آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37937

بدهکاری بشر از نوع اکولوژیک

طي دهه‌هاي اخير ميزان مصرف منابع طبيعي بيش از ظرفيت «توليد و بازسازي» سياره زمين و عدم توازن ميان «دخل و خرج اكولوژيك»، موجب بدهكاري قابل‌توجه بشر به تنها

بدهکاری بشر از نوع اکولوژیک
طي دهه‌هاي اخير ميزان مصرف منابع طبيعي بيش از ظرفيت «توليد و بازسازي» سياره زمين و عدم توازن ميان «دخل و خرج اكولوژيك»، موجب بدهكاري قابل‌توجه بشر به تنها سكونتگاهش شده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امسال دوم آگوست (۱۱ مرداد)‌ بشر از مرز بدهکاری اکولوژیک سالانه خود گذر کرد. گذر از مرز بدهکاری اکولوژیک به این معناست که انسان‌ها ذخیره سالانه منابع طبیعی سیاره زمین را که می‌بایست در طول یکسال استفاده کنند، در هفت ماه اول سال به پایان رسانده‌اند.
این بدهکاری هر سال از جانب شبکه‌ای موسوم به شبکه ردپای جهانی (GFN) محاسبه می‌شود و روزگذر از محدوده مجاز استفاده از منابع در طول یک سال اعلام می‌شود.

میزان تقاضای مردم ایران بالغ‌بر سه برابر ظرفیت محیط زیستی کشور است

داده‌های شبکه ردپای جهانی در مورد ایران نشان می‌دهد که تا سال 1980‌ میلادی، میزان منابع طبیعی این سرزمین که می‌توانسته در اختیار ایرانیان قرار بگیرد، با نیاز ایرانی‌ها برابری می‌کرد، اما هم اکنون میزان تقاضای مردم ایران بالغ‌بر سه برابر ظرفیت محیط زیستی کشور است.
این روند در ردپای آب، انتشار کربن، جنگل‌زدایی، کاهش تنوع زیستی، فرسایش خاک، تولید پسماند و سایر شاخص‌ها، نشان از ناپایداری در وضعیت اکولوژیک کشور و عدم توازن در میزان داشته‌ها و برداشت‌ها دارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای