آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17634

توصیه‌هایی برای تغذیه سالم

غذا و سلامتی دو مقوله‌ای هستند که پیوسته دست در دست یکدیگر دارند و البته این غذاها هستند که سوخت لازم را به تک‌تک سلول‌ها رسانده و به ساختار اسکلتی

توصیه‌هایی برای تغذیه سالم
اخبار سبز کشاورزی : غذا و سلامتی دو مقوله‌ای هستند که پیوسته دست در دست یکدیگر دارند و البته این غذاها هستند که سوخت لازم را به تک‌تک سلول‌ها رسانده و به ساختار اسکلتی بدن و تقویت‌ماهیچه‌ها کمک می‌کنند، بنابراین با تغذیه مناسب می‌توان حداکثر سلامتی را به دست آورد.
حال در تصمیم‌گیری برای آنچه باید به‌منظور تامین سلامتی خورده شود تا عناصر اصلی و مورد نیاز بدن تامین شود، روش‌هایی وجود دارد:
اهمیت خوردن صبحانه
خوردن صبحانه فرصت ارزشمندی برای کسب سوخت لازم برای شروع قدرتمند یک روزِ کاری است، اگر چه بسیاری آدم‌ها این فرصت را از دست می‌دهند. بررسی‌ها نشان داده که یک صبحانه «خوب» ضمن تامین نیازهای بدن، به سلامت قلب کمک بسیاری می‌کند. خوردن صبحانه کامل به تکمیل و دوباره پر کردن موادی که در زمان خواب از دست داده‌ایم کمک کرده و انرژی لازم را برای آغاز یک روز خوب، تامین می‌نماید.
غلات، تخم‌مرغ، لبنیات، حبوبات، میوه‌ها یا آجیل‌ها از گزینه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای صبحانه استفاده کرد.
انتخاب میزان تراکم غذاها
انتخاب غذاهایی که مقادیر زیادی از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، لبنیات با چربی کم یا بدون چربی‌اند، مواد مناسبی برای تامین سوخت بدن هستند. غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ، پنیر لور(آب گرفته)، حبوبات و به‌ویژه عدس و مغز بادام از سایر گزینه‌هایی هستند که می‌توانند تامین‌کننده انرژی مورد نیاز باشند. شاه‌کلید این روش، انتخاب ترکیبی از تمام گروه‌های غذایی است.
انتخاب روش‌های تغذیه مناسب نه‌فقط ضامن سلامتی و تامین انرژی است، بلکه به جلوگیری از چاقی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2، کمک می‌کند.
هوشمندانه غذا بخورید
عناصر غذایی نظیر کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، نقش بسیار مهمی در قوی نگه داشتن بدن دارند. زمانی که یک رژیم غذایی تنظیم شده را در دستور غذای خود قرار می‌دهید که دارای تمامی مواد اشاره شده باشد، خطر کاهش عناصر غذایی و سوءتغذیه به شدت کاهش می‌یابد، به ویژه اگر در سنین کهنسالی باشید. یک جیره غذایی متوازن، عاملی است که می‌تواند تمامی نیازهای بدن را به‌شکل درستی تامین نماید.
یک غذای کم‌نمک و کم‌چربی به همراه مقداری میوه، سبزی‌ها و فیبر برای تقویت و چابک نگه‌داشتن بدن کافی است.
افزایش نوشیدن آب
آب 60درصد از وزن بدن هر انسانی را تشکیل می‌دهد، بنابراین نباید اجازه داد تا این مقدار کاهش یابد. از دست دادن یک تا دو درصد از مایعات بدن می‌تواند به عوارضی مانند احساس خستگی، کوفتگی و ناتوانی در حس شناخت و ادراک گردد. برای حفظ بالاترین شرایط آبی بدن باید به‌طور قاعده‌مندی آب نوشید. تمرکز بر نوشیدن آب و شیر یا چای کم شکر از این روش‌ها است. یکی از روش‌های ساده در شناخت میزان آب بدن، مشاهده رنگ ادرار است. تیره و پررنگ شدن ادرار، نشان ساده‌ای از کم آب شدن بدن است.
دقت در مصرف کافئین
شکی وجود ندارد که کافئین می‌تواند یک حس پرانرژی بودن به آدم بدهد. در یک صبح که فرد از خواب بر می‌خیزد، فکر کردن به موادغذایی تامین‌کننده انرژی بدن لازم، اما ممکن است موجب نوشیدن یک قهوه پرشکر، پر از کالری و چربی گردد. این تنها گزینه نیست، چرا که ترکیباتی از شیر و قهوه کم‌چربی و کم شکر نیز وجود دارد که مقداری پروتئین، کلسیم و ویتامین D نیز دارند.
به صدای بدنتان گوش دهید
زمانی که اندکی احساس گرسنگی می‌کنید، غذا بخورید و هنگامی که احساس سیری کردید از غذاخوردن دست بکشید.
در یک معیار صفر و 10(صفر میزان گرسنگی شدید و 10 میزان سیری بیش از اندازه)، سعی کنید به‌عنوان مثال از عدد 4(گرسنگی کم) شروع و در عدد 6(سیرشدن نسبی)، خوردن را متوقف کنید. این روش به شما کمک می‌کند که دریافت عناصر غذایی را در تمام طول روز تقسیم کرده و سطح انرژی پایداری داشته باشید. سه وعده غذایی منظم و مرتب به شما کمک می‌کند که در طول روز، یک یا دو میان‌وعده کوچک نیز داشته باشید. آنچه گفته شد در صورت اجرا می‌تواند به سلامت بدن بسیار کمک نماید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲- سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای