رسيده است: «ما اکنون در مرحله‌‌ تدوين معيار‌هاي سهميه‌بندي براي صيد تون ماهيان در اقيانوس هند قرار داريم و براساس ارزيابي‌ای كه كميته‌‌ علمي كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند انجام داده است، پنج گونه از تون و شبه تون ماهيان شامل «هوور مسقطي»، «تون چشم درشت»، «شير»، «هوور« و «مارلين» بي‌رويه صيد شده است و در منطقه‌‌ قرمز قرار دارند و بر همين اساس قطعنامه‌هايي صادر شده است كه به كشور‌هاي عضو توصيه به كاهش تلاش صيد و كاهش ميزان صيد شده است.»
«مصطفی بهشتیان» توضیح می‌دهد که «تون» و «شبه تون» ماهيان جزو ماهيان مهاجر دوكاشانه‌اي با مهاجرت‌هاي طولاني هستند.
حدود ۸ درصد صيد جهان را به خود اختصاص مي‌دهند، اما در ايران بيش از ۴۵ درصد صيد كشور، مربوط به تون و شبه تون ماهيان است: «اين نشان‌دهنده‌‌ اهميت و جايگاه صيد تون ماهيان در فعاليت‌هاي صيد و صيادي و صنعت شيلات كشور است، به‌طوري‌كه حدود شش هزار فروند از ۱۱ هزار فروند شناور‌هاي صيادي كشور در صيد درشت ماهيان فعاليت دارند و در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴۸ هزار تن از ذخایر مذكور را در صيدگاه‌هاي خليج فارس، درياي عمان و اقيانوس هند صيد كردند كه نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. حدود ۲۰ سال پيش سهم كشور در بهره‌برداري از ذخایر تون ماهيان در اقيانوس هند حدود ۷ درصد بود كه با سياستگذاري‌هاي كلان شيلات، سرمايه‌گذاري‌هاي انجام‌شده، ايجاد زيرساخت‌ها، آموزش و هدايت بهره‌برداران، اكنون به حدود ۱۴ درصد افزايش يافته است و تقريباً رشد دو برابري داشتيم.
به گفته‌‌ معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران سيستان‌وبلوچستان به‌دليل همجواري با درياي عمان و دسترسي به اقيانوس هند بيشترين سهم صيد را به خود اختصاص داده است: در سال ۱۴۰۱، حدود ۶۱ درصد صيد تون و شبه تون‌ ماهيان سهم صيادان استان سيستان‌وبلوچستان، ۲۸ درصد هرمزگان، ۹ درصد بوشهر و حدود ۲ درصد استان خوزستان بوده است. بر‌اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، جمهوري اسلامي ايران از بهمن سال ۱۳۸۰ به عضويت كميسيون تون‌ماهيان اقيانوس هند درآمده است.»
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای