آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43694

در حال تبدیل به قطب نمایشگاهی کشاورزی در منطقه هستیم

نشست خبری مشترک انجمن‌های تولیدکننده آفت‌کش‌ها و کودهای کشاورزی به مناسبت گشایش دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی روز گذشته، یک شنبه سوم دی ماه در محل انجمن

در حال تبدیل به قطب نمایشگاهی کشاورزی در منطقه هستیم
نشست خبری مشترک انجمن‌های تولیدکننده آفت‌کش‌ها و کودهای کشاورزی به مناسبت گشایش دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی روز گذشته، یک شنبه سوم دی ماه در محل انجمن تولیدکنندگان سموم برگزار شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | در این نشست که دکتر مسعود گیل‌آبادی، رئیس انجمن تولید کنندگان سموم، دکتر صیاد فرهادی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، دکتر حسن نعمت‌طلب، نایب رئیس و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کود، مهندس فرشاد طیاری، خزانه‌دار و عضو هیات مدیره سم و کود، مجید منصوری، عضو هیات مدیره انجمن کود، دکتر محسن رفیعی، دبیر انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی و تنی چند از دست اندر کاران دو انجمن حضور داشتند؛ ابتدا گیل‌آبادی با تشکر از خبرنگاران حوزه کشاورزی و دست‌اندرکاران نمایشگاه جامع کشاورزی، رسالت خبرنگاران حوزه کشاورزی را از آنجا که به تامین امنیت غذایی کشور کمک می‌کند، نسبت به سایر خبرنگاران دارای برتری خواند و گفت: تولید کنندگان سم و کود کشور، حافظان امنیت غذایی ایران هستند.

تولید بیش از 130 میلیون تن محصول کشاورزی در سال گذشته

وی افزود: در سال گذشته بیش از 130 میلیون تن محصول کشاورزی تولید شده که این تولید حاصل مصرف انواع آفت‌کش و کودهای باکیفیتی است که در کشورمان تولید شده است، چراکه بدون استفاده از کود و سم، تولید این میزان محصول کشاورزی در کشور بسیار سخت و شاید ناممکن بود.

حضور 32 شرکت خارجی از هلند، اسپانیا، چین، هند و ایتالیا

وی با بیان اینکه دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی به همت انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی، انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی و با همکاری و مشارکت انجمن‌های تولیدکننده تجهیزات آبیاری و واردکنندگان تجهیزات کشاورزی برگزار می‌شود. این نمایشگاه در محدوده بالغ‌بر 22 هزار متر مربع در یازده سالن و با حضور 383 شرکت شامل 220 شرکت تولید کننده سم و کود، 75 شرکت تولیدکننده تجهیزات آبیاری، 42 شرکت مکانیزاسیون، 14 شرکت در سایر حوزه‌های کشاورزی و علاوه‌بر این 32 شرکت خارجی از هلند، اسپانیا، چین، هند و ایتالیا برگزار می‌شود که با حضور این شرکت‌های خارجی به نمایشگاهی بین‌المللی تبدیل شده است.

جشن تقدیر از کشاورزان نمونه و بانوان کارآفرین حوزه کشاورزی

گیل‌آبادی از برگزاری مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه در سالن «ایران» خبر داد و با بیان اینکه انتخاب این سالن بزرگ به خاطر استقبال زیاد فعالان حوزه کشاورزی از مراسم افتتاحیه بوده است، به برگزاری جشن تقدیر از کشاورزان نمونه و بانوان کارآفرین حوزه کشاورزی اشاره کرد و تقارن زمانی برگزاری نمایشگاه با ایام ولادت حضرت فاطمه(س) را دلیل برگزاری این جشن دانست.

نمایش تولید داخل، هدف اصلی دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی

گیل‌آبادی نمایش توان تولید داخل را هدف و رسالت اصلی دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی دانست و با گلایه از بی‌انصافی‌ها و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان سم و کود به وجود می‌آورد، تصریح کرد: به رغم پدید آوردن این مشکلات و روا داشتن بی‌انصافی‌ها، هیچ کمبودی برای نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان به وجود نیامده است.
وی افزود: سم و کود هر دو، نهاده‌هایی هستند که تقویم زمانی مصرف دارند و باید در زمان مناسب، به اندازه مناسب و در شرایط مطلوب از سوی کشاورز مصرف شوند. با این حال هیچ مشکلی برای تامین سم و کود کشاورزان پدید نیامده و در زمان مقرر این نهاده‌ها در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

واردات بی‌رویه و غیرلازم کود

سپس صیاد فرهادی رئیس انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی در مقدمه‌ای به بیان مشکلات تولیدکنندگان کود پرداخت و با طرح این که تولیدکنندگان کود بیشتر از نیاز کشور کود تولید می‌کنند، گفت: مشکلات ما داخلی است و راه حل آن نیز داخلی است. تولیدکنندگان ایرانی کود به میزان مورد نیاز و باکیفیت مطلوب تولید می‌کنند و حتی کیفیت تولیدشان در مواردی از برخی کودهای آمریکایی و اروپایی هم بالاتر است؛ اما واردات بی‌رویه و غیرلازم کود به این تولید لطمه زده است و اکثریت واحدهای تولید کود با ظرفیت کامل نمی‌کنند.

دولت اجازه صادرات نمی‌دهد

وی ادامه داد: از یک سو دولت اجازه صادرات نمی‌دهد و از سوی دیگر بخشی از نیاز هم از خارج تامین می‌شود، برای همین، اکثریت تولیدکنندگان کود با ظرفیت خالی مواجه هستند و اگر دولت در این باره تمهیدی نیندیشد همواره با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم بود.
وی از جانب تولیدکنندگان کود اعلام کرد: این صنعت قابلیت صادرات مازاد تولیدش را دارد و دولت در این‌باره باید راهکار مناسبی ارائه کند.

140 عضو انجمن کود کشاورزی در نمایشگاه حاضر هستند

دیگر سخنران مقدماتی این نشست خبری، فرشاد طیاری، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و از دست‌اندرکاران برگزاری دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی بود که در سخنان کوتاهی به حساسیت و اهمیت نمایشگاه جامع کشاورزی اشاره کرد و با بیان این که همیشه این آرزو وجود داشته است که تولیدکنندگان ایرانی در داخل کشور و با ظرفیت‌های بومی توانایی‌هایشان را به نمایش بگذراند، گفت: امسال می‌توان گفت که بزرگ‌ترین نمایشگاه جامع کشاورزی را برگزار می‌کنیم، چنانکه از 160 عضو انجمن کود کشاورزی 140 عضو آن در نمایشگاه حاضر هستند.

در حال تبدیل شدن به قطب نمایشگاه کشاورزی منطقه

وی نمایشگاه را به مثابه جشن تولید ایرانی دانست و افزود: این نمایشگاه توانایی تولیدکنندگان ایرانی را در حوزه‌های کود و سم به رخ جهانیان می‌کشاند و می‌توانم بگویم که در حال تبدیل شدن به قطب نمایشگاه کشاورزی منطقه هستیم.

35 هزار تن آفت‌کش‌ در داخل تهیه و تولید می‌شود

سپس گیل‌آبادی به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه 97 درصد از آفت‌کش‌های مصرفی در ایران (35 هزار تن تولید سالانه) تهیه و تولید می‌شود، گفت: 3 درصد باقی مانده یا به سموم خیلی جدید و نوین تعلق دارد و یا دارای فرمول‌های بسیار جدیدی هستند که هنوز به جز اروپایی‌ها، کس دیگری موفق به ساخت آن نشده است.
وی تولید سم در تمام جهان را اداری استاندارد فائو دانست و گفت: همه دنیا از این استاندارد استفاده می‌کنند و اگر به‌درستی استاندارد فرموله و ساخته شود، دارای کیفیت واحدی است و تغییری در کیفیت تولید مشاهده نمی‌شود.

بیش از 400 هزار تن آفت‌کش در سال می‌توانیم تولید کنیم

گیل‌آبادی به عضویت 60 شرکت تولیدی در حوزه سم در انجمن تولید کنندگان سموم اشاره کرد و گفت: بیش از 400 هزار تن آفت‌کش در سال می‌توانیم تولید کنیم که تولید کنندگان جدید هم به این تعداد افزوده شده‌اند.

صدور مجوز تولید سم بدون نظارت

وی ازدیاد تولیدکنندگان را ناشی از اعمال سیاست غلط، نه سهل گرفتن در صدور مجوز دانست که با اندک مدارکی مجوز تولید برای آن شرکت صادر می‌شود، بدون آنکه برای نظارت بر تولید آن واحد، فکری شده باشد.

حمایت تعرفه‌ای را اصلا نداریم

وی 18 درصد سموم تولید شده ایران را پر خطر، 22 درصد را متوسط خطر و 60 درصد را کم خطر دانست و گفت: سیاست ما این است که سموم پرخطر را حذف و سموم کم خطر را جایگزین آن کنیم، ولی از این حرکت حمایتی صورت نمی‌گرفت چنانکه حمایت تعرفه‌ای را اصلا نداریم و حمایت زیادی از آماده مصرفی صورت می‌گیرد، چنانکه تعرفه سموم متوسط خطر ما با نمونه وارداتی و آماده مصرف تنها یک درصد تفاوت تعرفه‌ای دارند، هر چند که آنان هم ارز نیکویی می‌گیرند و ما تنها برای نیمی از هزینه‌های تولید ارز نیکویی دریافت می‌کنیم؛ این‌گونه می‌شود که قیمت سموم تولید داخل از سموم آماده مصرف وارداتی بسیار بیشتر است.
گیل‌آبادی با بیان این‌که درباره تولیدکنندگان فقط به تکنیکال ارز نیکویی تعلق می‌گیرد، اضافه کرد: این در حالی است که در مورد سموم آماده مصرف‌ها و سموم وارداتی کل هزینه‌های محصول با ارز نیکویی وارد می‌شود و همین امر امکان رقابت میان تولید کنندگان و واردکنندگان را ناممکن ساخته است.

تاکنون بیش از 1104 تن سموم کشاورزی صادر شده

گیل‌آبادی سپس به موضوع صادرات سموم پرداخت و گفت: در چند ماهی که صادرات سم آزاد شده، تاکنون بیش از 1104 تن سموم کشاورزی را تولید کنندگان صادر کرده‌اند.
وی از سیاست واردات سموم انتقاد کرد و گفت: چه دلیلی دارد که به سموم آماده مصرف ارز نیکویی تعلق بگیرد و پیشنهاد می‌کنیم برای سموم وارداتی و آماده مصرف تعرفه‌ای مناسب در نظر گرفته شود تا امکان رقابت میان تولید و سموم آماده مصرف فراهم شود.

کشاورزان آموزش‌های لازم را دریافت کنند

گیل‌آبادی همچنین پیشنهاد انجام فعالیت‌های ترویجی از سوی وزارت جهاد کشاورزی را مطرح کرد و گفت: تاکنون هیچ اقدام ترویجی از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده و فعالیت‌های ترویجی به فروشندگان سپرده شده، در حالی که فروشندگان گاهی توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های ترویجی و آگاه‌سازی کشاورزان را ندارند و بهتر است کشاورزان آموزش‌های لازم را از مهندسین و مروجین آگاه و با تجربه کشاورزی دریافت نمایند تا بتوانند به درستی از نهاده‌های مانند کود و سم استفاده کنند.

پیشرفت‌های صنعت کود

سپس دکتر حسن نعمت طلب، نایب رئیس عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان کودهای شیمیایی، سخن گفت و دید مقامات کشاورزی ایران نسبت به کیفیت کودهای تولیدی را متعلق به سال‌های گذشته دور دانست و با تاکید بر این که صنعت تولید کود در ایران طی دهه گذشته به شدت رشد کرده است، از اینکه مسئولان ایرانی هنوز پیشرفت‌های حاصل شده در صنعت کود را باور ندارند، ابراز تاسف کرد.

وجود بسیار ناچیز فلزات سنگین در کودهای تولیدی ایران

وی برگزاری نمایشگاه‌ جامع کشاورزی را فرصتی مغتنم برای نمایش توانمندی‌های تولید سم و کود باکیفیت‌های عالی و در حد کودهای تولیدی اروپا و امریکا دانست و گفت: با نظارتی که موسسه خاک و آب بر ما دارد، میزان وجود فلزات سنگین در کودهای تولیدی ایران بسیار ناچیز است.
وی توضیح دارد: موسسه خاک و آب هم بر کودهای وارداتی نظارت می‌کند و می‌تواند تایید کند که تولید کود در ایران هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بسیار رشد داشته است.

توانایی تولید 3 میلیون تن کود

وی تاکید کرد: بخش خصوصی هم اکنون توانایی تولید برای 3 میلیون تن کود را دارد که از این میزان فقط یک میلیون تن عملیاتی است و تولید می شود .
وی ترویج و آگاه‌سازی را یکی از عواملی دانست که باعث افزایش مصرف کودهای تولید داخل می‌شود عنوان کرد و گفت: تولیدکنندگان نمی‌توانند کشاورزان را تشویق به مصرف بیشتر کنند.
وی با بیان اینکه مقصر کم‌مصرف کردن کود از سوی کشاورزان، شرکت‌های تولید کود نیست، گفت: ما برای این خط تولید هزینه کرده‌ایم و نمی‌توانیم آن را بدون بهره‌برداری رها کنیم.

67 درصد ظرفیت کارخانجات کود غیرفعال است

نعمت طلب با بیان اینکه قابلیت تولید 100 درصد کودهای مورد نیاز کشاورزی ایران را داریم، از اینکه 67 درصد ظرفیت تولید کود در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ابراز تاسف کرد.
وی به بهانه اعطای ارز نیکویی به تولید کنندگان کود برای ممنوعیت صادرات کود اشاره و تصریح کرد: اگر قیمت تمام شده برای کود 100 دلار باشد و 70 دلار آن به هزینه‌های مواد وارداتی مربوط باشد، ما 120 دلار در ازای صادرات مواد اولیه به کشور باز می‌گردانیم، اما باز هم اجازه صادرات به ما داده نمی‌شود.
در ادامه این گفتگو اعضای هیات مدیره انجمن‌های تولیدکنندگان سم و کود به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند، گیل آبادی در پاسخ به نخستین سوال از ارزیابی نمایشگاه سال گذشته خبر داد و گفت: اینکه می‌گویند نمایشگاه حاضر پیشرفت و توسعه داشته، ناظر به همین بررسی‌ها و ارزیابی‌هاست.

ارتباط انجمن‌های کود و سم با خبرنگاران چندان مطلوب نیست

گیل‌آبادی همچنین پذیرفت که ارتباط انجمن‌های کود و سم با خبرنگاران چندان مطلوب نیست و باید تقویت و ترمیم شود.
گیل‌آبادی وعده داد در آینده نزدیکی امکان بازدید کارخانجات تولید سم برای خبرنگاران فراهم شود.

سموم وارداتی بی‌کیفیت

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری از ایسنا از تامین 35 هزار تن سم کشاورزی توسط بخش خصوصی کشورمان خبرداد و گفت: 80 درصد تامین سم به عهده تولیدکننده داخلی و 20 درصد آن وارداتی بوده است که از چین و هند وارد شده و متاسفانه کیفیت مضرف نداشته است. حدود 220 تا 250 میلیون دلار برای تامین سموم تکنیکال‌ها و… ارز دریافت کرده‌ایم.

ضرورت بررسی تقلب و عرضه کود داخلی به نام خارجی

یاری سپس از اینکه برخی سم‌های تولید شده در ایران با بسته‌بندی خارجی و به نام کود وارداتی عرضه می‌شود یا اینکه برخی کودهایی که برای واردات ثبت شده‌اند، علی‌رغم عدم واردات، در بازار موجود هستند، انتقاد کرد و خواهان رسیدگی مسئولان به این گونه مسائل شد.
وی همچنین از اینکه شرکت‌های خارجی امکان فروش محصولات خود را در ایران دارند، ولی از صادرات محصولات ایرانی در خارج از کشور جلوگیری می‌شود، انتقاد کرد.

معاونین مربوطه 4 روز در نمایشگاه حاضر شوند

در ادامه پیشنهاد ماهنامه «دام و کشت و صنعت» هم ارائه شد. در این پیشنهاد بیان شد که در روزهای برگزاری نمایشگاه، مقامات و معاونان وزارت جهاد کشاورزی در پاویونی ویژه معاونت یا سازمان در فضای نمایشگاه حاضر باشند و به مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان رسیدگی کنند.
گیل‌آبادی ضمن استقبال از این پیشنهاد تصریح کرد محل مناسب استقرار معاونین وزرا را تامین می کنیم اما اجرای این پیشنهاد به عهده مقامات دولتی است.
وی با بیان اینکه در صورتی که به تولیدکننده آفتکش و کود در کشور توجه نشود 40 درصد از محصول کشاورزی کشورمان کاهش پیدا می‌کند، سوال کرد: اگر مثلا 40 درصد از محصول گندم کاهش پیدا کند، آیا امکان تامین 4 میلیون تن گندم برای کشور امکان‌پذیر است؟
وی گفت: اگرچه ما صنعت کوچکی هستیم، اما اگر به ما بی‌توجهی شود، زیان‌های بزرگی متوجه دولت و کشور و امنیت غذایی خواهد شد.
گیل‌آبادی همچنین در پاسخ به سوال پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی مبنی‌بر اینکه آیا تحریم ها مزاحمتی برای صادرات سموم ایرانی به وجودآورده یا خیر و مقاصد صادراتی سم ایران کجاست، گفت: مانند همه صنایع، ما هم مشکل بازگشت ارز داریم و همه در جریان هستند وقتی کالایی صادر می‌شود و با نرخ ارز آزاد تولید شده است، دولت انتظار دارد که به نرخ ارز نیمایی، ارز وارد بازر شود این یک مشکل جدی است که برای همه و برای ما هم وجود دارد.

سموم وارداتی بی‌کیفیت

وی افزود: سموم تولیدی ایران به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و به طور کلی کشورهای آسیای میانه و قفقاز صادر می وشد که متقاضی، دریافت کننده سموم تولیدی ایران هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای