آخرین خبرها:
شناسه خبر: 41129

تخم‌مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته

موضوع درج تاریخ تولید و انتهای زمان مصرف روی اکثر کالاها به شکل کنونی، بخشی از رعایت استانداردهای تولیدی هر کالایی است.

تخم‌مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته

موضوع درج تاریخ تولید و انتهای زمان مصرف روی اکثر کالاها به شکل کنونی، بخشی از رعایت استانداردهای تولیدی هر کالایی است. مواد مصرفی و به ویژه کالاها و تولیدات غذایی به دلیل امکان فساد و در مواردی بروز ترکیبات زیان‌آور برای سلامتی در آن‌ها در این زمینه دارای اولویت‌های خاص هستند و تخم‌مرغ نیز یکی از این دسته از کالاهای غذایی است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ براساس نظر کارشناسان، اگر چه روی تخم‌مرغ‌ها تاریخ پایان زمان مصرف چاپ می‌شود، اما چنین تخم‌مرغ‌هایی همچنان سالم و قابل مصرف هستند. یک نکته بسیار مهم در این‌جا آن است که در صورت نگهداری مناسب می‌توان تا بیش از یک ماه از آن‌ها استفاده کرد.

تخم‌مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته

تخم‌مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته

درج تاریخ: چاپ زمان نهایی مصرف تخم‌مرغ‌ها روی کارتنِ آن‌ها، در واقع تذکری به فروشنده‌ها است تا آن‌ها را برای زمان طولانی در قفسه‌ها قرار ندهند. این تذکر براساس مناطق جغرافیایی تفاوت دارد، چرا که درجه حرارت بر سلامت تخم‌مرغ اثر می‌گذارد. به هر حال حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ انقضاء باز هم می‌توان تخم‌مرغ‌ها را بنا بر شرایط منطقه مصرف نمود.

اگر تخم‌مرغ‌ها در درجه حرارت 4/5 تا 5 سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شوند، علی‌رغم انقضای تاریخ درج شده روی کارتن‌ها، می‌توان تا پنج هفته از آن‌ها مصرف کرد.

نگهداری درازمدت

به‌طور کلی باید هر نوع تخم‌مرغی در سرمای 4/5 درجه در یخچال نگهداری شود. بهتر است که تخم‌مرغ‌ها در درون یکی از قفسه‌های یخچال و نه روی درب آن قرار داده شوند، چرا که باز و بسته شدن در یخچال ضمن تغییر درجه حرارت امکان دارد به تخم‌مرغ ضربه وارد شده و باعث شکستگی در آنها گردد. حتی بهتر است در درون همان جعبه‌هایی که خریداری شده‌اند باقی بمانند، چرا که باعث می‌شود تا تخم‌مرغ، بوی سایر غذاها و رطوبت را جذب نکنند.

تخم‌مرغ خوب

تخم‌مرغ‌ها چگونه خراب می‌شوند؟ در پوسته تخم‌مرغ صدها روزنه بسیار ریز وجود دارد که موجب عبور هوا بین بیرون و درون تخم‌مرغ هستند. با گذشت زمان، کیفیت تخم‌مرغ به تدریج کاهش می‌یابد. سفیده رقیق می‌شود و زرده بدون استحکام و پوسته آن نازک می‌گردد. اگر چه این تغییرات امکان دارد ظاهر تخم‌مرغ را تغییر دهند، اما تاثیر چندانی بر جنبه‌های مغذی بودن و کیفیت آن ندارند و چنین تخم‌مرغ‌هایی همچنان قابل مصرف هستند.

باید توجه داشت که در صورت نگهداری مناسب تخم‌مرغ به‌ویژه درون یخچال، بدون توجه به تاریخ‌های انقضا می‌توان آنها را مصرف نمود. تخم‌مرغ‌هایی را مصرف کنید که دارای پوسته تمیز، فاقد شکستگی و عاری از ضایعات باشند. بنابراین باید از مصرف هرگونه تخم‌مرغ با پوسته کثیف، غیرشفاف و احتمالا شکستگی خودداری کرد، چرا که امکان نفوذ باکتری یا قارچ وجود دارد. به‌عنوان مثال، باکتری سالمونلا چه در سفیده یا زرده تخم‌مرغ‌هایی که در درجه‌های حرارت بالا نگهداری می‌شوند؛ می‌تواند موجب بیماری گردد.

جدا شدن پوسته تخم‌مرغ

در بسیاری از موارد پوست کندن یک تخم‌مرغ پخته، مبدل به یک چالش می‌شود. یکی از شگردها در جدا کردن پوسته تخم‌مرغ پخته، نگهداری آن به مدت حداقل یک هفته پس از خرید است، چرا که پوسته تخم‌مرغ‌های تازه به سختی از آنها جدا می‌شود. تخم‌مرغ‌هایی که حدود 7 تا 10 روز از خرید آن‌ها سپری شده به راحتی پوست کنده می‌شوند، دلیل آن تنفسی است که تخم‌مرغ‌ها انجام داده و اندکی از هوا زیر پوسته جمع می‌شود. نگهداری تخم‌مرغ پخته در یخچال موجب جدا شدن سریع پوسته آن می‌شود. نتیجه آن که تخم‌مرغ‌ها یک منبع سرشار از موادغذایی پروتئینی هستند و با نگهداری در سرمای 5/4 درجه یخچال، قابل استفاده است و بدون در نظر گرفتن تاریخ مصرف نهایی آن‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۸ - شهریور ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای