آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15878

تولید مازاد نیاز مرغ؛ از هم‌اکنون به فکر باشید

مزرعه سبز: برخلاف انتظار این بار به جای شهروندان مرغداران به اعتراض برخاسته‌اند؛ اکنون مرغداران از اینکه مرغ روی دست‌شان مانده و خریداری ندارد نگران هستند و

تولید مازاد نیاز مرغ؛ از هم‌اکنون به فکر باشید
مزرعه سبز : برخلاف انتظار این بار به جای شهروندان مرغداران به اعتراض برخاسته‌اند؛ اکنون مرغداران از اینکه مرغ روی دست‌شان مانده و خریداری ندارد نگران هستند و نمی‌دانند که با مازاد تولیدشان چه کنند.
یادداشت/ نادر کریمی جونی؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی: مقامات اتحادیه‌های صنفی مرغداری می‌گویند مصرف گوشت مرغ در ماه‌های اخیر حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده و همین امر باعث شده تا تولیدات مرغداری‌ها روی دست‌شان بماند و به فروش نرود.
آنان می‌گویند علاوه‌بر این 30 درصد کاهش مصرف، افزایش تولید نیز مزید علت شده و گمان می‌رود که تا حدود 50 درصد تولید مرغداری‌ها معطل خریدار باشد.
با این حال، شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که تمامی مرغ‌های تولید شده مازاد را از مرغداران خریداری می‌کند؛ اما مرغداران می‌گویند این شرکت فقط حدود 5 درصد مازاد تولید را خریداری کرده و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد، گمان نمی‌رود توان این شرکت چندان زیاد باشد.
مرغداران می‌گویند در شرایط حاضر شرکت پشتیبانی امور دام بهتر است به جای خرید تضمینی مرغ، واردات مرغ منجمد را متوقف کند؛ چراکه با وجود مازاد تولید، واردات مرغ منجمد از ترکیه زیان بیشتری را متوجه مرغداران می‌نماید.
نکته مهم در این باره آن است که با توجه به ارزان‌تر بودن قیمت مرغ منجمد نسبت به مرغ گرم، در وهله نخست احتمالا شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ‌های مازاد را به قیمتی خریداری می‌کند که بتواند آن را با قیمت منجمد (کیلوگرمی 20 هزار تومان) به فروش برساند و علاوه‌بر آن شهروندان ایرانی دهک‌های پایین و اقشار کم‌درآمد ترجیح می‌دهند به جای مرغ گرم با قیمت کیلویی 30هزار تومان، مرغ منجمد را با به قیمت کیلوگرمی 20هزار تومان خریداری و به این ترتیب 30 درصد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.
این در حالی است که در سبد کالای تحویل داده شده به برخی کارمندان دولت و ازجمله به کارکنان نیروهای مسلح، مرغ منجمد ترکیه‌ای تحول داده شده که همین میزان جایگزین مرغ گرم مصرفی شده و میزان تولید مازاد مرغداران را به میزان قابل لمس افزایش داده است.
مرغداران در این موقعیت خواهان توقف واردات مرغ هستند. آنان می‌گویند اگر واردات مرغ منجمد متوقف شود در وهله اول شهروندان به جای خرید مرغ منجمد ارزان قیمت مجبور به خرید مرغ گرم با نرخ مصوب می‌شوند؛ همچنین سازمان پشتیبانی امور دام نیز ذخیره راهبردی گوشت مرغ خویش را از مرغداری‌های داخل تامین می‌کند؛ به این ترتیب نه فقط ارز از کشور خارج نمی‌شود بلکه بنگاه‌های تولید، ذبح و بسته‌بندی و توزیع مرغ نیز رونق می‌گیرد.
مرغداران همچنین می‌گویند که در کشور توازن توزیع مرغ وجود ندارد؛ در حالی که در برخی استان‌ها مانند استان‌های شمالی کشور تولید مازاد نیاز است، در برخی استان‌ها مانند تهران، تولید کفاف نیاز را نمی‌کند؛ از این بابت اگر نقل و انتقال مرغ تولید شده به سایر استان‌ها مجاز شود و ممنوعیت آن برداشته شود تا حد زیادی مشکلات پیش‌روی مرغداران حل می‌گردد؛ چراکه این تمهید می‌تواند مازاد نیاز استان‌ها را در کشور توزیع کند و از این بابت نه فقط توازن قیمت و توازن توزیع پدید آورد، بلکه از انباشت و ضایع شدن گوشت مرغ تولید شده نیز جلوگیری کند.
مرغداران همچنین می‌گویند ممنوعیت صادرات که در زمان کمبود تولید مرغ اعمال شده بود نیز اکنون باید برداشته شود ؛ در این صورت تولید مازاد نیاز راهی بازارهای منطقه و بالاخص راهی بازارهای عراق و افغانستان می‌شود و از این کشورهای ارزآوری صورت می‌گیرد؛ یعنی ارزهای که ایران صرف واردات مرغ منجمد از ترکیه کرده است به کشور باز می‌گردد.
به هر حال مرغداران در مورد وقوع فاجعه برای مرغداری‌ها و شبکه‌های تولید و توزیع مرغ هشدار می‌دهند و می‌گویند قراین محکمی وجود دارد که دولت نمی‌تواند این حجم تولید مازاد نیاز را خریداری و ذخیره کند.
در این صورت و اگر تمهیدات مناسبی برای این تولید معطل مانده اتخاذ نشود، چندان دور از ذهن نخواهد بود که بخشی از تولیدکنندگان مرغ دچار ورشکستگی و نابودی شوند.
به این ترتیب، اگر دولت واقعاً نمی‌تواند تولید مازاد نیاز را خریداری و جمع‌آوری کند، بهتر است از هم اکنون از وقوع نابه سامانی جلوگیری و خطر را از مرغداری‌ها رفع کند.
دیدگاه تان را بنویسید

  • هومن پاسخ به نظر

    مازاد نداریم. صادر میشه برای از ما بهترون. اونوقت ما گرانتر از همیشه باید بخریم. گرانی همیشه مال ما هست

    • صدف

      هومن عزیز
      سلام
      چنانچه مازاد تولید هم داشته باشیم مشکل عدم تنظیم بازار و ایجاد تعادل بین زمان های پیک مصرف و عرضه مناسب آن است، به واقع مرغ تولید ایران که در حقیقت مرغ مونتاژ است نه تولید (چون تمامی نهاده ها از تخم مرغ نطفه دار گرفته تا دان و دارو و واکسن و…) از خارج وارد می شود در مقایسه با کیفیت مرغ های تولید برزیل و … از جایگاه ویژه ای برخوردار نیست که برای از ما بهتران باشد.
      خواهشمند است در این زمینه با نظر و تجربیات خود مقاله، گزارش و تحلیلی بنویسید تا در این خبرگزاری منعکس شود.

چندرسانه‌ای