آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18742

روابط عمومی هنر مدیریت بحران یا پیمانکاری رسانه‌ای

در دنیایی که مدیریت ارشد هر سازمان درگروی مدیریت درست و به هنگام روابط عمومی در بحران است، سازمانی که به‌دنبال تنها انتشار اخبار و خبر پراکنی است

روابط عمومی هنر مدیریت بحران یا پیمانکاری رسانه‌ای
اخبار سبز کشاورزی : در دنیایی که مدیریت ارشد هر سازمان درگروی مدیریت درست و به هنگام روابط عمومی در بحران است، سازمانی که به‌دنبال تنها انتشار اخبار و خبر پراکنی است بدون شک در لحظات بحرانی از انتشار همان اخبار خود نیز ضربه و ضرر خواهد دید.
در دوران پسا دهکده جهانی مک‌لوهان سرعت انتقال اخبار و اطلاعات فراتر از تصور ممکن است؛ اما مدیران ارشد هر سازمان بدون شک باید این مهم را به خاطر داشته باشند که در این دوران انتشار اخبار به‌عنوان یک رسانه درون سازمانی نیز محتاج مدیریت علمی در حوزه روابط عمومی است که هر خبر را به عنوان یک پروسه مهم در دست‌یابی به اهداف سازمانی یا مدیریت کردن بحران در لحظات حساس منتشر کند.
مدیریت روابط عمومی در سطح کلان سازمانی چیزی فراتر از خبرنگاری، عکاسی، مدیریت سایت، اطلاع‌رسانی و هر جنبه تک بعدی از تخصص‌های زیر مجموعه روابط عمومی است.
در سازمانی که فعالیت کلان اقتصادی آن ابعاد سیاسی فراوانی با گستره مخاطبین کشوری درپی دارد، استفاده از مدیران روابط عمومی با داشتن تک تخصص مانند خبرنگاری، عکاسی، پژوهش، افکارسنجی و… سپردن آینده مدیریت یک سازمان در بحران‌های پیش‌رو است؛ زیرا اولین لازمه تصدی پست روابط عمومی داشتن علم مدیریت و سپس آشنایی با تخصص های مربوطه آن است تا بتواند در زمان مقتضی از این علم نهایت استفاده را نماید.
روابط عمومی در سازمان‌های کشوری به معنای داشتن علم مدیریت در حوزه روابط عمومی با شناخت کامل و اشراف اطلاعاتی و ارتباطی در تمام زیرشاخه‌های این حوزه است که بدون داشتن تخصص، این حوزه در سازمان خود عامل بحران خواهد بود.
اما یکی دیگر از خصوصیات یک مدیر موفق روابط عمومی آن است که باید از بدنه آن سازمان یا فردی با شناخت کامل از فضای سازمانی باشد؛ چون روابط عمومی موفق متکی به روابط عمومی درون سازمانی و ارتباطات است.
روابط عمومی که شناخت کافی از پتانسیل‌ها، توانمندی‌ها، مشکلات، نواقص و بحران‌های درون سازمانی خود نداشته باشد، بدون شک نخواهد توانست عملکرد مثبتی در حوزه برون‌سازمانی از خود بروز دهد.
روابط عمومی موفق، روابط عمومی است که دارای استراتژی و راهبردهای کلان مدیریتی در حوزه تخصصی خود در زمان‌های مختلف مانند بحران‌های سازمانی باشد.
راهبردها و خط‌مشی‌های روابط عمومی مهم‌ترین ابزار مدیریت عالی یک سازمان در هر شرایطی است که مرهون تخصص مدیر روابط عمومی به‌عنوان مشاور عالی مدیر است.
سیاست‌گذاری و ابلاغ راهبردهای روابط عمومی به عنوان نقشه راه و پارادایم‌های این حوزه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های یک روابط عمومی موفق است که در این نگاه باید به نقاط ضعف سازمان، پاشنه آشیل‌ها، نقاط قوت و پتانسیل‌های سازمان، مخاطبین درون سازمانی و برون‌سازمانی، سیاست‌های مدیریت عالی سازمان، وظایف و ماموریت‌های سازمانی و… به دور از نگاه دلالی و منفعت‌طلبانه شخصی توجه داشته باشد.
به هر حال امروز جایگاه روابط عمومی در هر سازمان، نه جایگاه پیمانکاران، شعاردهندگان، چاپلوسان، نه دروغگویان و نه جایگاه آنانی که این حوزه را پلی برای پیشرفت کاری مشاغل غیرسازمانی خود و افزایش دیده شدن پایگاه‌های خبری و رسانه‌های شخصی خود می‌دانند.
امروز روابط عمومی در سنگر خود روحیه جهادی می‌خواهد، نه شعار کار جهادی برای تصاحب مناسب، مدیر روابط عمومی سخنگوی دستگاه، مشاور مدیر عالی، همفکر و همدل مدیران سازمانی و دلسوز مجموعه و مورد احترام و امین همکاران خود در سطح ستاد و استان‌ها است.
مدیر روابط عمومی باید صادق، امین، راستگو و متعهد باشد تا بتواند حداقل در بزنگاه‌های حساس سازمانی مانند جلسه تودیع و معارفه مدیر کلان سازمان خود بحران‌های سازمان را مدیریت و آن را به فرصت تبدیل کرده و حافظ جایگاه سازمان در نگاه مخاطبین خود باشد، نه اینکه صندلی وی در این روز خالی بماند.
روابط عمومی امروز یک هنر است برای رسیدن به تعالی و مدیریت بحران‌ها، نه پیمانکاری رسانه‌ای با نگاهی تک‌بعدی.

جواد ملکی ـ کارشناس ارشد علوم اجتماعی و روابط عمومی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای