آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22853

تفاوت قیمت جهانی گندم با ایران چقدر است؟

در حالیکه فعالان صنف و صنعت می گویند نرخ جهانی گندم کمتر از ایران است و لذا دولت باید به روش دیگری به جز افزایش نرخ تضمینی از گندمکار حمایت کند،

تفاوت قیمت جهانی گندم با ایران چقدر است؟
در حالیکه فعالان صنف و صنعت می گویند نرخ جهانی گندم کمتر از ایران است و لذا دولت باید به روش دیگری به جز افزایش نرخ تضمینی از گندمکار حمایت کند، بنیاد ملی گندمکاران کشور قیمتها را همسان با هم می داند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار، در حالی که بحث انجام ۲ میلیون هکتار گندم به صورت کشت قراردادی داغ است برخی کشاورزان نسبت به این نوع کشت نگاه خوبی ندارد و در حالی که نسبت به نحوه عملکرد دولت در پرداخت پول خرید تضمینی گندم معترض هستند می گویند دولت در تامین رضایت گندمکاران و دیگر کشاورزان توانمند نیست حال چه کشت قراردادی باشد چه کشت غیر قراردادی.
از سوی دیگر معتقدند بر خلاف آنچه ادعا شده است، به دلیل بالا بودن نرخ بذر، کود و سم قطعا کشاورزان خرد به تدریج از دور تولید خارج می شوند و اینکه گفته می شود اگر به سمت کشت قراردادی متمایل شوند از یکسری تسهیلات و نهاده برخوردار می شوند باز هم ترفندی است برای اینکه تحت هیچ شرایطی کشاورز دست از تولید نکشد تا میزان تولید گندم را بالا ببند حال به هر طریقی که شده است.

مطالبات گندمکاران چه زمانی پرداخت می‌شود؟ مطالبات گندمکاران چه زمانی پرداخت می‌شود؟

خرید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم توسط کارخانجات آرد و ماکارونی

با این وجود بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده است که علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز می تواند برای کشت قراردادی اقدام کند. به طوری که علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران می گوید: تفاهم نامه ای بین انجمن کارخانجات آرد کشور انجام شده است و بر اساس این تفاهم نامه، کارخانجات آرد قول داده اند ۴ میلیون تن گندم به صورت قراردادی از کشاورزان خریداری نمایند.
ایمانی افزود: علاوه بر این بر اساس این تفاهم نامه، مقرر شده است کارخانجات ماکارونی نیز ۵۰۰ هزار تن گندم را به صورت قراردادی از گندمکاران خریداری کنند.
وی ادامه داد: در واقع قرار بر این است که کارخانجات آرد و ماکارونی به عنوان پشتیبان در کشت قراردادی وارد شوند و نهاده ها را تامین کنند و در اختیار کشاورز قرار بدهند و گندم را خودشان خریداری کنند.

کارخانجات آرد مستقیما با کشاورز قرارداد ببندند

ایمانی افزود: در واقع بنا بر این است که کارخانجات آرد خود مستقیما با کشاورز قرارداد ببندند و حتی بر اساس تفاهماتی که بانک مرکزی با دیگر بانکها انجام داده، این کارخانجات می توانند قراردادهای خود با کشاورزان را به عنوان تضمین به بانک ببرند و وام بگیرند.
وی همچنین در خصوص نرخ خرید گندم توسط کارخانجات آرد و ماکارونی نیز اظهار داشت: بخش خصوصی نیز به همان نرخ خرید تضمینی گندم را از گندمکاران خریداری خواهد کرد.
گفتنی است نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو از سوی متولیان ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه ۱۵۰۰ تومان یارانه حمایتی که توسط دولت به گندمکاران داده می شود، اعلام شده است.
بر اساس این گزارش نرخ خرید تضمینی ۱۳ هزار تومانی گندم در حالی تصویب شده است که برخی کارخانجات آرد و فعالان صنف و صنعت معتقدند قیمت جهانی گندم بسیار پایین تر از این است و دلیلی برای پرداخت هزینه های بیشتر برای این محصول داخلی نمی بینند و به نوعی نسبت به آن معترض هستند.

بهترین راه حل مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی بهترین راه حل مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی

چرا نرخ خرید گندم ایران گرانتر از قیمت جهانی است؟

علیرضا نقره عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران در این خصوص گفت: الان در بازار جهانی قیمت گندم از قیمت ایران ارزانتر است به طوری که با نرخ ۸ هزار تومان هم می توان از بازارهای جهانی گندم را تامین کرد.
نقره افزود: یکی از بحث هایی که همیشه مطرح می شود این است که دولت وظیفه دارد از کشاورز حمایت کند و گندم هم محصولی استراتژیک است اما این حمایت نباید منجر به نان خوردن گران ما شود.
وی ادامه داد: یعنی وقتی در بازار جهانی قیمت گندم ۸ هزار تومان است چرا من تولید کننده باید با نرخ ۱۳-۱۲ هزار تومان آن را در داخل خریداری کنم؟
نقره خاطر نشان کرد: دولت باید به نحوه دیگری از کشاورز حمایت کند و سوبسید بدهد. مثلا به این روش که متناسب با نرخ جهانی از گندمکار محصول خریداری کند و مابقی را در قالب سوبسید به کشاورز پرداخت کند نهاده بدهد، کود بدهد و غیره.
این عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم اظهار داشت: به عبارت دیگر وقتی قیمت جهانی گندم ۸هزار تومان است من تولید کننده در داخل ۵۰درصد گرانتر پول آرد می پردازم! سوال این است که چرا من نباید بتوانم گندمی که شاید کیفیتی بالاتر از گندم داخلی نیز داشته باشد را با قیمت مناسب تری خرید کنم؟

قیمت گندم ایران همسان با قیمت جهانی است

ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در این خصوص می گوید: نرخ گندم در ایران به اصطلاح با نرخ جهانی گندم لب به لب است. یعنی اگر با دلار نیمایی هم حساب کنیم، قیمت هر تن گندم نزدیک به ۴۰۰ دلار است.
او افزود: البته نرخ گندم بستگی به مبادی ورودی دارد مثلا گندمی که از روسیه و اوکراین می آید با گندمی که از اروپا بیاید متفاوت است.
اما اگر متوسط قیمت را در نظر بگیریم تقریبا به ازای هر کیلوگرم بیش از ۱۰هزار تومان است که با احتساب هزینه های حمل و جابجایی، بیمه و دیگر هزینه ها که حدود ۲۵ درصد می شود، حدودا قیمت گندم ما با قیمت خارجی همسان است.
این مقام مسئول اظهار داشت: از سوی دیگر احتمال ارزان تر شدن نرخ جهانی گندم وجود دارد همانطور که با باز شدن راه های ارسال گندم اوکراین به بازارهای جهانی نرخ هر تن گندم از ۵۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش از دیگر مسائل پیرامون کشت گندم در سال زراعی پیش رو بحث نرخ بذر است که از سوی کشاورزان مورد انتقاد است و گندمکاران آن را گران می دانند.
با این وجود ایمانی می گوید: قیمت میانگین بذر آبی ۱۵ هزار و قیمت گندم دیم ۱۴۵۰۰ تومان است و در همین بذری که وزارت جهاد قرار است به کشاورز بدهد ۲هزار و ۴۰ تومان به ازای هر کیلو دولت یارانه تخصیص داده است.
وی خاطر نشان کرد: دولت گندم بذری را از کشاورزانی که آن را می کارند ۱۵ درصد گرانتر از نرخ خرید تضمینی خریداری می کند و در کنار آن هزینه های دیگری برای بوجاری کردن گندم، ضدعفونی کردن، کیسه گیری، انبارداری، توزیع و غیره می پردازد بنابراین نرخ اعلامی برای بذر گندم از نگاه ما مناسب است و گران محسوب نمی شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای