آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45498

درباره با کیفیت‌ترین روغن زیتون جهان چه می دانید؟

روغن زیتون یونان یا «طلای مایع» با نام هومر Homer، بخشی از تاریخ باستان آن کشور و جزء جدایی‌ناپذیری از غذای یونانی است.

درباره با کیفیت‌ترین روغن زیتون جهان چه می دانید؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ یونانیان باستان، روغن زیتون را به‌عنوان بخشی از زندگی سالم و عاملی برای عمر طولانی می‌دانستند و آن را به عنوان یک ماده آرایشی برای تقویت پوست و مو نیز به کار می‌بردند. امروزه نیز روغن زیتون یونانی، به عنوان بهترین روغن در جهان شناخته می‌شود.

از نظر تاریخی، کشت زیتون در یونان به 4000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد و اصل آن را از سواحل آسیای‌صغیر می‌دانند. براساس یافته‌های به دست آمده از حفاری‌های منطقه Knossos در سال 1951، باستان‌شناسان ادعا می‌کنند که منشاء اولیه زیتون از جزیره کِرِت(Crete) است.

به نظر می‌رسد که در حدود 800 میلیون درخت زیتون درجهان وجود دارد که 95درصد از آنها در حوزه مدیترانه است که بهترین آب و هوا را برای کاشت زیتون دارد. این درخت در سرتاسر یونان کشت شده و در حدود 15درصد از کل درختان میوه این کشور را به خود اختصاص داده است.

روغن زیتون در یونان باستان

روغن زیتون در یونان باستان فقط یک ماده غذایی اصلی نبوده بلکه نشانه‌ای از سلامتی، قدرت، یک منبع جادویی و همچنین دارو بود. ورزشکاران و قهرمانان، سرتاسر بدن خود را به این روغن آغشته می‌کردند

و اعتقاد داشتند که قدرت و خوشبختی برای آنها به ارمغان می‌آورد. بعدها و در زمان رواج مسیحیت، روغن زیتون روی اجساد قدیسان و شهدا ریخته می‌شد و اعتقاد بر آن بود که موجب اجابت دعا می‌گردد.

براساس یافته‌های باستان‌شناسان کشت زیتون از 3500 سال قبل و در جزیره کرت اتفاق افتاد. در یونان باستان(همانند آنچه امروزه به اجرا در می‌آید) سه نوع روغن زیتون تولید می‌شود.

اولین رقم «Omfakinon» یا «Omotrives» است که بالاترین کیفیت را دارد و از زیتون‌های نارس استخراج می‌شود. رقم دوم یا «Second Meal» که کیفیت بسیار خوبی دارد، اما در رتبه دوم قرار می‌گیرد و سرانجام رقم سوم یا «Bulk Oil» که پایین‌ترین کیفیت را داشته و از زیتون‌های کاملا رسیده به دست می‌آید و معمولا به‌عنوان سوخت در چراغ‌ها استفاده شده است.

روغن زیتون در روزگار کنونی

طی گذر از قرن‌ها، روغن زیتون مترادف با اسم یونان شده است و تصویری از یک درخت زیتون نمادی از آن کشور است. امروزه روغن زیتون یونان به عنوان بهترین روغن شناخته می‌شود، چرا که روغن زیتون (Extra Virgin Oil)، حداقل دارای 80درصد از روغن واقعی زیتون است. حال اگر این روغن در جزیره کرت تولید شده باشد تا 90درصد روغن دارد.

نوع زیتون، محل کشت و نوع خاک و شرایط آب و هوایی

روغن زیتون خالص که فقط از میوه‌های زیتون سبز به دست می‌آید، رنگ، طعم و عطرهای متفاوتی دارند که به عوامل زیر بستگی دارد:

• میزان رسیده بودن میوه در هنگام برداشت که از اهمیت زیادی برخوردار است.

• فصل و روش برداشت نیز مهم هستند.

• نکته دیگر تاخیر زمانی بین برداشت و استخراج روغن از آن‌ها است.

• روش استخراج روغن از زیتون، تکنیک‌های انبار کردن و چگونگی بسته‌بندی برای حمل به کارخانه روغن‌کشی نیز باید در نظر قرار گیرند.

انواع روغن‌های زیتون

«Extra Virgin Olive Oil»: با کیفیت‌ترین روغن زیتون است که دارای رنگ، عطر و طعم استثنایی بوده و اسیدیته آن بیش از ۱درصد نیست.

«Virgin Olive Oil»: این روغن با نوع اول متفاوت بوده و علاوه بر آن که عطر و طعم متفاوتی دارد، اسیدیته آن تا 2درصد می‌رسد.

«Virgin Olive Oil کمتر از استاندارد»: یک روغن زیتون با کیفیت، طعم و عطر متوسط و اسیدیته 2درصد است.

روغن زیتون مخلوط تصفیه شده: که عطر و طعم بسیار خوبی دارد، رنگ آن زرد و اسیدیته کمتر از ۱درصد است.

روغن زیتون تصفیه شده: تقریبا بدون طعم بوده و اسیدیته آن تا 3/0درصد است.

«Olive Pomace Oil»: یک روغن زیتون رقیق و با طعم متوسط که مخلوطی از روغن زیتون Pomace و Virgin Olive Oil است.

روغن زیتون سبز(Green Olive Oil): روغن به‌دست آمده از برداشت اولین زیتون‌ها که به مقدار بسیار محدود تولید می‌شود.

شناخت روغن «Extra Virgin Olive Oil»

این روغن دارای اسیدیته و پراکسیداز کمی است که آن را در زمره روغن‌های باکیفیت مناسب قرار می‌دهد. کیفیت بالای آن را می‌توان از توان باردهی درخت، تلخی خاص، تندی روغن و عطر آن شناخت. اعتقاد بر آن است که 70درصد از روغن‌های زیتونی که در آمریکا با این نام به فروش می‌رسند، تقلبی‌اند و دارای روغن‌های کانولا، آفتابگردان، سویا و ذرت هستند. امکان دارد که روغنی از زیتون‌های بی‌کیفیت و تخمیر شده نیز با این نام به بازار عرضه شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای