آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31239

تردید در سلامت شیرین‌کنننده‌های مصنوعی

چندین دهه است که سلامت شیرین‌کننده‌های مصنوعی مورد بحث است، اما تحقیقات جدید نگرانی‌های خود را از توانایی اثرات منفی این مواد بر سلامت مصرف‌کنندگان ابراز

تردید در سلامت شیرین‌کنننده‌های مصنوعی
چندین دهه است که سلامت شیرین‌کننده‌های مصنوعی مورد بحث است، اما تحقیقات جدید نگرانی‌های خود را از توانایی اثرات منفی این مواد بر سلامت مصرف‌کنندگان ابراز کرده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ یک سری از تحقیقات به عمل آمده در کشور فرانسه بر روی تعداد زیادی از عناصر غذایی نشان داده که می‌تواند رابطه‌ای بین مصرف شیرین‌کننده‌هایی مانند آسپارتام (Aspartame)، سوکرالوز(Sucralose) و بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان وجود داشته باشد.
این بررسی بر روی 10 هزار شرکت‌کننده از اقشار مختلف جامعه و مصرف‌کننده‌های شیرین‌کننده‌های مصنوعی به اجرا در آمد. اولین گام و در واقع خشت اول این تحقیقات، توجه به وزن و سلامت افراد مصرف‌کننده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی بود.

تردید در سلامت شیرین‌کنننده‌های مصنوعی تردید در سلامت شیرین‌کنننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های غیرغذایی، آن‌گونه که در دانش موادغذایی آمده است صدها بار شیرین‌تر از قند هستند و علی‌رغم این حد از شیرینی فاقد کالری‌اند.
در حالی که سودا ممکن است به عنوان یک منبع قدیمی شناخته شده باشد، اما در حال حاضر بسیاری از شیری‌کننده‌های مصنوعی، در شمار زیادی از غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنیم، مانند ماست‌ها، موادغذایی سرخ شده و حتی کچاپ‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پیش از این، تحقیقات نشان داده که جایگزین‌های قند می‌توانند موجب بر هم زدن جمعیت میکروبی سیستم گوارشی و بالا بردن قند خون شوند. عوارض دیگر این مواد، به وجود آورنده زمینه‌های چاقی و اضافه وزن هستند.

آزمایش شیرین‌کننده‌ها

در این آزمون‌ها، مواد شیرین‌کننده مصنوعی را به سه دسته تقسیم کردند. کم اثر، با اثر زیاد و بدون مصرف‌کننده.
شیرین‌کننده‌های با درجه بالا را می‌توان به طور روزانه تا 77 میلی‌گرم مصرف نمود که معادل 200 میلی‌لیتر از سودا است.
در مقایسه با شیرین‌کننده‌های بدون مصرف، شیرین‌کننده‌های با درجه بالا، اکثرا توسط افراد جوان‌تر که توده بدنی بیشتر دارند مصرف می‌شوند که علاقه به سیگار کشیدن و ورزش دارند.
آنچه این بررسی‌ها نشان داده آن است که خوردن اسپارتام می‌تواند مرتبط با مشکلات ایجاد شده در رگ‌های مغز و در پاره‌ای موارد سکته گردد و شیرین‌کننده‌های دیگری چون آسولفام پتاسیم و سوکرالوز، رابطه زیادی با بیماری‌های قلبی دارند. همچنین، مواد فوق می‌توانند با خطر بروز سرطان ارتباط داشته باشند، اگر چه سازمان بهداشت جهانی به صورت جداگانه بر روی ایمنی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مطالعاتی را انجام می‌دهد.
بنا بر اظهارات این سازمان امکان دارد که در کوتاه مدت، این مواد در مقایسه با قندی که در نوشابه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، موجب کاهش وزن گردد، اما در درازمدت این گونه نیست چرا که می‌تواند عامل چاقی و افزایش وزن، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و حتی مرگ شود. سازمان بهداشت جهانی مطالعات بیشتر در این زمینه را لازم می‌داند.

تردید در سلامت شیرین‌کنننده‌های مصنوعی تردید در سلامت شیرین‌کنننده‌های مصنوعی

کاهش مصرف خوراکی‌های شیرین

نشانی‌های فوق در مصرف شیرین‌کننده‌ها می‌تواند بیانگر پتانسیل و اثرات درازمدت آن‌ها در سلامتی باشد، اگر چه ابتدا به ساکن خطرات سریعی برای مصرف‌کننده‌ها ندارند.
الزاما باید مراقب مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی در کوتاه و درازمدت بود. کارشناسان توصیه می‌کنند که همانند سایر موادغذایی باید تعادل را در این مواد رعایت کرد.
در این جا چند توصیه توسط کارشناسان تغذیه ارایه می‌شود:
  • کاهش تدریجی شیرین‌کننده‌ها اعم از معمولی یا مصنوعی؛
  • استفاده تدریجی از نوشیدنی‌های طعم‌دار و کربناتی؛
  • استفاده از ماست‌ها با میوه‌های تازه به جای شیرین‌کننده‌ها.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای