آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22192

روایت بانوی کارآفرین؛ از توسعه بوم‌گردی تا دغدغه کارآفرینی

۱۶ سال پیش بود زمانی‌که خیلی‌ها زمین داشتند و خیلی‌ها زمین خود را می‌فروختند خانم حسن‌زاده با آرزوهای بزرگی که در سر داشت به جای اینکه به فکر فروش زمین بیفتد

روایت بانوی کارآفرین؛ از توسعه بوم‌گردی تا دغدغه کارآفرینی
۱۶ سال پیش بود زمانی‌که خیلی‌ها زمین داشتند و خیلی‌ها زمین خود را می‌فروختند خانم حسن‌زاده با آرزوهای بزرگی که در سر داشت به جای اینکه به فکر فروش زمین بیفتد و خود را آواره شهر کند با تمام تلاش در مسیر کار ایستاد راهی پر فراز و نشیبی که اکنون ثمره‌اش را دید.
اخبار سبز کشاورزی : تقریبا در همه ایام پذیرای مسافران از راه‌های دور و نزدیک است و حتی برخی مردم حضور چند ساعته را در آسان غنیمت شمرده و وارد این استان می‌شوند.
در نگاه اول موضوعی که مسافران را بیشتر از همه به خود جلب می‌کند فرهنگ اصیل سنتی و محلی به‌ویژه روستاهای مازندران بوده که دست نخورده باقیمانده و رنگ مدرن شهری نگرفته است و در این زمینه واحدهای بوم‌گردی درحال ایجاد است که بتواند پذیرای مسافران بیشتر باشد.
مقوله بوم‌گردی در سال‌های اخیر مورد توجه جدی مسافران قرار گرفته و در این زمینه مسؤولان زیرساخت‌های مختلفی را برای توسعه صنعت گردشگری در روستاها فراهم کردند.
توسعه پایدار جوامع محلی در گرو توسعه گردشگری و توجه به این صنعت در کنار کشاورزی و دامداری گذشته است و امروز گردشگر با ورود به روستا می‌خواهد با چگونگی زندگی، آداب و رسوم، شغل و خوراک و پوشاک افراد هم آشنا شود و لازمه این کار توجه به آداب و رسوم و سنت‌های گذشته در کنار توجه به گردشگری روستایی است که واحدهای بوم‌گردی نیز در راستای تحقق بخشیدن به این هدف ایجاد شدند.

آرزوی احداث واحد بوم‌گردی آرزوی احداث واحد بوم‌گردی

طراحی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای استان با استفاده از تجهیزات و امکانات سنتی و بومی، زمینه را برای تأمین رفاه حال گردشگران و همچنین آشنایی آنان با سنت‌ها و آداب و رسوم منطقه فراهم کرده است که در این راستا به سراغ واحد بوم‌گردی در منطقه کوهستانی فلورد رفتیم.
خانم فاطمه حسن‌زاده از روستای فلورد سوادکوه از سال‌های قبل می‌گوید از رویا و آرزوهایی که وی را وارد بازار کار و اشتغال کرد.

زمانی که برخی ملک خود را فروختند آرزوی احداث واحد بوم‌گردی داشتم

۱۶ سال پیش بود زمانی‌که خیلی‌ها زمین داشتند و خیلی‌ها زمین خود را می‌فروختند خانم حسن‌زاده با آرزوهای بزرگی که در سر داشت به جای اینکه به فکر فروش زمین بیفتد و خود را آواره شهر کند با تمام تلاش در مسیر کار ایستاد راهی پر فراز و نشیبی که اکنون ثمره‌اش را دید.
خانم حسن‌زاده به ۱۶ سال قبل برمی‌گردد و از خاطرات خود می‌گوید: به فکر ایجاد دامداری افتادم ولی پس از ماه‌ها تلاش موفق به دریافت مجوز نشدم.

موفق به دریافت مجوز دامداری نشدم

قرار بود کارم را در بحث دامداری توسعه دهم و به فکر بسته‌بندی لبنیات بودم سال‌های درگیر بودم ولی خیلی سخت‌گیری کردند، با وجود همه تلاش در این مسیر خسته نشدم بلکه به فکر بوم‌گردی افتادم که بعد از کارهای ساخت چهار سالی است که توانستم در این مسیر وارد شوم.
وی اضافه می‌کند: سال‌ها دوندگی کردم و توانستم زمین مسکونی را با شرایط بوم‌گردی هماهنگ کنم و بالاخره توانستم تسهیلات دریافت کنم.

شروع کارم با کرونا بود

شروع کارم با کرونا افتادم ولی الان خدا را شکر می‌کنم در کنار اینکه من، همسرم و فرزندم کار می‌کنیم دو نفر به‌صورت مستقیم در ایام پیک مسافر و ۵ نفر به‌صورت‌غیرحضوری در کنار من کار می‌کنند.
این کارآفرین بیان می‌کند: در طول این سال‌ها سختی‌های زیادی متحمل شدم از کرونا گرفته حتی مقطعی با کمبود آرد مواجه شدم اما حتی برای لحظه‌ای این فکر به ذهنم خطور نکرد که دست از کار و تلاش بردارم.
خوشحالم در حرفه‌ای ورود پیدا کردم که به آن علاقه‌مند هستم، واحد بوم‌گردی شامل خانه چوبی، آلاچیق و سایر امکانات است.
خانم حسن‌زاده خاطرنشان می‌کند: یکی از مسائلی که با آن‌مواجه هستیم فلورد منطقه کوهستانی است که نیاز به تابلویی در ابتدای ورودی جاده دارم تا این واحد گردشگری را بتوانم به مردم بشناسانم.
افزایش هزینه‌ها هم از مشکلات بود ولی برای فردی که می‌خواهد کار کند و در مسیر کار و تولید بماند مشکلات برایش با اراده محکم کنار می‌رود.

آرزوی احداث واحد بوم‌گردی آرزوی احداث واحد بوم‌گردی

آرزوهای زیادی در سر دارم

وی یادآور می‌شود: آرزوی زیاد دارم که به آن دست نیافتن و برای رسیدن به آن به اندازه چند نفر کار می‌کنم تا بتوانم خیلی زود به آن دست یابم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران این‌باره در گفت‌وگویی، اظهار می‌کند: طی چهار سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ مجوز ایجاد و تاسیس فضای بوم‌گردی در استان داده شده که این واحدها در حال فعالیت هستند، تمامی واحدهای بوم‌گردی در سطح استان خودشان راضی هستند و در سطح استان مشغول هستند.

فعالیت ۳۰۰ واحد بوم‌گردی در مازندران

حسین ایزدی اضافه می‌کند: افرادی که در این فضا وارد می‌شوند رضایت دارند و خیلی تمایل دارند.
ایزدی در پایان می‌گوید: بحث بوم‌گردی در فضاهای روستاهای استان به‌ویژه مناطقی ازجمله سوادکوه، بابل و لفور، نکا، دوهزار تنکابن، آمل و کجور مورد توجه است که امیدواریم توسعه یابد./فارس
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای