آخرین خبرها:
شناسه خبر: 40861

«روز تهران» مبارک باد! اما…

۱۴مهر مصادف است با روز تهران. تهران با همه محدودیت‌ها در جغرافیا و منابع، شهری است پر از تنوع و تکثر؛ شهری رنگارنگ از فرهنگ‌ها؛ باورها

«روز تهران» مبارک باد! اما…
۱۴مهر مصادف است با روز تهران. تهران با همه محدودیت‌ها در جغرافیا و منابع، شهری است پر از تنوع و تکثر؛ شهری رنگارنگ از فرهنگ‌ها؛ باورها و گرایشات؛ تهران شهر‌ی است که این همه تنوع و تفاوت را یکجا در خود جمع کرده و به شکل دستی واحد در آمده است.
اخبار سبز کشاورزی ، آرمان امروز در یادداشتی به قلم زهرا نژادبهرام نوشت: تهران با نماد‌سازی و باور‌پذیری این تفاوت‌ها به شهری دموکراتیک برای زیست همه دیدگاه‌ها و مرام‌ها و رفتارها و هویت‌ها در قالب ملی و منطقه‌ای سر بلند کرده و آوازه همگرایی و همدلی را بلند کرده است و به‌عنوان هویتی واحد از ایران در عرصه جهانی وارد شده است.
این شهر که سابقه‌ای کمتر از ۲۰۰ سال را با خود همراه کرده امروزه نقطه‌ای الگوواره در تنوع زیستی را ایجاد کرده که همه را برای همه درخود جای داده است، واین رویکردی یگانه برای باور پذیری این جغرافیا است.
هر‌نوع تفاوت و نگرشی در تهران برای خود جایی دارد و سراسر کشور در تهران بدور از تبعیض و تناقض دراین جغرافیای کوچک با همدلی زندگی می کنند. تهران امروز شاهد وقایع پر‌نفوذی از تغییرات سیاسی و فرهنگی تا اقتصادی و اجتماعی بوده که اکنون در آستانه سومین سده حیات خود به عنوان یک شهر قادر است ابعاد تازه‌ای از زیست مشترک میان همه اقوام و قومیت‌ها و فرهنگ ها را بیان کند که این شهر شهر همگان است. ۲۲ منطقه شهری و ۱۴۲ ناحیه شهری، هیچکدام به نام هویت قومی و زبانی تعریف نشده‌اند.
همه آنچه برای تقسیمات تهران برروی کاغذ آمده در پیکری واحد تعریف شده، تحت عنوان تهران از شمالی ترین نقطه در ارتفاعات جماران و امامزده قاسم گرفته تا جنوبی ترین بخش آن در کوه‌های بی بی شهر بانو در شهر ری همه تهران است. تهرانی که به‌رغم وسعت محدود توانسته کانونی برای وحدت ملی و عرض اندام منطقه ای و جهانی ایجاد کند!
اکنون بستر حوادث بزرگ برای آینده‌ای روشن در راستای توسعه و پیشرفت است. این شهر بدور از تبعیض منطقه‌ای و قومی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، از محدودیت منابع زیر ساختی تا هوای آلوده ناشی از وجود ذرات معلق‌؛ از مشکلات اجتماعی گرفته تا مشکلات اقتصادی و معیشتی… اما به این معنی نیست که افراد خود را تهرانی معرفی نکنند. این مردم پر نشاط و توانمند ساکن در این شهر عصاره هویت ملی کشور هستند که توانسته‌اند در بستر محدود جغرافیایی هویت ایرانی خود را به نمایش گذارند.
در واقع این همه تنوع در کنار زیست مشترک همدلانه، به دلیل ظرفیتی است که دراین شهر برای مردم فراهم شده؛ ظرفیتی برای توزیع نسبی عادلانه منابع، هر چند از نظر شکل فیزیکی شهر تفاوت بالا و پایین وجود دارد اما این به معنی آن نیست که این منابع با تبعیض توزیع شود!
همه برخوردار از منابع موجود (آب، برق و…) دراین جغرافیا هستند و مردمان در کنار هم فارغ از محلات سکونت تلاش می‌کنند و فعالیت‌؛ مردم شهر را به محلی برای تبادل و تعامل مبدل کرده‌اند؛ آنان می‌دانند اینجا تهران است شهری پر نشاط و پر انرژی که از اولین ساعات طلوع خورشید تا آخرین ساعت تیرگی شب زنده است و پر‌هیاهو و سکون در آن معنا ندارد این شهر همیشه بیدار است، این تهران است.
شاید اگر الگوی زیست شهروندان در تهران را برای اداره کشور به‌کار بگیریم خیلی زودتر ازآنچه فکرش را بکنیم بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم و راه توسعه را طی نماییم. این الگو فرصتی برای برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران است که حقیقت هویت ملی را دراینجا پیدا کنند که همان همدلی و تلاش و تعامل است ! تهران امروز یادگار تهران ۱۳۳۲ ، ۱۳۵۷ ،۱۳۲۰ ،۱۲۸۹، ۱۳۰۱ و… است.
این شهر رنج کشیده دوران اکنون سر بر آورده که تاریخ معاصر را در تارک ابنیه به‌یاد‌گار مانده به نمایش گذارد؛ از مجلس شورای اسلامی گرفته تا تکیه دولت‌، از بازار بزرگ تهران گرفته تا گورستان ظهیر الدوله از کاخ گلستان گرفته تا کاخ سعدآباد از کوه‌های در بند تا بی‌بی شهر بانو، از رودخانه کن تا فرحزاد، از لاله زار پر نشاط روشنفکری معاصر ایران گرفته تا دانشگاه تهران که کانون انقلاب ۵۷ بود، از آرامگاه سیده ملک خاتون والی ری گرفته تا امامزاده صالح در تجریش، از شاه عبدالعظیم گرفته تا امامزاده عبدالله در منطقه ۹، از خیابان ولیعصر با چنار‌های بلند و پر افتخارش تا میدان راه آهن با صلابت، ازمیدان آزادی که نماد تهران است تا پل طبیعت که افتخاری دیگر برای این شهر می‌باشد، از کوچه‌های پر پیچ و خم چیذر تا عمق کوچه‌های شاپور و شوش؛ از پارک ملت تا پارک ولایت، از بوستان یاس فاطمی تا پارک شهر از دره فرحزاد تا دربند، از مینی سیتی تا یافت آباد؛ از تئاتر شهر تا فرهنگسرای خاوران؛ از دانشگاه علم وصنعت تا دانشکده شریعتی؛ از دار آباد تا کهریزک همگی تهران است و دیگر هیچ! این همه در کنار وقایع متعدد ورزشی و تاریخی در استقبال از امام در فرودگاه مهر آباد و رفرندام جمهوری اسلامی؛ از بزرگداشت شهدا تا برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی، از استقبال از اسرا دفاع مقدس تا بدرقه شهدا، از برگزاری جشنواره‌های سینمایی و موسیقیایی دهه فجر تا کنسرت‌های متعدد، از اول مهر دانش اموزی تا دانشجویی، از برگزاری مسابقات بزرگ ملی و جهانی ورزش و استقبال از رونالدو اسطوره فوتبال جهان تا استقبال از کاروان ورزشی کشور برای مسابقات جهانی جملگی تهران بوده و تهران است!
از این رو اینجا جایگاه زنان و مردانی است که با درک هویت مشترک در کنار هم روزگار می‌گذرانند و خود را متعلق به این شهر می‌دانند با همه تفاوت‌های فرهنگی و اقتصادی اما همچنان خودرا متعلق به آن می‌دانند!.
آنان می‌دانند که درک مشترک ازخود و دیگران این امکان را می‌د هد که در فضایی صلح‌آمیز روزگار بگذرانند و با هم چر خ‌های حرکت تهران به سوی آینده بهتر را طی کنند! آنان می‌دانند که هوای آلوده ناشی از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها و تردد بلافصل خودرو‌های فرسوده و…. جملگی آن‌ها را، با مشکل سلامتی روبه رو می‌کند؛ انان می‌دانند که کمبود آب گریبان همه را می‌گیرد؛ انان می‌دانند که کمبود وسایل حمل نقل عمومی برای همه آن‌ها است و ترافیک برای تک تک آنان در از دست دادن زمان زندگی است، آنان می‌دانند که هزینه اسکان درتهران سربه فلک کشیده، آنان می‌دانند که مشکلات رنگارنگ شغلی برای آن‌ها است، آنان می‌د انند که مشکلات بسیار است و نفس گیر؛ اما باز با هم بودن را فرصتی می‌دانند که تهران برای آن‌ها ایجاد کرده برای همین تهران را دوست دارند و با آن از لحظه تولد تا مرگ همراه هستند.
از نگاه آنان ترکی، لری، کردی، عربی،….. صحبت کردن مانعی برای زندگی در تهران نیست حتی مهاجران افغانستانی هم دراین شهر زندگی می‌کنند، آن‌ها احساس غربت در این شهر را ندارند چون تهران شهر زندگی است و زندگی توقف ندارد! زندگی روبه جلو است با همه سختی‌هایش اما وقتی دراین شهر زندگی می‌کنی آهنگ تند آن مانع از کسالت و افسرده گی و تنهایی می‌شود؛ چون این شهر شهر همه است و عینیت با هم بودن را به نمایش می‌گذارد! دوستش بداریم و برایش تلاش کنیم تا بهتر از قبل برای فرزندانمان بماند!
یادآوری این نکته ضروری است با این سرمایه از شهروندان تهرانی که به هویت تاریخی و اجتماعی خود با غرور و مهر همراه هستند مدیران شهری نسبت به رفع مشکلات این شهر همتی مضاعف بکار ببندند و در حفظ ظرفیت‌ها کوشا باشند و نسبت به رفع مشکلات کمر همت ببندند!
آنان می‌دانند که گره‌های متعددی در شهر وجود دارد که جز با همکاری و عزم رفع مسائل وسرمایه‌گذاری قابل رفع نیست؛ حال که تهران روزش است مسائل قانونی آن را مرتفع کنید وبا تصویب مدیریت واحد شهری دراین ایام اصلی‌ترین مسأله اداره شهر را حل کنید! دوام این شهر بر حفظ ظرفیت‌های و افزون کردن آن است واین در بستر باور‌پذیری برای حل مشکلات تعریف می‌شود!. اینجا تهران است شهر زندگی و نشاط و دوستی و همدلی اینجا عینیت باهم بودن برای آینده بهتر است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای