آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18280

جای خالی صنایع تبدیلی در کشاورزی ایلام

باید از سرمایه گذاران حمایت شود صنایع تبدیلی یکی از مهمترین نیازهای کشاورزی ایلام به شمار می رود و برای راه اندازی این صنایع در استان باید از سرمایه گذاران

جای خالی صنایع تبدیلی در کشاورزی ایلام

باید از سرمایه گذاران حمایت شود

صنایع تبدیلی یکی از مهمترین نیازهای کشاورزی ایلام به شمار می رود و برای راه اندازی این صنایع در استان باید از سرمایه گذاران حمایت شود.
اخبار سبز ک شاورز ی : فعالیت‌های کشاورزی به عنوان کانون و محور اصلی توسعه کشور از نقش و جایگاه ویژه ای برخوردار است و صنایع وابسته به کشاورزی یعنی صنایع تبدیلی و تکمیلی را می‌توان به عنوان شرط لازم و محرکه این بخش دانست.
صنایع تبدیلی که ارتباط بین دو بخش صنعت و کشاورزی است باعث افزایش تولیدات، کاهش ضایعات بخش کشاورزی و ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود.
استان ایلام دارای ظرفیت‌های بی نظیری در بخش تولیدات محصولات مختلف کشاورزی، باغی، دامی و…است که هنوز ایجاد واحدهای تبدیلی در این استان به خوبی رونق نگرفته است.
رونق واحدهای تبدیلی در استان ایلام از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که هنوز بسیاری از محصولات کشاورزی در استان به صورت خام از استان خارج می‌شود، در حالی که می‌توان با واحدهای تبدیلی بسیاری از محصولات کشاورزی را با بسته بندی مناسب به دیگر مناطق کشور ارسال کرد.
با ایجاد صنایع تبدیلی اشتغال بی نظیری در استان ایلام ایجاد می‌شود
یک کارشناس کشاورزی در استان ایلام اظهار کرد: استان ایلام دارای محرومیت بی شماری در بخش‌های مختلف است، یکی از مهمترین مشکلات استان بحث نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است.
سیروس پاریاب بیان کرد: استان ایلام به شدت در بخش اشتغال نیازمند ایجاد فرصت‌های شغلی است، در واقع با ایجاد صنایع تبدیلی هم می‌توان به بخش کشاورزی استان رونق بخشید و هم می‌توان برای بسیاری از جوانان استان شغل ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی از مشکلات جدی حوزه کشاورزی در استان است، بیان کرد: ایجاد زنجیره ارزش از تولید تا بسته بندی و نیز حمایت از توسعه صنایع تبدیلی از موارد مهم در استان است که حتماً باید مدنظر مسئولان استان قرار گیرد.
پاریاب اضافه کرد: باید از سرمایه‌گذاران این بخش‌ها با ارائه تسهیلات مختلف و مشوق‌های لازم حمایت شود چراکه صنایع تبدیلی علاوه بر حذف خام فروشی، اشتغالزایی، رونق تولید و ارزش افزوده را به دنبال دارد.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی توسعه صادرات را در پی دارد

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: یکی از بهترین روش‌های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است.
علی اعلایی بیان کرد: از سوی دیگر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثرترین راهکار برای کاهش هزینه کشاورزی به شمار می‌رود و به نوعی حلقه مفقوده توسعه بخش کشاورزی استان را می‌توان صنایع تبدیلی نامید که منجر به استفاده بهینه از محصولات در بخش کشاورزی می‌شود.
وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها منجر به بازگشت به ارزش افزوده محصولات کشاورزی به خود روستا و ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای روستاییان و عشایر و سایر بخش‌های دامداری خواهد شد.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به نقش صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات، بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۲۵ درصد بخش کشاورزی ضایعات دارد که ارزش این حجم از ضایعات حدود ۴ میلیارد دلار در سال برآورد شده به همین دلیل گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند با فرآیندهای همچون فرآوری در بسته بندی یکی از مؤثرترین گزینه‌ها برای کاهش این حجم از ضایعات باشد.
اعلایی تصریح کرد: همچنین بحث افزایش اشتغال از دیگر مزیت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است، با ایجاد صنایع تبدیلی در مناطقی که دارای اقتصاد کشاورزی هستند فرصت شغلی و سرمایه گذاری مناسبی را به خصوص در مناطق روستایی ایجاد می‌شود.
وی عنوان کرد: همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی توسعه صادرات را در پی دارد، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآورده‌های محصولات کشاورزی باعث افزایش ماندگاری محصولات و تکمیل زنجیره تولید است که باعث ایجاد تنوع در محصولات مختلف خواهد شد.

وضعیت استان ایلام در بحث صنایع تکمیلی و تبدیلی

وی ادامه داد: در حوزه زراعت تاکنون حدود ۱۰۰ طرح در حوزه صنایع تبدیلی در استان ایجاد شده است، همچنین در بحث بوجاری بذر ایلام یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است که تاکنون ۱۷ شرکت فرآوری و بسته بندی بوجاری بذور با ظرفیت حدود ۵۰ هزار تن تشکیل شده است.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: در بخش محصولات باغی و نیز گیاهان دارویی شرکت‌های خوبی ایجاد شده است، در حوزه محصولات دامی نیز حدود ۲۰ طرح در استان شکل گرفته است.
وی عنوان کرد: ۳ کشتارگاه دام و طیور در استان ایلام در حال احداث است که از این تعداد ۲ کشتارگاه مرغ است که این طرح‌ها در مراحل پایانی کار با تأمین و تخصیص تسهیلات موردنیاز هستند.
علایی افزود: در بحث سردخانه‌ها تاکنون ۹ مورد در سطح استان با ظرفیت نگهداری حدود ۱۰ هزار تن محصولات مختلف ایجاد شده که حدود ۷ هزار تن آن فعال و ۳ هزار تن دیگر در حال تکمیل است.

اشتغال ۳۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در طرح‌های تبدیلی استان

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: در بحث کودهای آلی و سیلوهای گندم نیز تاکنون ۱۲ مورد مجوز از طریق سازمان جهاد کشاورزی و ۸ مورد نیز از طریق سازمان صنعت معدن تجارت صادر شده است.
وی تصریح کرد: ظرفیت نگهداری این واحدها حدود ۴۵۰ هزار تن گندم است که جوابگوی ذخیره کل گندم استان است، امسال حدود ۲۰۰ هزار تن گندم تولید و بخش عمده آن به سیلوهای گندم وارد شده است.
وی بیان داشت: اشتغالزایی مستقیم طرح‌های تبدیلی و تکمیلی در استان حدود یک هزار و ۱۸۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم نیز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است.
وی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۲۵ هزار تن کلزا در استان، افزود: در خصوص احداث کارخانه روغن کشی کلزا با توجه به میزان تولیدی که در سطح استان است تاکنون ۲ مجوز صادر شده است.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: اعتباراتی که موردنیاز برای ایجاد کارخانه روغن کشی در استان است باید از طریق ملی و سطح کشور تأمین شود.
وی ادامه داد: مکاتباتی با وزارتخانه و سایر بخش‌ها انجام شده که در صورت تأمین اعتبار راه اندازی کارخانه روغن کشی را جزو برنامه‌ها قرار دهیم.

استفاده از مرز مهران برای صادرات صنایع تبدیلی استان ایلام

استاندار ایلام نیز روز گذشته در دیدار با جمعی از سرمایه گذاران اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی و تأمین مواد غذایی ضرورت احداث کارخانه و افزایش صادرات می‌تواند استان را در وضعیت مطلوبی قرار دهد.
حسن بهرام نیا بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی در استان بدون فرآوری است و زنجیره ارزش در آنها لحاظ نمی‌شود، در حوزه کشاورزی ارزش افزوده‌ای که می‌توان ایجاد کرد، در بسته بندی محصولات است.
استاندار ایلام ادامه داد: بانک‌ها باید توجه کنند تا تسهیلاتی که ارائه می‌شود به سمت صنایع تبدیلی سوق یابد.
وی گفت: ایلام قطب مهم دامپروری و کشاورزی است ولی در صنایع تبدیلی شاخصه‌های لازم را نتوانسته کسب کند.
صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده سبب افزایش امنیت غذایی، ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، رونق تولید، توسعه صادرات در استان ایلام می‌شود./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای