آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37995

به بهانه زاد روز ژاله علو، بانوی باصلابت ایران

ژاله علو، بازیگر و صداپیشه‌ای است که چند نسل با صدا و چهره او خاطره دارند. بیشتر مخاطبان او را با سریال‌هایی مثل «روزی روزگاری»، «امیرکبیر» و «آوای فاخته» به خاطر می‌آورند

به بهانه زاد روز ژاله علو، بانوی باصلابت ایران
ژاله علو، بازیگر و صداپیشه‌ای است که چند نسل با صدا و چهره او خاطره دارند. بیشتر مخاطبان او را با سریال‌هایی مثل «روزی روزگاری»، «امیرکبیر» و «آوای فاخته» به خاطر می‌آورند. امروز 14 مرداد، سالروز تولد این چهره محبوب است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ ژاله علو سال در خانواده‌ای هنرمند متولد شد و خیلی زود گذرش به صحنه تئاتر افتاد. با کمک استادان فن بیان و اصول بازیگری آموخت و روی صحنه، نظرها را به خود جلب کرد. پس از سال‌ها بازیگری در تئاتر به رادیو رفت.

ژاله علو: بهترین پاداش برای من لطف مردم است - آوای اقتصاد

ژاله علو: بهترین پاداش برای من لطف مردم است - آوای اقتصاد
خودش در مصاحبه‌ای گفته: «همکاری من با تئاتر بیش از دو سال و نیم طول نکشید زیرا کارهایم در رادیو آنقدر زیاد شده بود که دیگر نمی‌توانستم در تئاتر حضور داشته باشم.»
اولین بار سال 1327 وارد عرصه گویندگی رادیو شد و اولین نمایش رادیویی‌اش را با پرویز خطیبی تجربه کرد. علو با «داستان شب» خاطره‌ها ساخت و جمعیت مشتاقی هر شب منتظر صدای گرمش بودند.
از سال 1331 به عنوان دوبلور فعالیتش را شروع کرد. با این حال همزمان در فیلم‌های سینمایی و تئاتر هم حضور داشت. مهمترین نقشش در فیلم «افسونگر» بود که آن را سال 1331 و بعد از ایفای چند نقش فرعی در چند فیلم سینمایی دیگر بازی کرد و طبق صحبت‌های خودش، برای آن 3هزار تومان دستمزد گرفت.

زیبایی بی حد و حصر پیرترین بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه 100 سالگی !!

زیبایی بی حد و حصر پیرترین بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه 100 سالگی !!

ژاله علو و فرزانه تاییدی در نمایی از فیلم «واسطه‌ها»

ژاله علو اولین بار دوبله کارتون در ایران را کلید زد و بسیاری از کارتون‌های والت دیسنی، مانند «زیبای خفته» و «گربه‌های اشرافی» به سرپرستی او انجام شد. دو کار مهم دیگر هم در کارنامه داشت. یکی مدیریت دوبلاژ سریال محبوب «سالهای دور از خانه» و دیگری ایفای نقش خاله لیلا در سریال «روزی روزگاری».
ژاله علو به نسل طلایی دوبلورهای ایران تعلق دارد و فیلم و سریال‌های زیادی با صدای او شنیدنی شده‌اند. صدای او بیش از همه یادآور سوفیا لورن است.
سینما را در دهه۳۰ تجربه کرد اما حضورش در سینما در این دهه چنان طولانی نشد. بعد از آن تا دهه پنجاه مقابل دوربین نرفت. خودش در این باره گفته: « در آن دهه کیفیت کار متفاوت شده بود و دیگر نه من آن‌ها را می‌پسندیدم و نه آن‌ها من را و کارم به رادیو و دوبله محدود شده بود، سرپرست دوبلاژ بودم و در رادیو برنامه‌های مختلفی را کارگردانی می‌کردم. دوباره در دهه ۵۰ چند فیلم بازی کردم.»

بازگشت «ژاله علو» به سینما پس از ۱۴ سال - ایمنا

بازگشت «ژاله علو» به سینما پس از ۱۴ سال - ایمنا
خاله لیلا» در سریال «روزی روزگاری» از نقش‌های به یادماندنی ژاله علو است.
او به طور همزمان فعالیت‌های سینمایی و گویندگی را پیش برد و بعد از انقلاب یعنی از اوایل دهه شصت به عنوان بازیگر در سریالهای مختلف تلویزیونی هم حضور پیدا کرد. در کارنامه علو سریال‌های موفق زیادی دیده می‌شود؛ از «گرگ‌ها» گرفته تا «مختارنامه».
تصویر ژاله علو بیشتر از همه به عنوان بازیگر سریال‌هایی مثل «روزی روزگاری»، «امیرکبیر»، «آوای فاخته» و… در ذهنمان مانده. سرآمد این سریال‌ها «روزی روزگاری» و نقش خاله لیلا است.
علو از دهه پنجاه تا به حال مقابل دوربین کارگردان بنام زیادی همچون علی حاتمی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و … رفته است. در دهه نود با فیلم «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان در سینما حضور پیدا کرد. در این فیلم نقش کوتاهی داشت.
علو همین امسال در فیلم «فصل ماهی سفید» به کارگردانی قربان نجفی هم بازی کرده است. سایه‌اش مستدام.

فیلم‌نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای