آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29024

خودکفایی ۹۰ درصدی با اجرای الگوی کشت

معاون وزیر جهاد گفت: با اجرای طرح الگوی کشت تا ۹۰ درصد در ۱۵ محصول اساسی خودکفا خواهیم شد.

خودکفایی ۹۰ درصدی با اجرای الگوی کشت
معاون وزیر جهاد گفت: با اجرای طرح الگوی کشت تا ۹۰ درصد در ۱۵ محصول اساسی خودکفا خواهیم شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان‌تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اجرای طرح الگوی کشت را بسیار مهم دانست و گفت: با اجرای این طرح تا ۹۰ درصد در ۱۵ محصول اساسی خودکفا خواهیم شد.
به گفته او، با اجرای این طرح ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی رخ خواهد داد و تولید محصولات آب‌بر کاهش یافته و به سمت محصولات اساسی سوق می‌یابد.
بیشتر بخوانید: الگوی کشت و ارزیابی تولید گندم

طرح ملی الگوی کشت فردا در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی می شود طرح ملی الگوی کشت فردا در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی می شود

هم اکنون ضریب خودکفایی در کشور ۸۰ درصد است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: هم اکنون ضریب خودکفایی در کشور ۸۰ درصد است و برای آن ۲۰ درصد باقیمانده سالانه ۱۰ تا ۱۵میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.
معاون وزیر جهاد گفت: طرحی که برای الگوی کشت تدوین شده، اکنون برای ۱۵ محصول اساسی است که در برخی از استان‌ها همه محصولات و در برخی ۱۰ تا ۱۲ نوع از این محصول کشت می‌شود.
او گفت: برای اجرای کامل این طرح نیاز به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که قرار است در قالب حمایت‌های تشویقی داده شود و اجرای کامل این طرح هم حداقل ۵ تا ۶ سال زمان خواهد برد و پیش شرط اولیه آن هم تامین اعتبار است.
معاون وزیر جهاد از تشکیل کمیته ارزان‌سازی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و گفت: این اقدام را با دو روش افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از طریق دلالی، ضایعات و پسماندها پیش می‌بریم.
به گفته او، با نفوذ علم و تکنولوژی به بخش تولید، بهره‌وری بیش‌تر می‌شود.
خیام نکویی گفت: ۳۰ درصد ضایعات در بخش کشاورزی وجود دارد که با به حداقل رساندن آن، عرضه محصولات بیش‌تر و هزینه‌ها افت خواهد کرد که این‌موضوع هم‌در ارزان سازی بی تاثیر نیست.
او درباره سلامت محصولات کشاورزی گفت: بررسی‌هایی در مورد وجود سم آفلاتوکسین در محصولات پرمصرف مثل برنج انجام شده و از نظر باقیمانده سموم هم مورد بررسی قرار گرفته و این امیدواری را به مردم می‌دهیم که هیچ مشکلی از نظر سلامت وجود ندارد.
او گفت: احتمالا نوسان‌هایی در میزان مجاز باقی مانده سموم وجود داشته باشد، اما هیچ نگرانی برای سلامت ندارد.

تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه

رونمایی ۷ دستاورد مهم در بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات از رونمایی ۷ دستاورد مهم در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این دستاوردها به کاهش هزینه‌های تولید و بهره‌ور شدن محصولات کمک خواهد کرد.
او گفت: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، تولید محصولات فناورانه را در اولویت قرار دادیم که باعث کاهش وابستگی خواهد شد و به‌طور متوسط یک میلیارد دلار تولید فناورانه در بخش امنیت غذایی برای کشور ایجاد شد.
خیام‌نکویی ادامه داد: واکسن‌هایی که سازمان تات تولید کرده ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزش افزوده داشته و همچنین تولید بذور فناورانه هم ۴۸۶ میلیون دلار برای کشور ایجاد ارزش افزوده کرده است.

۵۰ رقم سازگار و پرمحصول زراعی و باغی تولید شده

او گفت: ۵۰ رقم سازگار و پرمحصول زراعی و باغی تولید شده و ۷هزارتن هسته‌های اولیه بذری تولید شده است و ۴۴۰ هزار تن انواع محصولات گواهی بذر دریافت کرده است.
رئیس سازمان تحقیقات از تدوین دستورالعمل برای تعیین میزان کوددهی خبر داد و گفت: پایش و کنترل ۲۶۰۰ شان فرمول کودی خبر داد و گفت: ۱۵۳ نشان کودی هم از چرخه مصرف خارج شده است.
به گفته او، با اقدامات صورت گرفته، صرفه‌جویی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در واردات خوراک دام و طیور با کاهش ضریب تبدیل صورت گرفته است.
خیام نکویی از تولید اولین بار برنج بدون استفاده از کود و سم در کشور خبر داد و گفت: تلاش ما این است که به آفت‌کش‌های شیمیایی تنوع ببخشیم و استفاده از مدیریت تلفیقی در آفات را جایگزین کنترل‌های شیمیایی کنیم.
معاون وزیر جهاد گفت: با انجام این دستورالعمل میزان کودی که در محصولات اساسی مانند گندم یا برنج انجام می‌شود، به درستی تعیین می‌شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای