آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24959

تکرار تجربه توزیع میوه شب عید

سیاست جدید تامین و توزیع میوه شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی تکرار همان تجربه سال گذشته با ادبیات دیگر است.

تکرار تجربه توزیع میوه شب عید

تعاون روستایی دوباره به میدان می‌آید

سیاست جدید تامین و توزیع میوه شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی تکرار همان تجربه سال گذشته با ادبیات دیگر است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ سال گذشته سازمان مرکزی تعاون روستایی وظیفه تامین و توزیع میوه شب عید را داشت که با حاشیه‌های بی‌شماری همراه بود.
هر چند هنوز ابلاغه وزیر جهاد کشاورزی برای تامین و توزیع میوه شب عید سال 1402 اعلام نشده است؛ اما به نظر می‌رسد شیوه تامین و توزیع میوه همانند سال گذشته باشد.
بیشتر بخوانید:
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده امسال بناست برای میوه شب عید با بخش خصوصی پیش برویم. در طول بیش از ۱۰ سال گذشته همیشه دولت تنظیم بازار را انجام داده؛ اما امیدواریم امسال تجربه بهتری را داشته باشیم.
منظور ساداتی‌نژاد از بخش خصوصی همان اتحادیه مرکزی تعاون روستایی کشور است که سال گذشته نیز تحت نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران وظیفه تامین و توزیع میوه را برعهده داشت؛ اما به‌دلیل مسائل و مشکلات پیش آمده در سال گذشته مانند خرید میوه با نرخی بالاتر از بازار و عرضه به بازار با قیمتی بالاتر از بازار و به‌طور کلی عملکرد ضعیف این مجموعه عنوان بخش خصوصی جایگزین تعاون روستایی شده است.

تعاون روستایی دوباره به میدان می‌آید تعاون روستایی دوباره به میدان می‌آید

حضور دوباره تعاون روستایی در طرح تنظیم بازار میوه

محمدعلی نیکبخت، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، در این خصوص گفته است: تلاش می‌کنیم تامین میوه شب عید توسط تشکل‌های بخش کشاورزی و با مدیریت و نظارت این سازمان انجام شود. مقدمات کار برای خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید از طریق تشکل‌های بخش کشاورزی و بدون دخالت دولت فراهم شده است.
وی اظهار داشته است: برای آنکه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌درستی عملیاتی شود، باید اجرای آن را به تشکل‌ها به عنوان مجریان اصلی بسپاریم. تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف، تعاونی‌ها و انجمن‌ها بخشی از کشاورزان را در عضویت خود دارند و باید سیاست‌های وزارتخانه را اجرا کنند و برای موفقیت در این کار ضروری است، آنها را باور کنیم و در راستای توانمندسازی و سپردن مسئولیت‌ها به تشکل‌ها اقدام کنیم.
بیشتر بخوانید: برنده طرح تنظیم بازار میوه شب عید کیست؟

اجرای طرحی بدون تاثیر در بازار

تامین سیب و پرتقال برای ایام پایانی سال یکی از اولویت‌های مسئولان است؛ هر چند کارشناسان و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این طرح را ناکارآمد می‌دانند، اما به قول آقای وزیر بیش از 10 سال است طرح تنظیم بازار سیب و پرتقال توسط دولت های مختلف اجرا می‌شود.
مردم برای ایام پایانی سال به کالاهای اساسی مختلفی نیاز دارند که در تامین و کنترل قیمت آنها ضعف نظارتی وجود دارد؛ اما میوه سیب و پرتقال از دید مسئولان دولتی چنان جایگاهی یافته است که مبالغ قابل توجهی از منابع ملی برای کنترل بازار آنها به‌واسطه خرید، ذخیره‌سازی و عرضه هزینه می‌شود.
شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی هر ساله با مصوبه‌ای نحوه اجرای این طرح را ابلاغ می‌کند و منابع مالی مورد نیاز این مصوبه، از تسهیلات بانکی در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تأمین می‌شده است و‌سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به تأمین زیان احتمالی خرید و پرداخت هزینه‌های تبعی اجرای این مصوبه، پس از انجام حسابرسی قانونی اقدام نماید.
بیشتر بخوانید: تعاون روستایی توان تامین میوه شب عید را ندارد
حال این گفته مدیرعامل سازمان مرکزی مبنی‌بر اینکه در اجرای این طرح دولت دخالتی ندارد، جای سوال است چراکه قطعا و به‌صورت مستند هر سال تامین و توزیع میوه ایام پایانی سال با زیان همراه بوده و دولت نیز این زیان را با هدف حمایت از مصرف‌کننده جبران کرده است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت یک اتحادیه که سهام آن متعلق به کشاورزان است در این طرح وارد شود، زیان کند و زیان آن به پای اتحادیه تمام شود تا دولت گزارش کار بدهد.
مع الوصف دولت سیزدهم بار دیگر آماده می‌شود تا طرح تنظیم بازار سیب و پرتقال مورد نیاز مردم را در شب عید اجرا کند؛ هر چند این امر برخلاف تجربیات سنوات گذشته و به زیان دولت است اما کارشناسان پیشنهاد می‌کنند امسال دولت شیوه انجام این طرح را تغییر دهد و همان صنفی را که در طول سال وظیفه بازار رسانی محصولات کشاورزی را برعهده دارند، متولی این امر کند؛ چراکه به گفته این اصناف اعتماد به آنها سبب می‌شود دولت بدون زیان بازار سیب و پرتقال را متعادل کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای