آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32373

بحران تامین سموم کشاورزی به‌دلیل عدم تخصیص ارز

مسعود گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی، با اشاره به عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و تکنیکال ساخت سموم دفع آفات نباتی

بحران تامین سموم کشاورزی به‌دلیل عدم تخصیص ارز
مسعود گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی، با اشاره به عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و تکنیکال ساخت سموم دفع آفات نباتی، اعلام کرد: کمبود این نهاده‌ها، تولیدات کشاورزی را با بحران جدی مواجه خواهد کرد و لازم است که به‌سرعت نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.
گیل‌آبادی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی عنوان کرد: این مشکل به حدی است که کالاهای وارداتی از یک ماه قبل در گمرک معطل مانده و به‌دلیل اختصاص نیافتن ارز، امکان ترخیص آنها وجود ندارد.
بیشتر بخوانید: بازارهای هدف صادرات سم از دست رفت

ایجاد مشکل از زمان رئیس جدید بانک مرکزی

وی گفت: متاسفانه این مشکل با تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی رخ داده و ثبت سفارش‌هایی که مربوط به این نهاده‌های بخش کشاورزی است با تعلل و دشواری‌های زیادی انجام می‌گیرد.
گیل‌آبادی توضیح داد: پیش از این و در دوره رئیس سابق بانک مرکزی، ثبت سفارش‌هایی که حداکثر ظرف مدت 24 ساعت انجام و ارز تخصیص داده می‌شد، در حال حاضر 40 روزه نیز انجام نمی‌شود و باعث شده که این مواد مورد نیاز ساخت سموم در گمرک معطل بماند و خلأ شدیدی در تامین سموم کشاورزی اتفاق بیفتد.

کاهش محصولات کشاورزی در نبود سموم

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: با توجه به اینکه امسال بارندگی‌های زیادی را در کشور شاهد بودیم، احتمال شیوع آفات، بیماری‎ها، قارچ‌ها وعلف‌های هرز به مراتب بیشتر هم خواهد بود، اما با این مشکلات پیش آمده در تخصیص ارز، سموم مورد نیاز به مقدار کافی تولید نخواهد شد و اگر این مشکل حل نشود، فصل پیش روی محصولات کشاورزی را با بحران جدی مواجه می‌کند که در نهایت باعث کاهش تولید در این بخش خواهد شد.

انتقال غیرمنطقی تکنیکال‌ها از گروه 21 به گروه 22 کالایی

گیل‌آبادی ضمن گلایه از عملکرد بانک مرکزی در این مورد گفت: پیش از این مواد تکنیکال مورد نیاز سموم در گروه 21 کالایی بانک مرکزی قرار داشت و ارز آن با فوریت بیشتری تامین می‌شد، اما بانک مرکزی دقیقا از حدود دو ماه قبل (در دوره مدیریت جدید) علف‌کش را به گروه 21 و حشره‌کش‌ها را به گروه 22 کالایی انتقال داده و در چند نوبت تخصیص ارز این کالا را باطل کرد‌ه‌اند.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی افزود: ضروری است که همه این مواد در گروه 21 کالایی قرار گیرند تا مشکلاتی که در بانک مرکزی رخ داده و مشکل موادی که به صورت ترکیبی وارد می‌شود، مرتفع شود.
وی عنوان کرد: در این مدت تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند به اعتبار خود و ارتباطاتی که با شرکت‌های خارجی داشته‌اند، بخشی از این نیازها را تامین کنند، اما اکنون لازم است وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی اقدامی جدی و عاجلی برای رفع این مشکل انجام دهند.

حسین کاظمی -خبرنگار و روزنامه نگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای